کدام خال‌ را بايد جدي گرفت؟

کدام خال‌ را بايد جدي گرفت؟
کدام خال‌ را بايد جدي گرفت؟


 

نويسنده: دكتر فريبا قلمكار*




 
خال‌ها 2 نوع‌اند؛ مادرزادي و اكتسابي. از سن 4 سالگي به بعد ممکن است همه انسان‌ها خال‌هاي اكتسابي را کسب ‌كنند اما خال مادرزادي 3 نوع است؛ خال با سايز كوچك، متوسط و بسيار بزرگ كه بزرگ‌تر از 20 سانتي‌متر است و سطح وسيعي از پوست را مي‌پوشاند.
خال‌هاي مادرزادي چون ممكن است تغييرات بدخيمي بيشتر از خال‌هاي اكتسابي داشته باشند، نياز به توجه بيشتري دارند. خال‌هاي مادرزادي كوچك و متوسط را تا سن بلوغ زير نظر مي‌گيرند و سايز و اندازه آنها را مرتبا يادداشت مي‌كنند. اگر تغييري در وسعت يا رنگ آنها به وجود آمد، بايد به پزشك مراجعه كرد و خال را برداشت ولي اگر خال متوسط يا كوچك تغييري نكرد بعد از سن بلوغ مي‌توان در صورت تمايل آنها را برداشت.
براي خال‌هاي بسيار بزرگ بايد از ابتداي تولد به پزشك متخصص پوست مراجعه و براي درمان آنها اقدام كرد. خال‌هاي اكتسابي از 4 سالگي به وجود مي‌آيند و تعداد آنها نيز ژنتيكي است و اين عقيده كه يك خال زادوولد مي‌كند، اشتباه است. خال‌هاي اكتسابي به 3 صورت خود را نشان مي‌دهند، فرم مسطح، فرم كمي برجسته و فرم كاملا برجسته. خال‌هاي برجسته معمولا تغييرات بدخيمي ندارند. خال‌هاي مسطح برخلاف تصور عامه مردم مهم‌ترند.

کدام خال‌ را بايد جدي گرفت؟

اگر خال مسطح قرينه نباشد و بيشتر از يك رنگ در آن ديده شود ترجيحا بايد آن را برداشت زيرا احتمال تغييرات ناخوشايند در آن در مقايسه با خالي كه رشد منظم حالت قرينه و يكرنگ دارد بيشتر است. اگر والدين يك كودك ديدند كه خال فرزندشان حالت نامنظم و بيش از يك رنگ دارد، بايد به پزشك مراجعه كنند تا پزشك آن را زير نظر بگيرد. اگر تشخيص داده شد كه ضرورتي براي برداشتن خال وجود دارد، مي‌توان آن را در هر سني برداشت. البته هيچ دليلي هم براي عجله وجود ندارد. علايم ذكرشده تنها نشان مي‌دهند كه در اين خال استعداد تغييرات ناخوشايند بيشتر است ولي نمي‌توان گفت مشكلي ايجاد مي‌كند يا نه. تصميم‌گيري نهايي با پزشك است.

پي نوشت ها :
 

*متخصص پوست

منبع:www.salamat.com



 

نسخه چاپی