نانو تکنولوژی وکاربرد های آن

نانو تکنولوژی وکاربرد های آن
نانو تکنولوژی وکاربرد های آن


 






 

مقدمه:
 

در دنيا انقلاب هاى زيادى رخ داده است كه عبارتند از :1)انقلاب كشاورزى 2)انقلاب صنعتى 3)انقلاب نيمه هادى ها
(کامپیوتر ها) 4) انقلاب نانو تکنولوژی . نانوتکنولوژی به نام ریز ساز مطرح بوده است.کار نانو تکنولوژی در محیط اتمی صورت میگیردو بیشتر از دو شیوه استفاده می شود.
1)جابه جایی وحرکت مولکولی(مکانیک مولکولی)
2)همانند سازی

معرفی نانو تکنولوژی
 

نانوتکنولوژی توانمندی تولید مواد و ابزارها وسیستمهای جدید با در دست گرفتن کنترل در سطح مولکولی و اتمی واستفاده از خواصی است که در آن سطوح ظاهر میشود . درواقع این فن آوری عبارت از کاربرد ذرات در ابعاد نانو میباشد .یک نانومتر یک میلیاردم متر است که از دو مسیر میتوان به این ابعاد دست یافت .
1) تهیه ذرات نانو باکمک تجهیزات دقیق از خرد کردن ذرات بزرگتر
2) فن آوری مولکولی که تولید ساختار اتم به اتم ویا مولکول به مولکول صورت میگیرد.
درواقع این فن آوری چیزهایی را که در اختیار داریم باخصوصیات جدید دراختیار قرار میدهد ویا آنها را از مسیرنوینی میسازد.این فن آوری موجب تولیدات جدید وتوسعه گرایانه و محصولات ارزان است.نانو تکنولوژی داراي كاربردهایی در حوزه های مختلف ميباشد.

کاربرد های نانو تکنولوژی
 

1 ) کاربرد نانو درپزشکی و داروسازی
 

نانو تکنولوژی میتواند فرمولاسیون ومسیرهایی برای رهایش دارو تهیه کند که به نحو حیرت انگیزی توان درمانی دارورا افزایش دهد .شرکت Elan يكي از شرکتهایی است که با بهره گیری از ذرات نانو فرم محلول داروهایی مانند Sirolimns رابه فرم جامد تبدیل می کند که با کاهش سایز ذره سرعت انحلالSirolimns را به مقداری که بتواند به فرم قرص ارائه شود افزایش میدهد. فن آوری نانو در زمینه تشخیص بیماریهاوتصویربرداری وبراورد سریع از کارایی مصرف دارو در افراد نیز کاربرد دارد.
یکی ازکاربردهای فناوری نانو در زمینه دارو رسانی ژن هاست. به علت پیشرفت در روند های ساخت ذرات و فرمولاسیون دارویی امکان دارورسانی فراورده های جدید که عمدتا"از نوع پپتیدها وپروتئین ها میباشند امکان پذیرشده است. هم راستای این پیشرفت هاصنعت ساخت پلیمر های دارویی امکان تهیه حامل های مناسب برای دارو رسانی به محل های اثر مورد نظر را فراهم کرده است.

2)تولید محصولات صنعتی
 

نانو تکنولوژی تغییر بنیانی مسیری است که درآینده موجب ساخت مواد وابزارها خواهد شد.برخی مزایای نانو ساختارها از قرار ذیل میباشد.
مواد سبک تر وکاهش هزینه وعمر کاری بيشتر و....می باشد.
با توجه به تحقيقات به عمل آمده چهار ماده نانومتري هستند که کاربرد فراواني در صنعت لاستيک سازي پيدا کرده اند. چهار ماده موردنظر عبارتنداز: اکسيدروي نانومتري (NanoZnO)، نانوکربنات کلسيم، الماس نانومتري، ذرات نانومتري خاک رس .
با اضافه کردن اين مواد به ترکيبات لاستيک، به دليل پيوندهايي که در مقياس اتمي بين اين مواد و ترکيبات لاستيک صورت مي گيرد، علاوه بر اين که خواص فيزيکي آنها بهبود مي يابد، مي توان به افزايش مقاومت سايش، افزايش استحکام، بهبود خاصيت مکانيکي، افزايش حد پارگي و حد شکستگي اشاره کرد. در زيبايي ظاهري لاستيک نيز تاثير گذاشته و باعث لطافت، همواري، صافي و ظرافت شکل ظاهري لاستيک مي گردد. همه اينها به نوبه خود باعث مي شود که محصولات نهايي، مرغوب تر، با کيفيت بالا، زيبايي و در نهايت بازارپسند باشند و توانايي رقابت در بازارهاي داخلي و جهاني را داشته باشند.

3)دوام پذیری منابع
 

این فن آوری منجر به تغییرات شگرف در استفاده از منابع طبیعی و انرژی و آب خواهد شد که پس آب وآلودگی را کاهش خواهد داد.این فن آوری امکان بازیافت و استفاده مجدداز موادو انرژی وآب را فراهم می کند. شرکتهای موادشیمیایی مواد پلیمری تقویت شده به نانو ذرات را ساخته اند که می تواند جایگزین اجزای فلزی بدنه اتومبیلها شود. استفاده گسترده از این نانو کامپوزیت ها می تواند سالانه 5/1میلیارد لیتر صرفه جویی مصرف بنزین را همراه داشته باشد.

4)هوا فضا
5)ا منیت ملی
 

تسلط اطلاعاتی از طریق نانو الکترونیک امکان اموزش مؤثرنیروها و کاهش خطر برای سربازها وبهبود کارایی خود روهای نظامی واستفاده بیشتر از اتوماسیون رباتیک پیشرفته برای چبران کاهش نیروی انسانی از موارد استفاده از نانو در این زمینه می باشد.

6)کاربرد نانو تکنولوژی درصنعت الکترونیک
 

با استفاده از این فن آوری می توان ظرفیت ذخیره سازی اطلاعات را حدود1000 برابر یا بیشترافزایش دهد ونهایتا" به ساخت ابزار های ابر محاسباتی به کوچکی ساعت مچی منتهی شود.
منابع:
سایت کمیته مطالعات سیاست نانو تکنولوژی (http://www.irannano.org)
سايت كميته نانو فناورىوابسته به بسيج دانشجويى دانشكاه صنعتي امير كبير
سياستگذاری علم وتکنولوژی (مطالعه موردی نانو تکنولوزی در ایران ) دکتر قاضی نوری
سایت: htm.انقلاب نانو http:/www.

ارسال مقاله توسط کاربر محترم سايت : sabamm



 

نسخه چاپی