تغذيه کودک هشت‌ماهه

تغذيه کودک هشت‌ماهه
تغذيه کودک هشت‌ماهه


 





 
طبق برنامه غذایی زیر، ديگر لازم نيست برای تغذیه کودک هشت ماهه خود نگران باشيد. اما دکتر يک‌سري توصيه‌ها درباره اين برنامه غذايي به من داشت. در مورد زرده تخم‌مرغ بايد بعد از شستن تخم‌مرغ و پختن آن (يعني جوشيدن به مدت 10 دقيقه در آب تا کاملا سفت شود و ميکروب‌ بيماري‌زاي آن نابود شود) در ابتدا زرده را از سفيده جدا کرده و روز اول به اندازه يک نخود زده‌تخم‌مرغ نرم شده به آرين بدهم و به مرور ظرف 10 روز مقدار آن را به يک زرده کامل افزايش دهم.
دکتر گفت اگر از خوردن زرده امتناع کرد آن را با کمي پنير پاستوريزه کم‌نمک نرم‌کن و بهش بده يا در سوپ رنده‌اش کن تا بخورد. نکته ديگر اين که در دو هفته آخر ماه هشتم جو و گندم و رشته‌فرنگي به سوپ اضافه کنم تا تنوع و غلظتش بيشتر شود. عصرانه هم هندوانه، طالبي، گلابي و ديگر ميوه‌ها مانند موز را نرم کنم و اگر هسته دارند آ ن را خارج کرده و ميوه را نرم و له شده به بچه بدهم. ميوه‌هايي که هسته يا دانه دارند مانند هلو و هندوانه و يا موادغذايي ديگري مانند نخودچي، ذرت، حبوبات نرم نشده و يا قطعه بزرگ شيريني مي‌توانند موجب خفگي شيرخواران شوند.
نبايد هرگز اين نکته را از ياد ببريم و در ضمن دکتر تاکيد دارد در حين غذا دادن، به بچه‌ها ياد بدهيم قاشق را با انگشت خود بگيرند و گاهي با بازي کردن و ايجاد موقعيتي شاد غذا دادن به او را لذت‌بخش کنيم.

 

صبح

ظهر

عصر

شام

 

دو هفته اول ماه هشتم

فرني تهيه شده از آرد برنج يا گندم، شکر و شير پاستوريزه + زرده‌تخم‌مرغ+ پنيرپاستوريزه کم‌نمک

سوپ تهيه شده از گوشت، برنج و سبزي‌ها و يا حيلم گندم به مقدار ميل کودک‌تان

فرني يا ميوه رسيده نرم شده

همان غذاي ناهار

 

دو هفته دوم ماه هشتم

فرني مانند قبل و برحسب ميل کودک‌ شما + زرده تخم‌مرغ + پنير پاستوريزه کم‌نمک

سوپ تهيه شده از گوشت، بلغور جو يا گندم يا رشته‌فرنگي و يا حليم گندم

فرني يا پوره سبزي و يا خرماي بدون پوست و هسته

مانند ناهار

 

ماه نهم

فرني برحسب ميل کودک‌تان و زرده تخم‌مرغ و پنير پاستوريزه کم نمک

پوره سبزي يا پوره ميوه برحسب ميل کودک‌تان

مانند بالا

مانند ناهار


منبع: http://www.salamat.com
ae



 

نسخه چاپی