طرز تاثير مرطوب‌کننده بر پوست

طرز تاثير مرطوب‌کننده بر پوست
طرز تاثير مرطوب‌کننده بر پوست


 





 

توصيه‌هاي دکتر منصور نصيري کاشاني براي خريد کرم‌ها و لوسيون‌هاي مناسب
 

در اين سردرگمي شما تنها نيستيد. قفسه‌هاي داروخانه‌ها پر است از صدها فرآورده‌اي که جزو دسته نرم‌کننده‌ها يا مرطوب‌کننده‌ها منظور شده‌اند. مجلات مملو از جار وجنجال فوايد «منحصر به فرد» انواع فرآورده‌هاي مختلف است. کرم‌ها، لوسيون‌ها و موس‌هاي چشم، گلو و صورت، فراوان است. اين فرآورده‌ها عناوين مختلف يک موضوع‌اند و اصولا همه يک کار انجام مي‌دهند حتي اگر ترکيب، قوام، رنگ، بو، قيمت و بسته‌بنديشان متفاوت باشد. با دکتر منصور نصيري کاشاني، متخصص پوست و دانشيار دانشگاه علوم پزشکي تهران درباره کرم‌ها و انواع آن به گفتگو نشسته‌ايم.

کرم‌هاي مرطوب‌کننده واقعا پوست را مرطوب مي‌کنند؟
 

مرطوب‌کننده‌ها با سفتي ناحيه خارجي طبقه شاخي (خارجي‌ترين قسمت اپيدرم) مقابله و آن را قابل انعطاف‌تر نموده، امکان ترک‌برداري آن را کم مي‌کنند و سطح پوست را نرم و هموار مي‌نمايند. برخي ا‌ز آنها اثرات فوق را با پايين آوردن ميزان رطوبت از دست رفته (با جا گذاشتن لايه‌اي از چربي که تبخير رطوبت را به تاخير مي‌اندازد) به جا مي‌گذارند. برخي فرآورده‌ها حاوي مواد جاذب الرطوبه هستند که موجب بالا بردن سطح رطوبت پوست مي‌شوند.

کرم‌هاي مرطوب‌کننده، نرم‌کننده و چرب‌کننده، کدام بهترند؟
 

فرق بين عناوين مرطوب‌کننده و نرم‌کننده و چرب‌کننده بيشتر از نظر تجاري مطرح است تا علمي. مصرف‌کنندگان و فروشندگان، عناوين مرطوب‌کننده را دوست دارند زيرا اين تصور را ايجاد مي‌کند که فرآورده‌ واقعا در پوست تغييراتي مي‌دهد. خانم‌‌ها خشکي پوست را با پيرپوستي اشتباه مي‌گيرند. پوست مرطوب به نظر جوان و زيبا مي‌آيد. مصرف‌کنندگان اغلب فکر مي‌کنند که نرم‌کننده فقط پوست را نرم مي‌کند بنابراين واژه‌ها و عناوين اين فرآورده‌ها، کاملا بيانگر خواص آنها نيست. فرآورده‌هاي مرطوب کننده - نرم ‌کننده يا از امولسيون‌هاي روغن در آب هستند يا آب در روغن، امولسيون‌هاي دوم چربي بيشتري داشته، سنگين‌ترند و معمولا اثر طولاني‌تري دارند و لذا اغلب براي فرآورده‌هايي مثل کرم‌هاي شب به کار برده مي‌شوند. فرآورده‌هاي سبک‌تر و کم‌چرب‌تر مثل مرطوب‌کننده‌هاي روز و لوسيون‌ها روغن در آب هستند. در مرطوب‌کننده‌ها مي‌توان از چربي‌هاي حيواني، نباتي، معدني و صناعي استفاده نمود. برخي فرآورده‌ها که حاوي چربي ترکيبي يا موادي با همين خصوصيات هستند، به عنوان فرآورده‌هاي بدون چربي شناخته مي‌شوند. اين مواد صناعي جزو قندهاي با وزن مولکولي بالا و سيليکون‌هاي فرار مي‌باشند. مرطوب‌کننده‌ها اغلب حاوي مواد به خصوصي هستند که در پوست نفوذ مي‌نمايند و اثر مرطوب‌کنندگي دارند، تکثير جايگزيني سلولي را تسريع مي‌کنند، جريان مويرگي را بالا مي‌برند و پير شدن پوست را به تاخير مي‌اندازند.

طرز تاثير مرطوب‌کننده بر پوست

آيا همه افراد به مصرف کرم‌هاي مرطوب‌کننده نياز دارند؟
 

اگر پوست شما شديدا چرب باشد واقعا احتياج به هيچ نوع مرطوب کننده‌اي نداريد. پوسته‌پوسته شدن پوست به معني خشکي آن نيست. ممکن است پوسته شدن به علت درماتيت سبورئيک باشد که با پوست چرب همراه است. اگر پوست شما واقعا خشک است، شما بايد مرطوب‌کننده‌اي انتخاب کنيد که مناسب شما بوده، از عهده خريد آن هم برآييد. براي پوست خيلي خشک، شايد کرم‌ها بهتر از لوسيون‌ها باشند.
آيا طرز استفاده از کرم مرطوب‌کننده مهم است؟ فروشندگان لوازم آرايش مي‌گويند براي جلوگيري از شل شدن و افتادگي پوست، بايد کرم را در جهت بالا و سمت بيرون صورت ماليد.
اگر کرم را به طور ملايم به صورت بماليد، چگونه ماليدن آن مساله مهمي نيست ولي نبايد با مالش خشن، پوست را تحريک کنيد. پوست به دلايلي شل مي‌شود که ارتباطي با طرز استفاده از کرم مرطوب کننده ندارد. بالا رفتن سن، آفتابزدگي، از دست دادن قوام عضلاني، زمينه ارثي و فاکتورهاي ديگر در شل شدن پوست دخالت دارند نه روش کاربرد کرم‌ها يا لوازم آرايشي.

کرم‌هاي تجديدکننده سلولي چه طور؟ آيا اين نظر که مي‌گويند بعضي فرآورده‌ها سرعت روند جايگزيني سلولي پوست را افزايش مي‌دهند، درست است؟
 

واقعيت نيز اين است که بيشتر مرطوب‌‌کننده‌ها سرعت تجديد سلولي را بالا مي‌برند. براي مصرف‌کنندگان مساله مهم‌تر، اين است که آيا افزايش روند تجديد سلولي، در پوست تغييرات آشکاري به وجود مي‌آورد يا نه؟ (مثلا با صاف کردن چين و چروک). اين مساله خيلي ترديدآميز است. بيشتر موادي که روند تجديد سلولي را افزايش مي‌دهند، پوست خشک را تنها از طريق خاصيت مرطوب کنندگي خود اصلاح مي‌کنند.

کرم‌هاي هورمون‌دار چه‌طور؟ آيا کرم‌هاي هورمون‌دار براي به تاخير انداختن پيري پوست يا ممانعت از آن موثرند؟
 

لوازم زيبايي نبايد چينن خاصيتي داشته باشند. هيچ گواهي در دست نيست که نشان دهد کرم‌هاي زيبايي حاوي هورمون به ميزاني که براي فروش بدون نسخه بي‌خطر باشد، کاري بيش از آنچه که خود کرم مي‌کند، انجام دهند بنابراين هورمون‌ها در لوازم آرايشي، براي شخص بي‌تاثير خواهند بود و به اين جهت است که توليدکنندگان بزرگ از اضافه کردن هورمون به کرم‌ها خودداري مي‌کنند و ديگر شما تبليغ کرم‌هاي هورمون‌دار را نمي‌بينيد و درست همان نتيجه را از کرم‌هاي مرطوب‌کننده بدون هورمون به دست مي‌آوريد و احتمالا از نظر مالي نيز به نفع شما خواهد بود.
تجويز استروژن در خانم‌هاي يائسه براي بهبود ظاهري پوست نبايد با به کارگيري کرم‌هاي هورمون‌دار اشتباه شود.
منبع: http://www.salamat.com
ae



 

نسخه چاپی