افراط کودکان در استفاده از رسانه‌ها

افراط کودکان در استفاده از رسانه‌ها
افراط کودکان در استفاده از رسانه‌ها


 

نويسنده:ترجمه: راضيه پاشايي




 
تحقيقات اخير پژوهشگران نشان مي‌دهد بچه‌ها بيشترين وقت خود را در طول روز در مقابل تلويزيون صرف مي‌کنند. بررسي‌هايي که روي 2000 کودک و نوجوان 8 تا 18 ساله صورت گرفته، نشان مي‌دهد که آنها زمان زيادي را صرف کار با کامپيوتر، تماشاي تلويزيون و استفاده از تلفن همراه مي‌کنند.
به گفته محققان، بيش از 7 ساعت از وقت روزانه کودکان و نوجوانان به استفاده از انواع رسانه‌ها محدود مي‌شود. جالب‌تر آنکه اين زمان به‌طور مداوم در حال افزايش نيز هست و دليل اصلي اين جهش نيز توجه کودکان و نوجوانان در آن واحد به چند رسانه است. در عين حال، جهش اصلي اين ساعات صرف‌شده از 5 سال پيش به طور ناگهاني شروع شده و طبق مطالعات انجام شده در 2 دوره 5 ساله مشخص شد که افراد جوان به طور ميانگين 6 ساعت و 21 دقيقه در روز از رسانه‌ها استفاده مي‌کرده‌اند که اين زمان در دوره دوم به 8 ساعت و نيم در روز افزايش يافته است. از طرفي تنها بالا رفتن زمان در استفاده از رسانه‌ها مشکل‌آفرين نبوده؛ بلکه استفاده هم‌زمان از چند رسانه نيز وضعيت را وخيم‌تر کرده است.
رسانه‌هاي پرطرفدار و کم‌طرفدار
جزييات اين تحقيق نشان مي‌دهد که روزنامه و مجلات جزو رسانه‌هاي پرطرفدار در گروه سني کودکان و نوجوانان نيستند. در واقع، زماني که آنها صرف ورق زدن مجلات مي‌کنند از 14 دقيقه به 9 دقيقه در روز در طول پنج سال گذشته کاهش يافته و به همين ترتيب، زماني که صرف خواندن روزنامه‌ها مي‌کنند، از روزي 6 دقيقه به روزي 3 دقيقه کاهش يافته است. با اين حال، تنها زماني که صرف خواندن کتاب مي‌شد، ثابت باقي مانده است؛ به‌طوري که مي‌توان گفت در طول 10 سال گذشته، افزايش اندکي از 21 دقيقه به 25 دقيقه در روز داشته است. يکي ديگر از چيزهايي که توجه نوجوانان را به خود جلب کرده، تلفن همراه و اتصال به اينترنت‌ از اين طريق است. تحقيقات نشان مي‌دهد در طول 5 سال گذشته، تعداد کودکان و نوجواناني که از تلفن همراه خود استفاده مي‌کنند از 39درصد به 66درصد رسيده است. بررسي‌ها در اين رابطه نشان مي‌دهد افراد 8 تا 18 ساله به‌طور متوسط، نيم ساعت در روز، وقت خودشان را صرف صحبت با تلفن‌ همراه مي‌کنند و به طور متوسط 49 دقيقه از هر روزشان را به گوش دادن موسيقي و بازي کردن يا تماشاي آيتم‌هاي ديگر در گوشي‌هاي موبايل اختصاص مي‌دهند. از طرفي، دانش‌آموزان 7 تا 12 ساله نيز 4ساعت و نيم از وقت روزانه خود را صرف ارسال و دريافت پيام کوتاه مي‌کنند.
تلاش والدين براي محدود کردن زمان استفاده از تلويزيون مي‌تواند تا حدي موثر باشد. کودکاني که در خانه‌هايي زندگي مي‌کنند که ميزان استفاده از رسانه‌ها محدود است و در اتاق خواب خود تلويزيون ندارند و موقع غذا خوردن نيز تلويزيون‌شان خاموش است، معمولا کمتر از ديگر کودکاني که در خانه آزادي بيشتري از سوي والدين دارند از رسانه‌ها استفاده مي‌کنند.
به نظر مي‌رسد دانش‌آموزاني که از رسانه‌ها بهره زيادي مي‌برند، در مدرسه‌ چندان موفق نيستند. نزديک به نيمي از جوانان (47درصد) که در گروه کاربران حرفه‌اي رسانه‌ها قرار دارند، معمولا نمرات پاييني در مدرسه کسب مي‌کنند. اين افراد در مقايسه با 23درصد از کاربران مبتدي که بين 3 تا 16 ساعت از رسانه‌ها بهره مي‌برند، معمولا مشکلات درسي بيشتري دارند و غمگين‌تر، خسته‌تر و بي‌حوصله‌ترند.
منبع:www.salamat.com




 

نسخه چاپی