بررسی لپ تاپ جدید HP dv5t

بررسی لپ تاپ جدید HP dv5t
بررسی لپ تاپ جدید HP dv5t


 

مترجم : محمدرضا خواست خدایی




 

مزایا :
 

- قیمت مناسب
- طراحی زیبا
- کیفیت ساخت عالی و مرغوب
- صفحه نمایش WSXGA+ Infinity زیبا
- ورودی هایی عالی
- تنوع پورت ها بخصوصeSATA, HDMI
- عملکرد مناسب در بازی
- بلندگو های با کیفیت
- آداپتور کوچک

معایب :
 

- گرم شدن در هنگام بازی
- نیاز به پوششی مناسب برای جلوگیری از کثیف شدن
- وجود نرم افزارهای سنگین و حجیم بصورت آماده
- دوام نسبتا کم باتری با گرافیک ۹۶۰۰M-GT
HP Pavilion dv5t جانشینی برای سری همیشه محبوب dv6000 می باشد که دارای طراحی جدید و امکانات بیشماری میباشد . این لپ تاپ با ” Montevina” آخرین تکنولوژی اینتل (Centrino 2 mobile) و گرافیکی قدرتمند عرضه شده است .
لپ تاپ موجود در این بررسی دارای مشخصات زیر است :
۱۵/۴ -inch WSXGA+ Infinity display
Nvidia GeForce 9600M-GT w/ 512MB DDR2 dedicated video card
2GB DDR2-800 RAM (2x 1GB)
160GB 5400RPM hard drive (Fujitsu)
Broadcom 802.11b/g wireless + Bluetooth
Windows Vista Home Premium 32-bit
High-capacity 6-cell Li-ion battery

طراحی
 

طراحی dv5t در یک کلمه بی نظیر است . تمامی قسمت ها به خوبی طراحی شده اند و از تمامی زوایا عالی به نظر می رسد . تمامی گوشه ها به خوبی گرد شده اند . حتی هنگامی که لپ تاپ بسته است قسمت پشتی آن بسیارجذاب و زیباست . صفحه نمایشیک لولا دارد که به ظرافت طراحی می افزاید . با ضخامتی در حدود ۱/۳۷ – ۱/۶۵ اینچ لپ تاپ نسبتا باریک به شمار می آید .
دو رنگ عمده در طراحی آن بکار رفته است ، نقره ای و مشکی . تمامی سطوح براق و شفاف هستند البته نه به اندازه ی لپ تاپ های شرکت Toshiba .
در قسمت های نقره ای مات شما می توانید تصویری مبهم از خودتان در آن ببینید در حالی که در قسمت های متالیک و مشکی براق تصویری واضح قابل دیدن است .HP این طراحی کاملا براق را “liquid metallic” نامیده است .
در اطراف صفحه نمایش و لولای آن از مشکی براق و در سایر قسمت ها و صفحه کلید از نقره ای و متالیک استفاده شده است . HP به خوبی رنگ ها را در کنار هم قرار داده است و جلوه ای زیبا به لپ تاپ می دهد
در قسمت های اطراف صفحه کلید و پشت صفحه نمایش طرحی شبکه ای مانند بصورتی ماهرانه وجود دارد . این طراحی جدید ، ظاهری ظریف و زیباتر به dv5t بخشیده است . طرح شبکه ای حک شده تنها در محیطی روشن و از فاصله ای مناسب قابل دیدن است .
چراغ های وضعیت پاور ، شارژ باتری و هارددیسک در قسمت جلویی سمت چپ قرار دارند و علامت هر کدام نیز در بالای آنها حک شده است . حتی زمانی که لپ تاپ بسته است به راحتی قابل مشاهده هستند .
چراغ های نمایشگر کلید های Caps Lock و Scroll Lock در سمت چپ و بالای انها قرار دارند . تمامی چراغ های بکار رفته در این لپ تاپ به راحتی قابل مشاهده و استفاده هستند . همچنین تمامی دکمه های لمسی لپ تاپ از جمله دکمه کم و زیاد کردن صدا به خوبی کار می کنند .
مورد دیگری که به خوبی طراحی شده است لوگو HP موجود در پشت صفحه نمایش لپ تاپ می باشد که در هنگام روشن بودن لپ تاپ جلوه ای زیبا به آن می دهد .

کیفیت ساخت
 

این لپ تاپ از پلاستیکی با مقاومت بالا و با دوام ساخته شده است و در مقابل ضربه و فرورفتگی مقاوم است . تمامی قسمت ها به خوبی ساخته شده اند و جای هیچگونه سوالی باقی نیست . حتی در زیر لپ تاپ پلاستیک به کار رفته به اندازه کافی ضخیم است و در مقایسه با سایر لپ تاپ های موجود در این سطح یکی از بهترین هاست .
صفحه نمایش تا حدودی انعطاف پذیر است ، سخت ترین صفحه نمایش موجود نیست ضمن اینکه مسلما ضعیف ترین نیز نمی باشد .
این لپ تاپ تماما براق کاملا مقاوم و با دوام است ، چندین بار بطور اتفاقی با اشیا سخت برخورد کرد که خوشبختانه کوچکترین آسیب و خراشی در آن بوجود نیامد . Dv5t مقاوم تر از آن چیزی است که به نظر می آید .
Dv5t بدون شک در زمینه کیفیت ساخت و طراحی در مقایسه با سایر لپ تاپ ها یکی از بهترین هاست .

صفحه نمایش
 

با عرضه ی لپ تاپ های سری dv5 ، HP سرانجام صفحه نمایش هایی با رزیلوشن های بالا را معرفی کرد .
Dv5t در حال حاضر از دو رزیلوشن WXGA و WSXGA+ بهره میبرد . رزیلوشن WXGA (1280 x 800 ) معمول ترین رزیلوشن در بین لپ تاپ هایی با صفحه ی ۱۵/۴ ” می باشد . در مقابل رزیلوشن WSXGA+ ( 1680 x 1050 ) به میزان ۴۲% فضای دید بیشتری نسبت به رزیلوشن WXGA دارد و بنابراین نیاز کمتری به جا به جایی در صفحه خواهید داشت . این مورد دلیلی کافی برای استفاده از این رزیلوشن می باشد .
HP علاوه بر رزیلوشن های ذکر شده از دو نوع صفحه نمایش نیز استفاده کرده است ، standard BrightViewیاBrightView Infinity.
نوع استاندارد آن در اکثر لپ تاپ ها استفاده می شود و کاملا براق است . در نوع Infinity آن که در سری dv5 معرفی شده است بر روی صفحه نمایش پلاستیکی شفاف کشیده شده است و صفحه نمایش به نوعی بدون مرز به نظر می رسد . این صفحه نمایش جلوه ای زیباتر به لپ تاپ می دهد و در مقایسه با نوع استاندارد نوری بیشتری را منعکس می کند .
در نتیجه صفحه نمایشBrightView Infinity با رزیلوشن WSXGA+ بر روی dv5t شگفت آور است . رنگ هایی زنده ، روشنایی مناسب ، کنتراست عالی و وضوحی بی نظیر از جمله مواردی است که هر کاربری آرزوی آنرا دارد . تنها مشکل موجود زوایای دید صفحه نمایش است که در مقابل نوع استاندارد آن زوایای دید کمتری دارد . بنابراین برای مکانی که افراد زیادی بطور همزمان قصد تماشای صفحه نمایش را دارند ، نوع استاندارد گزینه مناسب تری است .

بلندگو ها
 

HP در سری جدید dv5 لپ تاپ های خود بر خلاف سایر سری های Pavilion از بلند گوهایAltec Lansing استفاده کرده است که بصورت دو تایی و استریو میباشند .
این بلندگو ها در زمینه کیفیت صدا فراتر از بلندگوهای معمول در سایر لپ تاپ ها می باشند . تنها کمبود موجود عدم وجود Subwoofer می باشد که باعث می شود در زمینه Bass چندان قوی نباشد . در مجموع عملکرد بلندگوها بسیار خوب و راضی کننده است
class=alignnone v:shapes="_x0000_i1035">
همچنین شما می توانید برای خروجی صدا از دو جک هدفون موجود و یا پورت HDMI برای اتصال به HDTV خارجی استفاده کنید .

کنترل از راه دور
 

class=alignnone v:shapes="_x0000_i1036">
برای کنترل مدیا ها ، شما می توانید از کنترل از راه دور ارائه شده استفاده کنید . کنترل های زیادی در زمینه مولتی مدیا بر روی آن وجود دارد که برای استفاده در Media Center طراحی شده است . در مجموع ابزاری مفید و کاربردی است .

وب کم
 

وب کم داخلی موجود کیفیتی متوسط دارد و نیاز عادی را برطرف می کند . یک نمونه عکس گرفته شده با آن بصورت زیر است :

گرما و صدا
 

لپ تاپ dv5t با کارت گرافیک اختصاصیNvidiaGeforce 9600M-GT در هنگام اجرای بازی گرم می شود و بعضا به دمای ۹۱ درجه سلسیوس می رسد . زیر لپ تاپ در زمانی که بلااستفاده رها شده است چندان گرم نمی شود اما در استفاده های متفاوت و با توجه به جنس مکان قرار گیری لپ تاپ این میزان گرما تغییر می کند . بنابراین لپ تاپ رو نمی توان بر روی پا قرار داد و استفاده کرد .
بالاترین دمای حاصل شده در سنگین ترین استفاده با پردازنده Core 2 Duo P8400 64 درجه سلسیوس بوده است که با توجه به حداکثر دمای عنوان شده برای پردازنده Core 2 Duo در dv5t (105 درجه سلسیوس ) کاملا مناسب به نظر می رسد .
class=alignnone v:shapes="_x0000_i1038">
می توان با بالا آوردن پشت لپ تاپ به میزان نیم اینچ دما را بطور قابل ملاحظه ای پائین آورد . بعنوان مثال در حالتی که دما به ۹۱ درجه سلسیوس رسیده بود ، با بالا آوردن لپ تاپ دما به ۸۱ درجه سلسیوس کاهش یافت . بنابراین پیشنهاد می شود در هنگام بازی با dv5t ، به منظور گردش بهتر هوا و کاهش دما ، لپ تاپ را کمی بالاتر آورد .
فن خنک کننده لپ تاپ در گوشه پشت سمت چپ قرار دارد که در هنگام انجام فعالیت های معمولی بی صداست و حتی در فعالیت های سنگین و درگیر کننده پردازنده ، صدای زیادی ایجاد نمی کند . در نتیجه این لپ تاپ یکی از بی سر و صداترین لپ تاپ های ۱۵/۴ ” است .

صفحه کلید و تاچ پد
 

صفحه کلید dv5t از کیفیت ساخت مناسبی برخوردار و کار کردن با آن واقعا لذت بخش است . کلید ها کاملا نرم و براق هستند و دارای عملکردی بسیار مناسب می باشند .
عملکرد تاپ پد نیز همانطور که انتظار می رود عالی است . دارای دو دکمه جدا شده چپ / راست و یک منطقه برای جا به جایی (Scroll ) در سمت راست می باشد . قابلیت برجسته آن وجود دکمه On / Off در بالای آن است . سطح آن براق است و بنابراین در صورت مرطوب بودن دست ، لغزنده خواهد بود . کاملا بی صدا و مطلوب عمل می کند و مسلما با کوچکترین مشکلی مواجه نخواهید شد .

پورت های ورودی و خروجی
 

تنوعی عالی در زمینه پورت های ورودی و خروجی وجود دارد .

سمت راست :
 

Optical drive, 2x USB, fillers for TV tuner/56k modem, Kensington lock slot, power jack

سمت چپ :
 

VGA, docking station connector, Ethernet, HDMI, eSATA/USB combo, USB, IEEE 1394 mini-Firewire, ExpressCard/54 slot (top), media card reader (reads SD, MS/Pro,
MMC, XD)

جلو :
 

IR receiver, microphone, 2x headphone jack
در قسمت پشت نیز پورتی وجود ندارد .
نکته مهم این است که dv5t علاوه بر پشتیبانی از پورت های USB ، یک پورتeSATAرا نیز پشتیبانی می کند . از این پورت برای اتصال هارد دیسک های خارجی پر سرعت Serial ATA استفاده می شود .
پورت HDMI موجود نیز با توجه به انتقال ویدئو دیجیتال و صدا برای اتصال به HDTV عالیست .
یکی دیگر از قابلیت های برجسته این لپ تاپ وجود پورت docking station است . HP تنها شرکتی است که از آن در لپ تاپ های خود استفاده کرده است . بوسیلهی آن می توانید تنها توسط یک کابل مانیتور ، بلند گو ، کابل شبکه و سایر دستگاه های USB را به لپ تاپ متصل کنید .

Wireless
 

HP دو کارت وایرلس را ارائه کرده است ، کارت استاندارد ۸۰۲/۱۱ b/g و کارت جدیداینتلWiFi Link 5100AGN.
کارت جدید اینتل به عنوان یه آپگرید موجود است و از شبکه بی سیم پر سرعت N band پشتیبانی می کند .
کارت ۸۰۲/۱۱ b/g موجود در dv5t توسط Broadcom ساخته شده است و عملکردی بسیار مناسب دارد . بلوتوث موجود نیز به خوبی با ماوس بلوتوث کار می کند .

باتری و آداپتور
 

در هنگام نگارش این مطلب دو نوع باتری ۶ -cell استاندارد و ۶ -cell با ظرفیت بالا موجود است . مدت کارکرد باتری چندان مایوس کننده نیست و با استفاده از Power Saver ویندوز ویستا و ایجاد فایل های متنی ، حدود ۲ ساعت و نیم دوام داشته است . قابل ذکر است که از کارت گرافیک ۵۱۲ MB استفاده شده است ، بنابراین در صورت استفاده از کارت گرافیکی مانند X4500 اینتل این زمان ممکن است به ۳ ساعت افزایشیابد .
در تصویر فوق یک آداپتور استاندارد Dell 90W ( سمت چپ ) و آداپتور ۹۰ W dv5t ( سمت راست ) را ملاحظه می کنید . وزن کم و اندازه کوچک آداپتور dv5t قابل توجه است .

سیستم عامل و نرم افزار ها
 

HP ، ورژن های ۳۲ و ۶۴ بیتی ویندوز ویستا را بر روی dv5t ارائه کرده است . نسخه Home Premium بصورت استاندارد و نسخه Ultimate بعنوان آپگرید موجود است .
در هنگام دریافت لپ تاپ نیزبا نرم افزارهایی پر حجم و سنگین که توسط شرکت HP بر روی لپ تاپ قرار داده شده است مواجه خواهید شد که برای بعضی افراد خوشایند نیست .

تست های عملکرد سیستم
 

در این قسمت از بررسی به تست عملکرد سیستم می پردازیم تا به قدرت واقعی این لپ تاپ پی ببریم .
class=alignnone v:shapes="_x0000_i1041">

Windows Experience Index (WEI)
 

تست فوق توسط نرم افزار WEI گرفته شده است . گرچه این نرم افزار ، بهترین در این زمینه نیست ولی ابزاری مفید برای مقایسه با سایر سیستم های تحت ویستا می باشد . همانطور که ملاحظه می کنید نتایج بدست آمده در همه موارد بجز گرافیک عالیست . حداکثر امتیاز موجود در این تست ۵/۹ بوده است .
class=alignnone v:shapes="_x0000_i1042">
نرم افزارPCMark Vantage نیز ابزاری اختصاصی برای سیستم های تحت ویستا است . این نرم افزار تمامی اجزا به خصوص پردازنده و هارد دیسک را تحت فشار قرار می دهد .

Hard Drive Performance using HDTune 2.55
 

عملکرد هارد دیسک ۱۶۰ GB 5400RPM Fujitsu بعنوان یک هارد ۵۴۰۰ RPM بسیار خوب است و زمان دسترسی بدست آمده برای آن ۱۷/۹msاست . در مجموع عملکرد بهتری نسبت به سایر هاردهای ۵۴۰۰ RPM دارد .
در تست های زیر نیز به بررسی اختصاصی عملکرد کارت گرافیک موجود یعنیNvidiaGeforce 9600M-GT پرداخته شده است
این کارت گرافیک در حدود ۱۵-۲۰% سریعتر از کارت گرافیک محبوب ۸۶۰۰ M-GT می باشد در حالی که هر دو از ۳۲ هسته پردازشگر استفاده می کنند و ۹۶۰۰ M-GT کلاک بالاتری دارد .

۳ DMark06
 

امتیاز بدست آمده در تست فوق کمی بیشتر از امتیاز کارت گرافیک ۸۶۰۰ M-GT ( حدود ۳۴۰۰ ) می باشد . امتیاز بدست آمده در بازه ۳۵۰۰ – ۴۰۰۰ نشاندهنده این است که کارت گرافیک توانایی اجرای بازی های مدرن در حالت تنظیمات medium – high و رزیلوشن medium (1280×800 -1440×900) را دارد .
لارم به ذکر است که تست فوق در رزیلوشن پیش فرض ۱۲۸ x1024 انجام شده است و مسلما در رزیلوشن ۱۲۸۰ x800 امتیاز بدست آمده بیشتر خواهد بود ( حدود ۴۴۰۰ در dv5t موجود )
نرم افزار ۳DMark Vantage نیزیک ابزار اختصاصی برای تست DirectX 10 در ویندوز ویستا می باشد .
در ادامه به تست واقعی کارت گرافیک در چند بازی محبوب می پردازیم . حداقل FPS مورد نیاز برای اجرای بازی ها ۳۰ می باشد . همچنین تمامی بازی های در DirectX 9 اجرا شده اند .
امروزهCrysisیکی از محبوب ترین بازی های سه بعدی است و خوشبختانه باید گفت این لپ تاپ با کارت گرافیک موجود مشکلی در اجرای این بازی ندارد .
تستCrysisصورت گرفته توسط نرم افزارCrysis Benchmark Tool 1.05 Final از سایت Guru3D.com انجام شده است . همچنین ورژن بازی ۱/۲۱ بوده است .
در حالت تنظیمات high و با رزیلوشن ۱۲۸۰ x 720 بازی قابل اجرا نیست در حالی که در حالت تنظیمات medium بدون مشکل است . قابل ذکر است که این بازی بطور عجیبی در FPS 20-25 قابل اجراست و همه چیز روان اجرا می شود . بازی در حالت medium بسیار زیبابه نظر می آید . حتی می توان با کم کردن از جزئیات و اعمال تنظیمات سبک تر به نتیجه ای بهتر نیز دست یافت .
بازی Call of Duty 4 نیزیکی از محبوب ترین بازی های اول شخص آنلاین است و سخت افزار خاصی را نیاز دارد .
قبل از انجام تست ، بازی بوسیله پچ به ورژن ۱/۷ ارتقا یافت . همچنین برای انجام تست ترکیبی از تنظیمات medium و high استفاده شد در حالی که بازی بدون مشکل اجرا شد . تست دو رده اول بازی توسط FRAPS صورت گرفته است .
نتیجه اینکه این کارت گرافیک کاملا مناسب این بازی است . تست نیز با رزیلوشنی بالاتر از ۱۲۸۰ x800 صورت گرفته است تا توانایی ۹۶۰۰ M-GT در این زمینه نشان داده شود .

سخن پایانی
 

در پایان باید گفت این لپ تاپ یک لپ تاپ ۱۵/۴″ مولتی مدیا عالی با طراحی زیبا ، ورودی هایی بی نظیر ، صفحه نمایشی فوق العاده و عملکردی کاملا مناسب در هر زمینه است و مسلما هیچ جای شکی برای خرید آن باقی نیست .
منبع:pcworld
ارسال مقاله توسط کاربر محترم سايت : j133719



 

نسخه چاپی