نوشابه، پوسيدگي دندان مي‌آورد

نوشابه، پوسيدگي دندان مي‌آورد
نوشابه، پوسيدگي دندان مي‌آورد


 





 
محققان معتقدند کودکاني که زياد نوشابه مي‌نوشند، بيش از ساير کودکان دندان‌هاي‌شان پوسيده مي‌شود. اين مطالعه جديد در دانشکده دندانپزشکي ديترويت آمريکا انجام شده است و محققان هنگامي که در حال بررسي اين مطلب بودند که چرا کودکان خانواده‌هاي فقير آفريقايي در اين کشور دندان‌هايشان در مقايسه با ساير کودکان کمتر پوسيده مي‌شود، به اين نتيجه رسيدند که هرچه ميزان شکر در نوشيدني‌هايي که کودکان مي‌نوشند بيشتر باشد، احتمال پوسيده شدن دندان‌هاي کودکان افزايش مي‌يابد.

عادت‌هاي نوشيدني کودکان
 

در اين مطالعه، محققان 369 کودک را در طول دو سال زير ذره‌بين قرار دادند. اين کودکان در آغاز مطالعه سه تا پنج سال سن داشتند، در آغاز مطالعه دانشمندان اين سه پرسش را از والدين کودک انجام دادند و اين معاينات را انجام دادند:
1) بهداشت دهان و دندان هر کودک را بررسي کردند.
2) از والدين کودک سوال کردند که کودک‌شان در طول هفته گذشته چه نوشيدني‌ها و خوراکي‌هايي را استفاده کرده است.
3) از والدين کودک سوال کردند که در روزهاي مشخصي کودک آنها چقدر نوشابه، آب‌ميوه صد درصد خالص و شير نوشيده است.
نتايج به دست آمده از اين مطالعه جالب نشان مي‌داد که کودکان به نوشيدن چه نوشيدني‌هايي عادت دارند: 43 درصد از اين کودکان بيشتر از شير و آب‌ميوه‌هاي صد در صد طبيعي استفاده مي‌کردند، 28 درصد اين کودکان در شروع مطالعه هنگامي که کم‌سن‌ و سال‌تر بودند فقط شير و آب‌ميوه طبيعي استفاده مي‌کردند ولي بعدها به مصرف نوشابه‌ عادت کردند، 21 درصد اين کودکان در تمام طول مطالعه نوشابه‌ مي‌نوشيدند و هشت درصد اين کودکان در ابتدا به نوشيدن نوشابه عادت داشتند ولي بعدها به سراغ نوشيدني‌هاي سالم مانند شير و آب‌ميوه روي مي‌آوردند.

نوشابه غدغن
 

کودکان هنگامي که در سنين پايين‌تر قرار دارند، نوشيدني‌هاي سالم‌تري مي‌نوشند. اين محققان مي‌گويند در ابتداي مطالعه سه نفر از هر 10 کودک نوشيدني سالم مي‌نوشيد ولي در پايان مطالعه که بچه‌ها بزرگ‌تر شده بودند، از هر 10 کودک پنج نفر به نوشيدن نوشابه عادت داشتند. در پايان اين مطالعه کمتر از نيمي از کودکان حداکثر يک دندان پوسيده داشتند.
جالب‌تر اينکه کودکاني که از ابتدا عادت داشتند نوشابه بيشتري بنوشند، نسبت به ديگر کودکان که شير و آب‌ميوه مي‌نوشيدند، تعداد دندان‌هاي پوسيده بيشتري داشتند. با اين حساب اگر شما کودکي داريد که دوست داريد او دندان‌هاي سالمي داشته باشد بايد به او اجازه ندهيد در هفته مقدار زيادي نوشابه با غذاها ميل کند.
سرپرست اين گروه تحقيقاتي که نتايج مطالعات او و گروهش در مجله دندانپزشکي انجمن دندانپزشکان آمريکا به چاپ رسيده است، معتقد است که بهتر است از همان ابتدا کودکان را به نوشيدن نوشابه عادت ندهيد و به جاي آن شير و آب‌ميوه را در دسترس او قرار دهيد.

نوشابه يعني اسيد و قند
 

نوشابه نوشيدني است که ميزان قند آن بسيار بالا است چون شيرين است. کودکان عادت دارند نوشابه را با بسياري از غذاها بنوشند و وقتي کار مشکل‌تر مي‌شود که پس از نوشيدن نوشابه دندان‌هايشان را مسواک نکنند و اين قند ساعت‌ها در تماس با دندان‌ها باقي بماند.
از سوي ديگر، نوشابه حاوي مواد اسيدي است که خود اين اسيد نيز مي‌تواند ميناي دندان را در خود حل کند و پوسيدگي از آن نقاط آغاز شود. شايد به همين دلايل است که دندانپزشکان توصيه مي‌کنند نوشابه را از رژيم غذايي روزانه‌تان حذف کنيد و آن را با نوشيدني‌هاي سالم جايگزين کنيد. ترک اين عادت در بزرگسالي شايد دشوار باشد ولي در کودکي اگر کودکان را از ابتدا به نوشيدن نوشابه عادت ندهيد، از بسياري از پوسيدگي‌هاي دنداني پيشگيري خواهيد کرد.

دوغ و نوشابه‌هاي انرژي‌زا
 

اگر شما و يا کودکتان نمي‌توانيد دل از نوشابه بکنيد، دست کم کاري کنيد تا عوارض مصرف آن را به حداقل برسانيد، نوشابه را با ني بمکيد. در اين صورت تماس نوشابه با سطح دندان‌هايتان به حداقل ميزان ممکن خواهد رسيد. همچنين پس از مصرف نوشابه، دهان‌تان را با آب شستشو دهيد تا باقي‌مانده مواد شيرين و اسيدي از سطح دندان‌هايتان پاک و شسته شوند. در اين ميان، نتايج مطالعات دندانپزشکان کشورمان در مشهد نشان مي‌دهد، نوشابه‌هاي گازدار سختي ميناي دندان‌هاي شيري را کاهش مي‌دهد. اين نوشيدني‌هاي گازدار فقط شامل نوشابه گازدار نيست حتي دوغ‌هاي گازدار نيز به اندازه نوشابه‌هاي گازدار مي‌توانند ميناي دندان‌هاي شيري را تخريب کنند. پس از دوغ‌هاي گازدار، نوشابه‌هاي انرژي‌زا قرار دارند که اين نوشابه‌ها نيز به دليل خاصيت بافري که دارند مي‌توانند سبب ساييدگي ميناي دندان شوند.
منبع: http://www.salamat.com
ae



 

نسخه چاپی