13 نکته درباره آسيکلووير

13 نکته درباره آسيکلووير
13 نکته درباره آسيکلووير


 





 
آسيکلووير دارويي است ضد ويروس هرپس سيمپلکس و واريسلازوستر. به عبارت ديگر، از اين دارو براي درمان تبخال و زونا استفاده مي‌شود.
آسيکلووير به شکل پماد، قرص و همچنين آمپول در داروخانه‌هاي کشور موجود است.
اگر جايي نام داروي زوويراکس را شنيديد، بدانيد که همان آسيکلووير است.
پماد آسيکلووير در دسته دارويي ضدويروس‌هاي موضعي قرار دارد و قرص‌هاي آن نيز ضدويروس به شمار مي‌رود.
شيوه ساز و کار آسيکلووير در بدن، اختلال در همانند‌سازي دي.ان.اي ويروس است. اين دارو پس از ورود به سلول، به ماده فعال آسيکلووير تري‌فسفات تبديل مي‌شود که اين ماده موجب مهار عملکرد دي.ان.اي پليمراز مي‌شود.
از پماد آسيکلووير اغلب در هرپس سيمپلکس‌جلدي، مخاطي ساده و همچنين در افرادي که گرفتاري سيستم ايمني و هرپس ناحيه تناسلي دارند، استفاده مي‌شود و قرص‌هاي آن نيز در هرپس سيمپلکس و زونا کاربرد دارد.
پماد آسيکلووير به صورت موضعي براي تمام ضايعات ياد شده کاربرد دارد و هر سه ساعت در زمان بيداري و شش بار در روز به مدت يک هفته استفاده مي‌شود.
هنگام استفاده از پماد آسيکلووير، براي جلوگيري از انتشار عفونت از دستکش لاستيکي يا انگشت پوش استفاده کنيد. همچنين سعي کنيد پماد به طور کامل ضايعات را بپوشاند. فراموش نکنيد که اين کارها را پس از شستن با‌ آب و صابون و خشک کردن کامل استفاده کنيد.
پماد آسيکلووير را در دماي اتاق و جاي خشک نگهداري کنيد.
بيماران و خانواده‌ها بايد دقت کنند هنگام استفاده از پماد آسيکلووير، از ورود آن به داخل چشم جلوگيري کنند و از مصرف کرم‌هاي بدون نسخه، پماد و لوسيون به جز مواردي که پزشک صلاح مي‌داند، خودداري شود. همچنين شرايط استريل طبي مانند شستن دست‌ها پيش و پس از استفاده از دارو مراعات شود.
درخصوص قرص آسيکلووير نيز ميزان دارو براساس نوع بيماري، وزن بيمار و شدت آن از طريق پزشک تعيين مي‌شود.
عوارض مصرف قرص و آمپول آسيکلووير از پماد آن بيشتر است و مي‌تواند دستگاه‌هاي عصبي، خون، گوارش، ادراري و پوستي را درگير کند.
پس از مصرف قرص يا آمپول آسيکلووير در صورتي که دچار خون‌ريزي، خستگي، گرگرفتگي و بي‌حالي شديد، بلافاصله پزشکتان را مطلع سازيد زيرا احتمال دارد دچار يک بيماري خوني شده باشيد.
منبع: http://www.salamat.com



 

نسخه چاپی