دستگاه پيشرفته تلفيق ميكس صدا

دستگاه پيشرفته تلفيق ميكس صدا
دستگاه پيشرفته تلفيق ميكس صدا


 





 
در ساخت يك فيلم سينمايي، عوامل متعددي نقش دارند. از آغاز كار كه با نويسنده است تا مراحل پاياني تدوين و ساخت موزيك و... در دنياي فيلم هاي پرهيايوي هاليوود كه جلوه هاي ويژه و جذابيت هاي سمعي و بصري، بيننده را به صندلي سينما ميخكوب مي كند، از پيشرفته ترين ادوات صدابرداري و سپس تنظيم صدا استفاده مي شود. در اين مطلب يكي از پيشرفته ترين ادوات تلفيق و ميكس صدا را به علاقه مندان معرفي كرده و با عملكرد آن آشنا خواهيم شد.
هنگام تماشاي يك فيلم، اگر صداي زنگ تلفن، گرفتن شماره، باز و بسته شدن در، قدم برداشتن و... به صورت ملموس و طبيعي شنيده شود، آن را مبدل به فيلمي زنده مي كند. در كنار تمامي اينها نياز به موسيقي متن قوي جهت ايجاد گيرايي بيشتر براي مخاطب نيز وجود دارد. براي اين كار در سينماي مدرن امروزي، رشته اي با نام «مهندسي صدا» وجود دارد كه فارغ التحصيلان اين رشته با شناخت اصوات مختلف و مكان مورد استفاده مي توانند به كمك دستگاه هايي چون Euphonix System5 تمامي آن را با يكديگر تركيب كرده و نهايتاً صداي موردنظر را توليد كنند.
System5 مانند كيبورد براي كامپيوتر كنترل كننده اي است كه به آن DSP Super Core مي گويند كه وظيفه اش جداسازي اصوات، ضبط موزيك گفتگو و جلوه هاي ويژه صوتي است. هر كدام از اين ضبط ها به نام كانال شناخته مي شود كه به عنوان يك قالب كانال 1/5اينچي براي System5 تعريف مي شوند. هر قالب يا نوار، مانند يك نسخه بسيار پيچيده از ادوات استريو هستند كه در برگيرنده صداي زير، بم و بسيار ضعيف و پس زمينه مي شوند. اين سه بخش داراي ادوات خاص خود روي صفحه كيبورد كنترل است. براي تركيب اين صداها نيز تكنسين هاي اصوات شروع به تنظيم با صداي هنرپيشه مي كنند تا جايي كه نياز است صداي هنرپيشه در پس زمينه قرار گيرد و يا برعكس...
يكي ديگر از كارهاي اين دستگاه، تقويت يا گيراتر كردن صداي قدم برداشتن است كه معمولاً در استوديوها ضبط شده و به فايل ديجيتالي DSP Super Core فرستاده مي شود. سپس تعديل و تقويت شده و با انتقال از بلندگوي چپ و راست و سپس كوتاه تر شدنش، براي صحنه هاي موردنياز مورد استفاده قرار مي گيرد. براي استفاده از کانال هاي مختلف، مهندسين صدا اقدام به بالا بردن موسيقي متن مي كنند يا اگر نياز باشد صداي باز و بسته كردن در يا پنجره و يا برداشتن و جيرجير صندلي هاي قديمي چوبي تقويت يا ضعيف مي شود.
بخش اصلي كنترل اندازه اصوات كه اقدام به انتخاب صدا و سپس تركيب آن با يك صداي قابل پخش مي كند كه در نهايت مبدل به صداي پاياني استفاده شده در فيلم مي شود.

دستگاه پيشرفته تلفيق ميكس صدا

نمايشگر LCD كه در آن ميزان صدا و فركانس و ساير اطلاعات هر كانال نشان داده مي شود بنابراين اپراتورهاي صدا وقتي اقدام به تغييراتي در اصوات مي كنند در اين LCD همه چيز مشخص مي شود.
واحد اندازه گيري فيلم، اين واحد مي تواند كنترل انتقال صدا به اسپيكرهاي مختلف را به صورت فراگير در دست بگيرد. وقتي در يك فيلم، صداي بلند شدن يا به زمين نشستن هواپيما يا رد شدن يك قطار از ريل راه آهن را خيلي طبيعي مي شنويد، محصول همين بخش است.
محو كننده هاي كانال، وظيفه اين محوكننده ها كه شامل 8 اهرم هستند دادن كاراكتر قوي يا ضعيف به اصوات استفاده شده در پس زمينه موزيك متن است كه در ادامه هم كمي افكت، اكو و يا انعكاس و تاخير هم به آن افزوده مي شود.
بخش گنجايش و كنترل كه سه عدد از اين اهرم ها، كار كنترل صداي ظاهري را بر عهده دارند. هركدام از اين واحدهاي اندازه گيري شامل 8 كانال هستند كه مهندسين صدا از آن براي اكوي اصوات و ذخيره آن در كامپيوتري ديگر سود مي برند. (منظور كامپيوتر DSP Super Core است) هر كانال نيز وظيفه تغييرات يك صداي منفرد مانند راه رفتن، باز و بسته كردن در و... را عهده دار است.
منبع: ماهنامه نوآور شماره 66



 

نسخه چاپی