سرطان کولون

سرطان روده بزرگ در کشور ما سومین سرطان از نظرشیوع است که درصورتی که دیر تشخیص داده شود کشنده است؛ ولی می‌توان به کمک روش‌هایی در مراحل اولیه که هنوز علایمی‌ندارد آن را شناخت و با درمان مناسب ازمرگ بیمار جلوگیری کرد. با توجه به اینکه سرطان کولون ازپولیپ‌ها سرچشمه می‌گیرند یعنی مرحله‌ای که هنوز سرطان ایجاد نشده و با توجه به فاصله طولانی زمانی که برای ایجاد سرطان از پولیپ لازم است می‌توان با شناخت و برداشت پولیپ ازایجاد کانسر جلوگیری کرد.
 

چه کسی در خطر است؟

شیوع سرطان روده بزرگ از50 سالگی به بعد افزایش می‌یابد بنابراین به جز افراد پرخطر، بررسی‌ها ازاین سن شروع می‌شود. افرادی که سابقه سرطان روده در فامیل، به ویژه فامیل درجه یک شامل پدر، مادر، برادر و خواهر دارند به خصوص اینکه در چند عضو خانواده و یا در سن کمتر از 55 سالگی ایجاد شده باشد، کسانی که خودشان سابقه پولیپ یا سرطان روده داشته‌اند و آنهایی که سابقه چند مورد سرطان در فامیل حتی در خارج از روده داشته باشند، کسانی که بیماری التهابی روده (کولیت اولسروز و کرون) دارند، افراد گروه پرخطر قرار می‌گیرند که بررسی باید حتما 10 سال زودتر از سن اولین فرد مبتلا انجام ‌شود. در افرادی که در گروه پرخطرنیستند، بررسی از سن50 سالگی آغاز می‌شود.
برای اطلاع بیشتر از عوامل تشدید کننده این بیماری به مقاله:«کالری‌های موجود در گوشت گاو» رجوع کنید
 

چگونه آن را تشخیص بدهیم؟

1) بررسی خون مخفی در مدفوع: خونی که با چشم دیده نمی‌شود ولی با آزمایش مدفوع مشخص می‌شود. این روش کمک‌کننده است اما کافی نیست.

2) رادیوگرافی روده بزرگ (باریم انما): دقت زیادی ندارد و نیز باید از روش تکمیلی دیگری استفاده کرد.

3) مشاهده روده بزرگ با آندوسکوپ کوتاه: دقیق است ولی فقط امکان بررسی قسمت چپ روده بزرگ میسر است (نیمی‌از سرطان‌های روده بزرگ در این ناحیه است).

4) مشاهده روده بزرگ با آندوسکوپ بلند: دقیق است و امکان بررسی تمام روده میسر است و در افراد گروه پرخطر توصیه می‌شود.
 

چطور از آن پیشگیری کنیم؟

کم مصرف کردن گوشت قرمز و چربی، مصرف زیاد سبزی و میوه‌های تازه، پرهیز از استعمال دخانیات، از عمده موارد پیشگیری هستند. مصرف آسپرین، فولیک اسید و کلسیم خطرسرطان کولون را کاهش دهند.
نسخه چاپی