پيري زودرس؛ نوعي ديگر

پيري زودرس؛ نوعي ديگر
پيري زودرس؛ نوعي ديگر


 





 
گروهي از پژوهشگران فرانسوي موفق به کشف ژن عامل نشانگان هوچينسون گيلفورد شدند؛ يک بيماري که سبب مي‌شود مبتلايان بين 5 تا 10 مرتبه سريع‌تر از افراد عادي پير شوند.
کشف ژن عامل پيري زودرس به پزشکان کمک خواهد کرد تا دلايل بروز بيماري را در کودکان مبتلا مورد بررسي قرار دهند و با کمي خوش‌اقبالي راه‌هاي تشخيص زودهنگام يا کاهش اثرهاي آن را بيابند. اين بيماري نوعي بيماري بسيار نادر است و از هر چهار تا هشت ميليون کودک تنها يک نفر به آن مبتلا مي‌شود، به طوري که در سراسر جهان حدود صد کودک و در کشور فرانسه سه کودک به آن مبتلا هستند. نشانه‌هاي اين بيماري نيز شامل طاسي، پيري پوست، کوتاهي قد و کوچکي جمجمه است. کودکاني که به اين بيماري دچار مي‌شوند همچنين تمامي علايمي را که همراه با پيري به سراغ يک فرد مي‌آيد، به همراه دارند که از آن جمله مي‌توان به ضعف جسماني، سختي شريان‌‌ها، پوکي استخوان، بيماري‌هاي قلبي‌عروقي و آرتروز اشاره کرد. با اين حال ذهن و روان اين کودکان رشدي کاملا عادي دارد. طول عمر کودکان مبتلا به پيري زودرس به طور ميانگين 13 سال است و نشانه‌هاي بيماري از دو تا سه سالگي در آنها نمايان مي‌شود.

پيري زودرس؛ نوعي ديگر

پژوهشگران دريافته‌اند که دسته‌اي از داروهاي ضدسرطان موسوم به FTI درمان موثري براي بيماري پروگريا يا همان پيري زودرس محسوب مي‌شوند. به گفته اين محققان، بررسى‌هاى انجام شده روى موش‌هاى آزمايشگاهى سبب ظهور اميدوارى‌هايى در اين ارتباط شده است و نشان مى‌دهد که مى‌توان از داروى مورد نظر براى كاهش آثار و پيامدهاى ناشى از ابتلا به اين بيمارى استفاده كرد.
اين دسته از داروها كه مهاركننده آنزيم فارنسيل ترانسفراز هستند، به منظور جلوگيري از فعاليت برخي پروتئين‌هاي سرطان‌زا عمل مي‌كنند. اين دارو در ضمن فرآيند سلولي پيري زودرس را در مبتلايان به بيماري پروگريا مهار مي‌كند.
منبع:www.salamat.com



 

نسخه چاپی