16 توصيه رانندگي در زمستان

16 توصيه  رانندگي در زمستان
16 توصيه رانندگي در زمستان


 





 
رانندگي مهارتي است که به دقت و توجه و تمرکز نياز دارد اما رانندگي در فصل سرما بايد با دقت بيشتري انجام شود. هنگام رانندگي در زمستان نکات ايمني زير را رعايت کنيد.
1 پيش از حرکت، بازديد کلي از وضعيت خودرويتان داشته باشيد و آن را به تجهيزات زمستاني مجهز کنيد.
2 آرام برانيد. در فصل زمستان به دليل بارش برف و باران و يا يخبندان در جاده‌ها بايد با سرعت کمتري رانندگي کرد. بنابراين اگر در اين فصل قصد سفر داريد، زمان بيشتري براي سفرتان در نظر بگيريد.
3 قبل از حرکت شيشه‌هاي خودرو، چراغ‌ها، راهنماها، بخاري و سيستم تهويه را بازديد کنيد.
4 در صورت امکان وسيله نقليه خود را به چراغ مه‌شکن مجهز کنيد. هنگام رانندگي در هواي مه‌آلود، از چراغ مه‌شکن استفاده کنيد و در صورت نداشتن اين چراغ با روشن کردن نور پايين با احتياط کامل حرکت کنيد.
5 در صورت بخارکردن شيشه جلو از دستگاه تهويه خودرو استفاده کنيد و يا شيشه سمت راننده را کمي پايين آوريد تا شيشه‌ها بخار نکند و ديد کافي داشته باشيد.
6 در هواي برفي از زنجير چرخ و يا لاستيک يخ‌شکن استفاده کنيد. رانندگي با استفاده از زنجير چرخ يا لاستيک يخ‌شکن در راه‌هايي که به علت سردي هوا و بارش برف دچار يخ‌زدگي شده، الزامي است. گاهي رعايت نکردن اين موضوع توسط يک خودرو موجب ترافيک شديد، مسدود شدن مسيرهاي عبور و مرور و آزار و اذيت ديگران مي‌شود.

16 توصيه  رانندگي در زمستان

7 قبل از سفر باد لاستيک‌ها را بازديد کنيد. چرخي که بادش تنظيم باشد بهترين و مناسب‌ترين چسبندگي را با سطح جاده خواهد داشت و دوام آن نيز بيشتر خواهد بود. هر چرخ به ازاي 10 درصد باد ناکافي، 10 درصد از عمر مفيدش را از دست مي‌دهد.
8 چنانچه خودروي شما در برف متوقف شد، با دست برف زير لاستيک‌ها را خالي کنيد و اگر آسفالت يخ‌زده بود از نمک و گوني استفاده کنيد. گوني را زير چرخ‌ها قرار دهيد و به آرامي با دنده 2 حرکت کنيد.
9 در صورت تراکم مه، خودرو را در جاي مناسبي متوقف کرده و تا زماني که فاصله ايمن از جلو قابل رويت نباشد حرکت نکنيد.
10 در هواي برفي و باراني از گردش و انحراف ناگهاني خودداري کنيد و بي‌موقع ترمز نکنيد.
11 از فشاردادن ناگهاني پا بر روي پدال گاز يا برداشتن فشار از روي آن، خودداري کنيد.
12 در يک سطح لغزنده، هنگامي که سرعت داريد از تغيير ناگهاني به دنده سنگين خودداري کنيد.
13 چنانچه به هر دليلي خودروي شما دچار سرخوردگي شد، اعتماد به نفس داشته باشيد و به خودتان مسلط باشيد زيرا در غير اين صورت نمي‌توانيد تصميم درستي بگيريد. در هنگام سرخوردن ماشين از ترمز کردن بپرهيزيد، ضربه زدن به ترمز بر روي يخ، چرخ‌ها را قفل مي‌کند و باعث سرخوردن بيشتر مي‌شود.
14 موقع سرخوردن خودرو، فرمان خودرو را محکم مهار کرده و به سمتي که عقب خودرو به آن سمت چرخيده، فرمان را بچرخانيد.
15 بهتر است خودرو را در هنگام ليز خوردن در حالت دنده‌سنگين نگه داريد و از خلاص کردن آن بپرهيزيد زيرا ماندن در اين حالت به کم شدن سرعت کمک مي‌کند و حداکثر کنترل را به رانندگي مي‌دهد.
16 از رانندگي با سرعت بالا و سبقت‌گرفتن در جاده برفي شديدا بپرهيزيد.
منبع:http://www.salamat.com



 

نسخه چاپی