درباره ماهی گیری

درباره ماهی گیری
درباره ماهی گیری


 

نويسنده:سميرا امين‌محلاتي




 
ماهي‌گيري! وقتي اين کلمه را مي‌شنويد، چه تصويري از آن به ذهنتان مي‌آيد؟ يک قلاب که توي آب هست و يک آدم خواب‌آلود که با يک کلاه حصيري کنار ساحل نشسته و بعد از ساعت‌ها مي‌بيند قلابش دارد تکان مي‌خورد و...
او با هيجان به سمت قلاب خيز بر مي‌دارد و يک ماهي بزرگ شکار مي‌کند؟! اگر درباره ماهي‌گيري اين طور فکر مي‌کنيد، بايد از قول سعيد عباسي که مربي ماهي‌گيري است و در مسابقه‌هاي متعدد جهاني رتبه‌هاي زيادي به دست آورده، به شما بگويم که نه، ماهي‌گيري دنيايي است که مي‌توانيد و بايد چيزهاي زيادي از آن ياد بگيريد؛ از آموزش‌هاي اوليه تا نکات ايمني و مکان‌هاي ماهي‌گيري و کمک آن به سلامت روان.
همه مي‌توانند ماهي‌گيري کنند؛ از يک بچه 5 ساله تا پيرمرد 70، 80 ساله؛ به شرطي که وسايل ماهي‌گيري مناسبي تهيه کنند. وسايل ماهي‌گيري بايد با قد، وزن، طول ساعد، طول بازو و عضله کتف کسي که مي‌خواهد ماهي‌گيري کند، همخواني داشته باشد. بهتر است با يک کاربلد ماهي‌گيري براي خريد راهي فروشگاه‌هاي خريد لوازم ماهيگيري شويد. وسايل اصلي ماهي‌گيري براي افرادي که مي‌خواهند خيلي ساده اما درست و اصولي و با خطرات کمتر ماهي‌گيري کنند، عبارتند از چوب، چرخ، حلقه، قلاب و طعمه.

بعد از شكار ماهي
 

بيشتر کساني که مي‌روند ماهي‌گيري، براي لذت بردن مي‌روند؛ نه براي ماهي خوردن! بيشتر آنها بعد از گرفتن ماهي، آن را آزاد مي‌کنند و حين‌ آزادسازي ماهي هم براي ماهي نيمه‌جان‌شده آرزوي رشد و زندگي طولاني مي‌کنند. پس اگر شما هم مي‌خواهيد جزو اين دسته باشيد يا لااقل دلتان نمي‌آيد ماهي کوچولويي که گرفته‌ايد را نوش‌جان کنيد، ماهي را که به قلاب گير کرده، مثل فيلم‌ها روي زمين پرت نکنيد؛ چون پرتاب کردن ماهي باعث سکته و مرگ ماهي مي‌شود. از طرفي وقتي ماهي را از آب بيرون مي‌آوريد، آبشش او در تماس با هوا باعث قفل شدن سيستم تتفسي ماهي مي‌شود و او را مي‌کشد. پس چاره چيست؟ اول بايد ماهي‌اي را که به قلاب‌تان گير کرده، با دست بگيريد و بعد از رها کردن طعمه از دهانش توي آب شناور کنيد. آرام آرام ماهي را عقب‌جلو کنيد تا آب از دهانش وارد و از آبشش‌هايش خارج شود. وقتي اين کار را مي‌کنيد، ماهي دو سه بار تقلا مي‌کند تا فرار کند اما رسم است ماهي را زود رها نکنيد؛ بلکه دومين بار با آرزوي بزرگ شدن، او را آزاد کنيد تا سال بعد چند برابر بزرگ‌ترش را صيد کنيد. لجاجت هم به خرج ندهيد و ماهي‌هاي خيلي کوچک را با خودتان نبريد؛ چون نه قابل نگهداري هستند و نه قابل خوردن! در ضمن، حرصِ گرفتن ماهي هم نداشته باشيد و به جايش سعي کنيد درست ماهي‌گيري کنيد؛ چرا که تجربه نشان داده کسي که فقط مي‌خواهد ماهي بگيرد از خيلي لذت‌ها دور مي‌شود؛ اعصابش به هم مي‌ريزد و احساس بدشانسي به او دست مي‌دهد، در حالي که ماهي خوردني را خيلي راحت و بدون کشمکش مي‌توان از تره‌بار محل هم گرفت.

ماهي‌گيري مجوز مي‌خواهد
 

اگر بار و بنه بسته‌ايد و خيلي خوشحال مي‌خواهيد برويد ماهيگيري، بايد بدانيد که ماهي گرفتن مجوز مي‌خواهد. مجوزي که از 16 ارديبهشت تا 15 اسفند هر سال صادر مي‌شود و مي‌توان‌ آن را از فروشگاه‌هاي فروش وسايل ماهي‌گيري يا سازمان‌هاي محيط زيست تهيه کرد. هزينه اين مجوز هم بين 1200 تا 1300 تومان است.

چوب ماهی گیری
 

طول چوب: اول از همه، اين باور غلط را که هرچه چوب بلندتر باشد پرتاب بهتري دارد، از ذهنتان پاک کنيد چون درياچه‌هايي که امکان ماهي‌گيري براي خانواده‌ها دارند نيازي به پرتاب‌هاي بلند ندارند و از طرفي هرچه چوب بلندتر باشد فشار بيشتري به بدن شما مي‌آيد؛ در حالي که در اصل ماهي‌گيري شما تاثيري ندارد و کنترل شما را هم روي چوب ماهي‌گيري کم مي‌کند. به همين خاطر براي خانم‌ها طول چوب 30/3 متر و براي آقايان 60/3 متر توصيه مي‌شود.
مارک و جنس: دنبال مارک نباشيد چون بيشتر از اينکه مارک مهم باشد، اين اهميت دارد که چوب شما چه جنسي داشته باشد. انواع چوب‌ها و جنس‌هاي مختلفي که دارند و در بازار موجودند، عبارتند از:
• فايبرگلاس: چوبي سنگين که مچ دست را اذيت مي‌کند و انعطاف بالايي دارد اما اگر خيس بخورد پوسيده مي‌شود و مي‌شکند. اين نوع چوب از اولين چوب‌هايي بود که وارد بازار شد و توصيه نمي‌شود.
• کامپوزيت: جنس اين نوع چوب بين گرافيت و فايبرگلاس است.
• گرافيت خالص: سبک، با انعطاف بسيار بالا.
• کربن يا کربن با تيتان يا روکش دار متال ژکت: بهترين نوع چوب که ازفلزهاي خيلي سبک و نرم است؛ استحکام زيادي دارد اما رساناي برق است و در روزهاي باراني و زير کابل‌هاي فشار قوي برق نمي‌توان از آن استفاده کرد.
براي شناسايي اين چوب مي‌توانيد علامت رعد و برق را روي بدنه آن ببينيد. رنگ آنها نوک‌مدادي است و زير لايه براق و شيشه‌اي، رشته‌هاي باريکي شبيه ابريشم دارد. به غير از همه اينها روي اين نوع چوب نوشته شده فول کربن يا کربن و سوپرکربن.
ميزان انعطاف يا اکشن: چوب ماهي‌گيري بايد به ميزان مناسب انعطاف داشته باشد که به آن اکشن (action) مي‌گويند. انعطاف بايد به حدي باشد که تحمل اشتباهات ماهي‌گير را داشته باشد و با يکي، دو اشتباه اول، چوب نشکند.اکشن مناسب براي افراد خانواده‌اي که مي‌خواهند ماهي‌گيري کنند اکشني بين 75 تا 150 يا 100 تا 200 است و موقع خريد چوب مي‌توانند از فروشنده بخواهند چوبي با اين ميزان انعطاف به آنها بدهد.
چوب‌هاي تاشو و جمع‌شو: چوب‌ تلسکوپي قابليت جمع شدن دارد و کم جا مي‌گيرد. امکان شکستن آن کم است و تنها نقطه‌اي که در آن امکان آسيب‌ديدگي دارد، نوک چوب است که خيلي راحت مي‌توان آن را با هزينه کم تعويض کرد.
دسته چوب: دسته چوب مي‌تواند جنس‌هاي مختلفي داشته باشد. يک نوع که به آن دسته لخت مي‌گويند، تنها يک لاستيک ته دارد و محل بستن چرخ. نوع ديگر -که از همه بهتر است- جنس چوب پنبه‌اي دارد که نرم و راحت است، عرق نمي‌کند و فشار کمي به دست وارد مي‌کند. دسته فوم و چوب عادي، چرم و... هم داريم اما بهترين آنها همان چوب پنبه‌اي است که استحکام بالاتري هم دارد. براي تشخيص جنس فوم از چوب پنبه هم مي‌توانيد به ساختار آنها دقت کنيد و با کمي فشار ناخن روي آن ببينيد که چوب پنبه حلقه حلقه است اما فوم يک تکه است و عموما نقش‌دار.
داشتن درپوش يا پيچ هم نکته مهمي در انتخاب چوب است تا اگر چوب کثيف يا گلي شد قابليت شست‌وشو و خشک شدن داشته باشد. ميانگين قيمت چوب براي افراد مبتدي بين 18 تا 35 هزار تومان است.
حلقه: حلقه که نخ از داخل آن رد مي‌شود بهتر است از جنس تيتانيوم باشد تا نخ را زخم نکند و نبرد.براي شناسايي جنس خوب و مرغوب، دقت کنيد که حلقه تنها يک لايه باشد و لايه پلاستيکي نداشته باشد.
چرخ: تنها هنر چرخ، نگهداري نخ به‌طور منظم است تا نخ گره و خش نخورد تا شما پرتاب خوبي داشته باشيد و اين هيچ نقشي در گرفتن ماهي ندارد. جنس چرخ معمولا کامپوزيت‌هايي پلاستيکي است که به آن کائوچو مي‌گويند يا آلومينيوم‌هاي سخت که استحکام بالا و خوردگي کم دارد. بهترين جنسي که در بازار مي‌توان پيدا کرد، جنس‌هاي کره‌اي است و براي چوبي که تا حد 35 هزار تومان است، يک چرخ 30 تا 35 هزار توماني با طول 100 متر نخ کافي است.

ماهي‌گيرهاي عزيز، مواظب بـاشيد!
 

ماهي‌گير بايد تکليفش را با خودش روشن کند که آمده ماهي بگيرد يا شنا کند و اين 2 را نمي‌توان با هم انجام داد؛ به 2 دليل:
1) شلوغي و سر و صدا، ماهي را فراري مي‌دهد.
2) حواس ماهي‌گير را پرت مي‌کند و اين ممکن است براي او و بچه‌هاي کوچک‌تري که همراهش هستند، مشکلاتي را پيش بياورد.
آفتاب‌زدگي هم يکي از خطرات در کمين ماهي‌گير است که به چند روش حل مي‌شود:
1) استفاده از چترهاي بزرگ که در بازار فراوانند و روي زمين قرار مي‌گيرند.
2) استفاده از چتر‌هايي که تهويه دارند.
يک نکته ديگر هم که حتما بايد مراقب آن باشيد محلي است که تصميم گرفته‌ايد در آن ماهي بگيريد.
حتما مواظب حشره‌ها و جانورهاي آن اطراف باشيد و از مردم محلي درباره بودن يا نبودن آنها و مقابله با آنها بپرسيد.
موقع قلاب پرت کردن هم حتما اطراف خود را نگاهي دقيق بيندازيد تا مبادا قلاب که خيلي تيز و خطرناک است به چشم کسي آسيب بزند.

قلاب مناسب
 

قلاب‌ها هم سايزبندي دارند و سايز آنها از 1 تا 12 است که سايز 1 بزرگ‌ترين قلاب و سايز 12کوچک‌ترين قلاب است. اما براي مبتدي‌ها بهترين قلاب، قلاب‌هاي گروه 4 و 6 است.

نخ مناسب
 

نخ بايد نرم باشد؛ رنگ شفاف و شيشه‌اي داشته باشد؛ استحکام بالايي داشته باشد و گره زدن آن آسان باشد. طول نخ از 100 تا 200 متر کافي و مناسب است و بيشتر از آن توصيه نمي‌شود. قيمت نخ نيز از 2 تا 140،150هزار تومان است اما براي گروه مبتدي، نخ 5 هزار توماني مناسب است.

از كجا طعمه بياوريم؟
 

حالا که همه وسايل را تهيه کرده‌ايد احتياج به يک طعمه درست و حسابي داريد. ساده‌ترين طعمه، خميري است که با اسانس درست مي‌شود. مواد لازم براي اين طعمه عبارتند از: نصف ليوان آرد نانوايي، يک قاشق مرباخوري اسانس (زعفران يا زرد چوبه يا وانيل)، يک قاشق چاي‌خوري نمک، يک قاشق شکر، شير خشک و تخم‌مرغ. اين‌ها بايد خوب باهم ورز داده شود تا خمير يکدستي حاصل شود که به دست نچسبد. بعد آن را به شکل گلوله‌هايي به اندازه تخم‌مرغ درآوريد. البته کِرم خاکي و حشراتي مثل ملخ هم به کار طعمه شدن مي‌آيند.
منبع:www.salamat.com



 

نسخه چاپی