خدمت به مردم و نهضت خدمت رساني

خدمت به مردم و نهضت خدمت رساني
خدمت به مردم و نهضت خدمت رساني


 





 
مقام معظم رهبری(مدظله العالی) می فرمایند:
نظام اسلامى خود را به رعايت کرامت و عزت و شرف مردم متعهد مى داند و به همين لحاظ رفع محروميت ها و برخوردار شدن ملت از زندگى مناسب مادي و معنوي را وظيفه سنگين خود قرار داده است.
مردم با اسلام و نظام اسلامى مشكلى ندارد بلكه مشكل مردم با برخى ضعف ها و نارسايى ها و عدم رعايت ضوابط در بخش هاي مديريتى كشور است. مردم، نظام اسلامى را دوست دارند. اما از مسؤولان نيز توقعات درستى دارند. كه از جمله آنها برقراري عدل، رفاه، برطرف کردن، مشكلات، كم كردن شكاف هاي طبقاتى و برخوردار نشدن بى جهت برخى افراد در ميدان هاي سياسى و اقتصادي است.
همه چيز نظام اسلامى متعلق به مردم است و تمامى مسؤولان بايد خود را نوكر و خدمتگزار مردم بدانند و هر مسؤول و يا مأموري كه از اين سياست فاصله بگيرد فاقد صلاحيت و شايستگى است.
معيار مردم در مورد قضاوت در مورد مسؤولان و مديران كشور، عملكرد آنها در عرصه خدمتگزاري به ملت است و هيچ كاري فوري تر و مهمتر از خدمت به مردم وجود ندارد.
بايد با روحيه اي بسيجى يعنى با احساس تكليف، بدون توفع، فداكارانه، بدون خودنمايى و براي رضاي خدا كار كرد و حتى يك روز را براي خدمت به مردم از دست نداد.
سختگيري هاي بى جا، معطل كردن و سر دوانيدن مردم، و استفاده از برخى روش هاي غيراخلاقى در قبال مردم از جمله مشكلاتى است كه بايد به موازات مبارزه ي قاطع و پيگير با فساد، حل شود.
نهضت خدمت رسانى به مردم يك مبارزه ي بزرگ و سنگين است؛ زيرا خدمت رساندن به عموم مردم با منافع بعضى گروه هاي خاص تضاد پيدا مي كند و اينجاست كه بايد با مبارزه و همت و عزم راسخ وارد ميدان شد.
خطاب من به همه ي مسؤولان سه قوه، كارگزاران كشور و گروه هاي سياسى است؛ اين امر را رقابت اصلى بدانيد امروز در كشور، رقابت اصلى مشروع و مقبول از نظر مردم و ما، فقط رقابت براي خدمت كردن به مردم است رقابتهاي سياسى كه اغلب بر سر چيزهاي پوچ صورت مى گيرد، در موارد بسياري به دعواها و جنجال هاي مضر منجر مى شود و رقابتى نيست كه ما آن را براي كشور و ملت بپذيريم و بپسنديم. هم چنين در اسلام براي قبضه كردن قدرت، رقابتى وجود ندارد. اين را از آن جهت مى گويم كه عده اي تنها براي كسب قدرت سياسى تلاش مي كنند و به رقابت مشغولند. بنابراين رقابت صحيح، مشروع و مقبول، رقابت در خدمت رسانى به مردم است. مسئولين تا نفس دارند بايد به اين مردم خدمت كنند. بايستى در بين مسؤولين مسابقه خدمتگذاري و خدمت رسانى به مردم برقرار باشد.
اين مسابقه و رقابت درست است. رقابت هاي سياسى و جناحى و رقابت بر سر قدرت و تكالب در امر دنيا و امور دنيوي مردود است. رقابت، مسابقه و مبارزه اي درست است كه در خدمتگذاري به مردم باشد. قرآن مى فرمايد «سابقوا الى مغفره من ربكم» ؛ اين مسابقه به سمت مغفرت و رحمت الهى است «واستبقوا الخيرات» براي كارهاي نيك، مسابقه
بگذاريد. علاج و پيشگيري از نفوذ دشمن از اين دو نقطه، خدمت رسانى به مردم و وحدت كلمه ي مسؤولين و مردم است. 1

پي‌نوشت‌ها:
 

1. بيانات مقام معظم رهبري در سفر به استان اصفهان، سال 1382
 

منبع:www.khamenei.ir




 

نسخه چاپی