9 دليل شايع خونريزي زياد قاعدگي در زنان

9 دليل شايع خونريزي زياد قاعدگي در زنان
9 دليل شايع خونريزي زياد قاعدگي در زنان


 





 
بسياري از زنان گاهي اوقات در برخي از دوره‌هاي قاعدگي خود دچار خون‌ريزي‌هاي شديد مي‌شوند که متاسفانه خيلي از آنها دليل اصلي خون‌ريزي را نمي‌دانند و بسيار نگران مي‌شوند. گاهي اين خون‌ريزي‌ها آن‌قدر شديد است که نبايد مورد غفلت واقع شود و سريعا بايد به پزشک مراجعه کرد.
خيلي از خانم‌ها نمي‌دانند که چه زماني خون‌ريزي سنگين و غيرطبيعي محسوب مي‌شود و وقتي تعداد پدهايي که استفاده مي‌کنند به چند عدد در روز رسيد بايد با پزشک خود مشورت کنند، در صورتي که خون‌ريزي شما به حدي است که لازم است هر يک يا دو ساعت پد خود را عوض کنيد و يا قاعدگي شما بيش از يک هفته طول کشيد دچار خون‌ريزي‌ شديد هستيد و بايد با پزشک خود صحبت کنيد.شايع‌ترين دلايل منوارژي يا همان خون‌ريزي زياد يا قاعدگي سنگين عبارت‌اند از:
1- عدم تعادل هورموني در دوران نوجواني يا قاعدگي يا دوران نزديک به سن يايسگي يکي از دلايل شايع خون‌ريزي شديد است.در نوجواني وقتي براي دختري اولين قاعدگي اتفاق مي‌افتد، همچنين چند سال قبل از شروع يايسگي و وقتي قاعدگي در حال توقف است سطح هورمون‌ها متغير شده و اين سبب خون‌ريزي شديد در دوران قاعدگي مي‌شود.در صورتي که عدم تعادل هورموني سبب بروز خون‌ريزي شديد شده باشد مي‌توان آن را با قرص‌هاي ضدبارداري يا ساير هورمون‌هايي که پزشک تجويز مي‌کند درمان کرد.
2- دومين دليل خون‌ريزي شديد وجود تومورهاي فيبروييد رحمي است.مهم است که بدانيم تومورهاي فيبروييدي اغلب خوش‌خيم و غيرسرطاني هستند که بيشتر در سن 30 تا 40 سالگي در زنان ديده مي‌شود. اگر چه دليل فيبروم‌ها نامشخص است اما به دليل اينکه آنها وابسته به استروژن هستند براي درمان فيبروييدها درمان‌هاي متعددي از جمله جراحي و درمان‌هاي دارويي وجود دارد.با شروع يايسگي فيبروييدهاي رحمي خود به خود چروک شده و بدون درمان از بين مي‌روند.
3- پوليپ‌هاي دهانه رحمي کوچک هم که سطح دهانه رحم را مي‌پوشاند مي‌تواند سبب خون‌ريزي شديد شود. دليل اين پوليپ‌ها مشخص نيست اما ممکن است در اثر عفونت يا افزايش غيرطبيعي استروژن ايجاد شود. اين پوليپ‌ها معمولا در زنان بالاي 20 سال و آنهايي که زايمان کرده‌اند ديده مي‌شود. با جراحي‌هاي کوچک، همراه با آنتي‌بيوتيک درماني مي‌توان اين پوليپ‌ها را درمان کرد.
4- پوليپ‌هاي داخل رحمي که غالبا غيرسرطاني هستند در بافت رحم رشد کرده و سبب خون‌ريزي شديد مي‌شوند.دليل اين پوليپ‌ها هم مشخص نيست. اگر چه اين پوليپ‌ها استروژن زياد توليد مي‌کنند اما قابل درمان هستند. مشاهده رحم و عمل جراحي بسيار کوچک و نمونه‌برداري آزمايشگاهي براي ارزيابي اين پوليپ‌ها انجام مي‌شود و در صورتي که سرطاني باشند، برداشته مي‌شوند.
5- بيماي لوپوس لوپوس يک بيماري دستگاه ايمني است که بخش‌هاي مختلف بدن را تحت تاثير قرار مي‌دهد و مي‌تواند سبب خون‌ريزي شديد در قاعدگي شود.دليل اين بيماري نامشخص است اما ممکن است ابتلا به عفونت، آنتي‌بيوتيک‌هاي خاص، استرس و هورمون‌ها سبب بروز آن شود.
6- بيماري‌هاي التهابي لگنعفونتي است که ارگان‌هاي متعددي از جمله رحم، لوله‌هاي رحمي و دهانه رحم را مبتلا مي‌کند. اين بيماري ممکن است در اثر بيماري‌هاي منتقله جنسي ايجاد شود. گاهي هنگام زايمان، سقط به وجود مي‌آيد که آن هم مي‌تواند سبب بروز خون‌ريزي شديد در قاعدگي شود.
7- سرطان دهانه رحميکي از دلايل ديگر خون‌ريزي‌هاي غيرطبيعي و شديد سرطان‌ دهانه رحم است. اين سرطان بافت‌هاي سالم رحم را درگير مي‌کند و ويروس پاپيلوماي انساني از دلايل عمده ابتلا به سرطان رحم است. درمان آن جراحي شيمي‌درماني و اشعه درماني است.
8- دستگاه داخل رحمي يا آيودي که يک روش پيشگيري از بارداري است مي‌تواند سبب بروز خون‌ريزي‌هاي شديد رحمي شود. خانم‌هايي که با گذاشتن اين وسيله از بارداري جلوگيري مي‌کنند و هنگام قاعدگي دچار خون‌ريزي شديد مي‌شوند، مي‌توانند با مشورت پزشک از وسيله ديگري براي جلوگيري از بارداري استفاده کنند.
9- اختلالات خون‌ريزي دهنده که خون فرد بسيار سخت بند مي‌آيد. اين اختلالات خون‌ريزي‌دهنده انواع مختلفي دارد و به دليل بروز مشکلاتي در عوامل انعقادي خون ايجاد مي‌شود. ابتلا به اين اختلالات خون‌ريزي‌دهنده مي‌تواند سبب بروز خون‌ريزي‌‌هاي شديد در دوران قاعدگي شود.
منبع:www.salamat.com



 

نسخه چاپی