خواص گوشت بلدر چين

خواص گوشت بلدر چين
خواص گوشت بلدر چين


 





 
بلدر چين کوچکترين پرنده از خانواده قرقاول ها مي باشد .در فارسي آن را کرک، ورتج،بدبده وبلدرچين که اصلا ترکي است
ناميده اند .در عربي نيز به آن سلوي وسماني مي گويند .در طب سنتي اسلام ،خواص گوناگوني به بلدر چين نسبت داده اند،
مثلا به عقيده عبدالملک بن زهراندلسي (قرن 5) ((گوشت بلدر چين خوشمزه وخوش طعم است که هم براي افراد سالم
وهم براي بيماران سودمند مي باشد ،سنگ(کليه ومثانه )را خرد مي کند و مفيد است))ونيز به گفته انطاکي ((گوشت بلدرچين
مغذي است و بدن را فربه مي سازد )).
بلدرچين حيواني است با خصوصيات پرندگان وحشي شکاري و بسيار پر جنب وجوش ،لاجرم بايد در وضعيتي پرورش يابد که امکان جست وخيز و پرواز داشته باشد . هر قدر ماهيچه در طول حيات خود فعالتر باشد گوشت آن نيز لذيذ تراست(مانند ران مرغ ،دم ماهي ، ران حيوانات شکاري و گوسفند و همچنين سينه پرندگان وحشي ).
در واقع، فعاليت و جنب وجوش زياد در بلدر چين ها ،باعث ازدياد ذخيره گليکوژن در بافت هاي ماهيچه اي آنها مي شود که
اين امر باعث مي گردد گوشت اين پرنده مانند پرندگان شکاري بسيار لذيذ شود ،به همين دليل است که گوشت حيوانات وحشي اعم از نشخوارکنندگان (آهو ،گوزن ،بز کوهي و غيره )ويا پرندگاني مانند قرقاول،کبک ،تيهو،دراج و بلدر چين فوق العاده لذيذ بوده
وقسمت هايي از بدن آنها بسيار خوش طعم مي باشد .
از ديگر مزاياي بلدر چين اين است که بعد از طبخ به دليل وجود سلو لهاي پيچيده پيوندي ،در اثر پخته يا بريان شدن به هيچ وجه متلاشي نمي شود و پرنده ترکيب خود را کاملا حفظ کرده ودر پذيرايي ها، زيبايي فراواني به سفره مي دهد .
72 درصد وزن بلدرچين قابل استفاده است که در مرغ 55 درصد مي باشد .20 درصد وزن کل بدن بلدر چين را عضله تشکيل
مي دهد ودرصد عضله وماده خشک در عضله ران 80 درصد است ،در صورتي که اين رقم در مرغ 65 درصد مي باشد .گوشت سينه بلدر چين به دليل جنب وجوش وپروازهاي متناوبي که انجام مي دهد علاوه بر اين که حجم قابل توجهي از کل لاشه (يک سوم )را تشکيل مي دهد،داراي طعم بسيار خوبي مي باشد .
بلدر چين براي پرورش دهندگاني که تمايل دارند آن را به صورت صنعتي پرورش دهند نيز داراي منافع بسياري است :دوره کوتاه جوجه کشي (15-16 روز)،رشد سريع و بلوغ زود رس (35روزگي)، ميزان تخمگذاري بالا (فاز فعال تخم گذاري طولاني )،ضريب تبديل غذايي مناسب ،نياز به محيط پرورش کوچک ،مقاومت بالادر برابربيما ري ها و قيمت مناسب جهت عرضه محصول (گوشت وتخم)به بازار از جمله دلايل اقتصادي بودن پرورش اين پرنده است.

خواص گوشت بلدر چين

خواص گوشت بلدر چين
 

گوشت طيور به عنوان منبع پروتئين حيواني اهميت زيادي دارد ؛به همين دليل در کشورهاي مختلف، سرمايه گذاري زيادي روي
صنعت پرورش طيور از جمله بلدر چين شده است .
ارزش پروتئين موجود در گوشت اين پرنده24/913 درصد مي باشد واين در حالي است که انواع اسيد هاي آمينه کمياب که در ساير پروتئين ها يافت نمي شود ،در گوشت اين پرنده به وفور وجود دارد .نتايج تحقيقات متعدد نشان داده است که ميزان
پروتئين موجود در گوشت بلدر چين 5تا 10 درصدبيشتر از ساير پرندگان و نشخوار کنندگان مي باشد .به همين دليل در اغلب
نقاط دنيا متخصصان براي افراد مسن و از کار افتاده که احتياج مبرمي به ترميم سلولهاي از دست رفته بافت هاي خود دارند، مصرف گوشت بلدر چين را تجويز مي نمايند.
از طرف ديگر به دليل وجود عناصر معدني کمياب و ويتامين در گوشت اين پرنده ،مصرف آن براي بيماري هايي همچون آسم ، تشنج، فشار خون بالا، ضعف اعصاب ويا در موادري ناراحتي هاي رواني و همچنين بي خوابي مفيد مي باشد.
همچنين گوشت بلدر چين منبع خوب نياسين ،فسفر،مس ،تيامين ،ريبوفلاوين ويتامين B6،روي آهن وسلينيوم است.

خواص گوشت بلدر چين

خواص تخم بلدر چين
 

تخم بلدرچين از نظر کيفيت با تخم سايرپرندگان متفاوت است.تخم بلدر چين در مقايسه با تخم مرغ ،به مراتب ارزش غذايي بالاتري دارد .تخم بلدر چين از نظر کيفيت با تخم ساير پرندگان متفاوت است .يک تخم بلدر چين هر چند که از لحاظ وزني حدود يک پنجم وزن تخم مرغ معمولي را دارد،در مقايسه با تخم مرغ ،5برابر فسفر و کلسيم ،4/5برابرآهن ، 6برابرويتامين B1(تيامين)،15 برابر ويتامين B2(ريبوفلاوين )و 6برابرويتامين B12دارد ،همچنين ازکلسترول کمتري برخوردار است و سرشار از ويتامين A،اسيد نيکوتينيک ،مس و کبالت مي باشد.
تخم بلدر چين نسبت به تخم مرغ از مزه بهتري برخوردار بوده و به علت کراتن خاصي که درآن ذخيره شده است، در درمان بيماري آسم تاثير مفيدي دارد .از طرف ديگر به علت غني بودن از ويتامين B،در درمان بيماريهاي عصبي موثر مي باشد . همچنين تخم بلدر چين به علت وجود آمينو اسيد هاي فراوان در تغذيه کودکان وبيماران بسيار موثر است .ضمنا ازچربي کمتري نسبت به تخم مرغ برخوردار است .

نکاتي در مورد خريد بلدر چين ونحوه نگهداري آن
 

گوشت خام بلدر چين در يخچال به مدت 2روز و گوشت پخته آن حد اکثر براي 3روز قابل نگهداري است .براي خريد گوشت بلدر چين اول از تاريخ انقضاي آن اطمينان حاصل کنيد .گوشت تازه بلدر چين بايد بدون بو ،کاملا تميز وعاري از هر گونه بقاياي پر باشد وبهتر است در اولين فرصت ممکن پس ازخريد،آماده مصرف شود .
اگر قصد پختن بلدر چين را تا 2 روزپس از خريد نداريد،آن را منجمد کنيد .به اين منظور بهتر است آن را با همان بسته بندي هنگام خريد در فويل بپيچيد و يا اين که در کيسه فريزر بگذاريد وهواي داخل آن را کاملا خارج کنيد.

خواص گوشت بلدر چين

روش دفع انجماد گوشت منجمد بلدرچين
 

هيچگاه بلدرچين منجمد رادر درجه حرارت اتاق جهت رفع انجماد نگذاريد .بهتر است آن را در يخچال گذاشته تا در طول شب رفع انجماد شود ؛همچنين مي توانيد با غوطه ور کردن آن در آب سرد،رفع انجماد کنيد.
بدين منظور پرنده را با همان بسته بندي منجمد شده ويا با قرار دادن در بسته اي مقاوم نسبت به آب داخل آب سرد قرار دهيد .و هر 30 دقيقه يکبارآب را عوض کنيد .بلدرچين ظرف مدت يکساعت يا کمتر رفع انجماد مي شود.
منبع:دنياي تغذيه95




 

نسخه چاپی