راه هاي مفيد در خانه تکاني

راه هاي مفيد در خانه تکاني
راه هاي مفيد در خانه تکاني


 





 
نکاتي در مورد شست و شو

پرده هاي توري:
 

پرده هاي توري که در اتاق ها آويزان مي شوند مخصوصاً آنهايي که در اتاق نشيمن هستند، خيلي زود گرد وخاک را به خود جذب مي کنند. براي اينکه اين گردو غبار کاملاً از پرده هاي توري خارج شوند در آب شستشوي پرده ها مقدار کمي نمک اضافه نماييد.
براي شستن پرده توري ابتدا آن را چند بار با آب سرد بشوييد تا خاک و دوده ان از بين برود. مقدار کمي ماده سفيد کننده در داخل آب بريزيد و پرده را در آن خيس کنيد و بعد ازمدتي آب بکشيد. سپس پرده را با پودر لباسشويي شسته و آبکشي نماييد.
براي جلوگيري از چروک شدن پردها، پرده هاي توري را به صورت نمدار آويزان کنيد. در اين صورت احتياجي به اتو زدن آنها نيست و پرده ها هم مرتب مي ايستند.
لباس هاي سفيد، روميزي ها، ملافه ها، توري ها و پرده ها را پس از شستشو حتما در آفتاب خشک کنيد زيرا نور آفتاب آن ها را سفيدتر از حد معمول مي کند.
ملافه نو: هيچ گاه براي نرم کردن ملافه نو که حالت خشک دارد از آب گرم استفاده نکنيد زيرا هم رنگ آن زرد مي شود و هم همان طور خشک باقي مي ماند. براي نرم کردن ملافه آن را يک شب تا صبح در آب صابون بخيسانيد بعد آبکشي وخشک نماييد.
پارچه حرير: اگر مي خواهيد پارچه حرير بعد از شستن درخشندگي اوليه خود را داشته باشد کمي سرکه و الکل را با آب مخلوط کنيد و پارچه ها را بعد از شستن در آن آب بکشيد.

پوشاک چرمي:
 

براي شستن پارچه هاي چرمي کمي پودر رختشويي را داخل آب سرد حل کنيد و پارچه را در آن قرار دهيدو بعد از ربع ساعت با ملايمت روي آن دست بکشيد. سپس پارچه را آب بکشيد. پارچه چرمي را هرگز چنگ نزنيد و نچلانيد. بعد ازاين مرحله پارچه را در آبي که کمي پودر صابون در آن حل کرده ايد قرار دهيد تا نرم و لطيف گردد. سپس پارچه را آبکشي کرده و آويزان کنيد تا خشک شود.
هيچ گاه پارچه را روي رادياتور شوفاژ و لوازم گرم کننده قرار ندهيد زيرا باعث خشک شدن چرم مي شود.
هيچ گاه در شستشوي لباس هاي چرمي از وايتکس استفاده نکنيد.
نظافت و نگهداري وسايل منزل

اجاق گاز
 

پس از استفاده از گاز لکه هاي به وجود آمده را بلافاصله با آب گرم و پودر ظرفشويي بشوييد و با حوله نرم پاک کنيد.
اگر روي گاز غذا سر رفت فوراً شعله را خاموش کرده و از شعله ديگري استفاده کنيد و آن قسمت را تميز نماييد. در صورتي که از اين کار غفلت کرديد و زماني به سراغ لکه رفتيد که کاملا سوخته و روي اجاق گازماندگار شده است ابتدا مدتي دستمال خيس رويش قرار دهيد تا نرم شود پس با دستمال نرمي آن را پاک کنيد. بعد روي آن را با پودر لکه گير بپوشانيد و به آرامش مالش دهيد تا لکه کاملاً تميز شود.
براي تميز کردن داخل فر مايع ظرفشويي، آب ليموترش و مايع سفيد کننده را در يک ليوان آب حل کنيد و محلول را با اسفنج به ديواره داخلي فر بماليد و پس ازمدتي با دستمال مرطوب چند بار سطوح را تميز نماييد. اين محلول موادخشک شده و چربي سوخته را از ديواره ها جدا مي کند.
با دستگاه بخارشور به آساني مي توانيد لکه هاي روي گاز و ساير وسايل را پاک نماييد.
براي از بين بردن بوي غذا از داخل فر با ليموترش تازه تمام قسمت هاي داخلي فر را خوب تميز کنيد و پس از پانزده دقيقه با اسفنج مرطوب آبکشي و پاک نماييد.

يخچال فريزر
 

براي بوزدايي از يخچال تکه هاي زغال داخل يخچال قرار دهيد و هر چند وقت يکبار آن را عوض نماييد.

ظرف هاي کريستال
 

ليوان ها و ظروف بلوري بعد ازمدتي شفافيت خود را از دست مي دهند و تيره و کدر مي شوند. براي اينکه اين ظروف دوباره تميزي و شفافيت خود را به دست آورده و براق شوند، يک ليموترش را نصف کنيد و با حوصله ظروف را با سطح ليمو ترش ها تميز نماييد و بعد با آب ولرم بشوييد و خشک کنيد.

ظروف شيشه اي نسوز( پيرکس)
 

براي برطرف کردن لکه هاي سوختگي غذا از روي ظروف پيرکس، ظرف را دست کم مدت دو ساعت در مخلوط جوش شيرين حل شده در آب قرار دهيد و سپس با محلول غليظ آمونياک بشوييد و آب بکشيد و بلافاصله آن را خشک کنيد.

ظروف چيني
 

ظروف چيني را بعد از هر بار استفاده سريعاً با پودر ظرفشويي بشوييد.
اگر ظروف چيني شما مختصري ترک خورده است 45دقيقه آن را در ظرفي از شير بجوشانيد. ترک آن از بين مي رود و چيني استحکام خود را باز مي يابد.

اتو
 

سوراخ هاي ته اتو را مرتبا تميز کنيد تا از گرفتگي آن جلوگيري شود.
اگر ته اتو بر اثر سوختگي لکه شده است يک قطعه پنير را در سرکه خيس نموده و روي آن نمک بريزيد و با آن ته اتو را مالش دهيد.

مايکروويو
 

براي از بين بردن بوي بد و لکه هاي چرب از داخل مايکروويو نيمي از يک ليموترش بزرگ را در ظرفي از آب قرار داده و بگذاريد پنج تا ده دقيقه در مايکروويو بجوشد. بخار ليمو باعث تبخير لکه هاي چرب خواهد شد. سپس با يک دستمال نرم و تميز ديواره هاي داخل دستگاه را پاک نماييد.

تلفن
 

هفته اي يک بار پنبه اي را به الکل آغشته کرده و تلفن را با آن ضد عفوني کنيد.

فرش و موکت
 

اکثر خانم ها به علت وجود کرک و موهايي که به قالي و موکت مي چسبند و حتي با جاروبرقي نيز از فرش جدا نمي شوند، شاکي هستند. براي رفع اين عيب يک کيسه حمام را مرطوب کرده به دست بکشيد و از راه خواب قالي، کيسه بکشيد.
اگر اشياي سنگيني مانند مبل مدت زيادي روي فرش يا موکت قرار گيرد روي آن جا مي اندازد و پرزهاي آن را مي خواباند و مدت ها محل تماس آن گود باقي مي ماند. جهت رفع اين مشکل چند قاشق آب گرم روي محل گود شده ريخته و پس از يک ساعت برس بزنيد.
اگر روي موکت با آتش کبريت کمي سوزانده شده است ابتدا با قيچي يا ژيلت اصلاح، پرزهاي سوخته شده را کمي کوتاه نماييد. سپس پياز را به دو قسمت ببريد و سطح بريده شده آن را روي محل سوخته ماليده رويش سيم ظرفشويي بکشيد و در آخر جارو کنيد. محل سوختگي تقريباً نامشخص خواهد شد.
گاهي اوقات بعضي از قسمت هاي فرش يا موکت به مرور زمان بدرنگ و کدر مي شود مانند قسمت هايي که جلوي بخاري يا مجار ميز ناهارخوري است. براي رفع اين عيب سه قاشق سوپخوري پودر رختشويي و به همان اندازه سرکه سفيد را در يک ليتر آب گرم بريزيد و اسفنج را در آن فرو بريد و روي قسمت هاي کدر کشيده و با پارچه پنبه اي پاک نماييد اين کار را چند بار انجام دهيد. وقتي آن قسمت کمي خشک شد با شامپو فرش روي تمامي فرش بکشيد و بعد از خشک شدن کامل جارو نماييد.

وسايل کرومي
 

براي تميز کردن کردن وسايل کرومي آنها را با آب و مايع ظرفشويي و جوش شيرين بشوييد و با حوله نرم خشک نماييد.
شير آلات حمام و دستشويي و ظرفشويي معمولاً روکش کرومي دارند و نبايد در تميز کردن آنها از اسيد و بازها ونمک هاي قوي استفاده کرد. زيرا رنگ آنها را کدر مي کند.

نقره:
 

نقره در اکسيداسيون سياه مي شود. جهت پاک و براق کردن نقره ابتدا آن را با سرکه گرم تميز نماييد. سپس از آب صابون و يک برس استفاده کنيد و پس از شستشو بلافاصله خشک نماييد.
اگر انگشتر نقره سياه شد آن را در آب نمک تميز نماييد. سپس از آب صابون و يک برس استفاده کنيد و پس از شستشو بلافاصله خشک نماييد.
اگر انگشتر نقره سياه شد آن را در آب نمک غليظ بيندازيد. سپس چند دقيقه روي فرش پرزدار، محکم بکشيد. مثل روز اول سفيد و براق خواهد شد.
ممکن است لکه هاي سفيدي روي ظروف نقره اي شما پيدا شود. براي رفع اين لکه ها يک قاشق چايخوري نمک را با چند قطره سرکه خيس کنيد و با پارچه پنبه اي روي لکه ها بماليد

آينه
 

از مرطوب کردن پشت آينه خودداري کنيد.
براي تميز کردن آينه مي توانيد در آب سرد کمي سرکه سفيد بريزيد و با پنبه روي آينه بکشيد و با دستمال کاغذي خشک نماييد.

کاشي هاي اطراف دستشويي
 

براي پاک کردن لکه هاي کاني ابتدا يک دستمال را با آب گرم خيس کرده و روي کاشي ها بکشيد. سپس دستمال را به جوش شيرين آغشته نموده و روي آنها بماليد و آخر از همه مايع ظرفشويي را با اسفنج روي قسمت هاي مختلف بکشيد و با دستمال خيس پاک و با حوله خشک نماييد.

ظرفشويي فلزي
 

ظرفشويي را بعد از هر استفاده کاملا بشوييد و با حوله نرم اطراف آن را خشک نماييد. در غير اين صورت در طي چند ماه ورقه اي از آهک روي آن مي نشيند و منظره زشتي پيدا مي کند.

سيفون
 

براي نظافت و پاکيزه شدن سيفون مقداري کريستال هاي سود کاستيک را در دهانه آن بريزيد و کم کم آب جوش اضافه نماييد. يک ساعت بعد شير آب را باز نموده و اطراف سيفون را شستشو دهيد.
وسايل آشپزخانه

سماور و کتري:
 

براي از بين بردن جرم آهکي داخل سماور و کتري مخلوطي از سرکه و آب را به نسبت مساوي در آن بريزيد و به مدت نيم ساعت بجوشانيد. خواهيد ديد که جرم ها از ديواره کنده خواهد شد.
راهي ديگر براي از بين بردن جرم آهکي اين است که چند دقيقه سماور يا کتري را بدون آب حرارت دهيد سپس داخل آن را با آب سرد پر نماييد. آب و جرم هاي جدا شده را خالي کرده و داخل آن را بشوييد.

رادياتور شوفاژ
 

براي تميز کردن رادياتور شوفاژ يک صفحه روزنامه زير آن پهن کنيد تا از کثيف شدن سراميک، موکت و فرش جلوگيري نماييد. سپس حوله اي را در آب و پودر ظرفشويي خيس کرده و با آن دستگاه را تميز نماييد. براي وسط پره ها از برس گرد و درازي که براي شستن بطري ها به کار مي بريد استفاده نماييد. برس را به مواد پاک کننده آغشته نموده و بين پره ها بالا و پايين بکشيد. سپس با حوله مرطوب، شوفاژ را آبکشي نماييد و با حوله نرم خشک کنيد.

تشک تختواب
 

اگر تشک لکه شده است هيچ گاه آن را به طور افقي لکه زدايي نکنيد بلکه تشک را به حالت عمودي قرار داده و لکه را با آب و صابون بشوييد و در همان وضع بگذاريد خشک شود.
هيچ گاه لبه تخت ننشينيد. زير لبه تخت تحمل وزن شما را ندارد و با تکرار اين عمل لبه هاي تشک شل شده و جا مي اندازد

قاب عکس
 

قاب عکس وقتي کاملاً به ديوار چسبيده باشد، گرد و خاک از پشت آن عبور نمي کند و در نتيجه وقتي مي خواهيد قاب را جابه جا کنيد دو خط خاکستري زشت و کثيف روي ديوار باقي مي ماند. براي جلوگيري از ايجاد دو خط، در پشت و پايين قاب دو پونز فرو کنيدبه طوري که پونزها تا ته در قاب فرو نروند. حالا وقتي قاب را آويزان مي کنيد بين ديوار و قاب شکاف کوچکي باقي مي ماند که گرد و خاک از آن عبور کرده و اثري روي ديوار ايجاد نمي شود.
براي نظافت قاب ابتدا پارچه نرم را در آب ولرم و صابون فرو بريد و خوب بچکانيد. سپس قاب را پاک نماييد. با پارچه ديگري خشک کنيد آنگاه روغن برزک روي آن بماليد و با پارچه پشمي يا ابريشمي صيقل دهيد.

شمع و شمعدان
 

براي پاک کردن گرد و غبار روي شمع آن را در آب سرد و صابون فرو بريد. سپس با آب سرد بشوييد و با پارچه نرم خشک کنيد و با يک قلم موي نرم روي آن الکل بماليد.
اگر موم کهنه به دور شمعدان چسبيده است ابتدا شمعدان را زير شير آب گرم بگيريد تا موم نرم شود. سپس با پارچه نرمي به آرامي با فشار انگشت موم را جدا نماييد. اگر شمع ها را يک ساعت قبل از استفاده در فريزر قرار دهيد از حد معمول کمتر اشک خواهد ريخت و عمر آن بيشتر خواهد شد.
براي اينکه يک شمع معمولي را به يک شمع فاقد اشک تبديل کنيد براي هر شمع دو قاشق غذاخوري نمک را در مقداري آب سرد به اندازه اي که شمع در آن غوطه ور شود بريزيد و شمع را چند ساعت در آب نمک خيس کنيد.

گل هاي مصنوعي
 

گل هاي مصنوعي پس ازمدتي استفاده شکل و جلاي اوليه خود را از دست مي دهند. براي تازگي مجدد گل هاي مصنوعي آنها را 5 دقيقه روي بخار آبي که مي جوشد، قرار دهيد تا دوباره تر و تازه شوند.

مبلمان و وسايل چوبي
 

مبل ها را مرتباً با جاروبرقي تميز نموده و به کمک اسفنج مرطوب لکه هاي آن را بر طرف کنيد.
براي براق نمودن ميز و صندلي چوبي به اندازه مساوي سرکه سفيد و پارافين مايع را در ظرف شيشه اي دهان گشادي ريخته سپس يک دستمال نرم پنبه اي را در آن خيس نماييد و خوب فشار دهيد و بچلانيد و بعد در هواي آزاد آويزان کنيد تا کمي خشک شود، زيرا در صورت زياد بودن محلول، ميز و صندلي جاذب گرد و خاک خواهدشد. اين دستمال مرطوب را بر روي قسمت هاي پارچه اي تماس پيدا نکنيد. آن گاه روي وسايل چوبي را با پارچه اي پنبه اي صيقل دهيد تا کاملا پاک و براق شود.
براي جدا کردن عکس برگرداني که معمولاً بچه ها روي اشياي چوبي مي چسبانند ابتدا با کمي پنبه که به سرکه آغشته کرده ايد به همه جاي عکس برگردان بزنيد و بعد با پارچه ديگري روي آن بکشيد تا پاک شود.

سطوح سراميکي و کفپوش ها
 

براي شستشوي سراميک از آب و مايع ظرفشويي استفاده کنيد و اگر رنگ سراميک ها به مرور زمان کدر شده است دو قاشق جوش شيرين را در 5 ليتر آب حل نماييد و با آن سطوح را تميز نماييد.

پارکت چوبي
 

پارکت چوبي بايد يک روز در ميان پاکيزه شوند. اين کار را با يک حوله مرطوب انجام دهيد.
اگر از واکس زدن پارکت غفلت نماييد بعد از چند ماه بايد اين کار را به متخصصان اين کار واگذاريد که با پوليش زن برقي آن را جلا دهند که هم مشکل و هم پرخرج است.
ماهي يکبار به پارکت ها واکس مخصوص بزنيد. ابتدا واکس مايع را روي پارکت بريزيد و با اسفنج، واکس را به همه جاي پارکت بماليد و با حوله خشک پاکش نماييد. اين مايع کثافت هاي پارکت را در خود حل مي کند و به وسيله حوله زدوده مي شود. سپس واکس خميري را به پارکت بزنيد و با حوله خشک خوب صيقل دهيد.

خردل چاره بدبويي
 

براي قابل استفاده کردن شيشه هاي بدبو که قبلا در آنها ترشي ادويه و نظاير آن ريخته ايد ابتدا شيشه ها را بشوييد و بعد يک قاشق چايخوري خردل خشک و يک پيمانه آب در ان بريزيد و تکان دهيد. شيشه ها را از آب پر کرده و يک شب تا صبح بگذاريد بماند و بعد بشوييد. بوي آن از بين خواهد رفت.

خوشبو کردن فضاي خانه
 

براي اينکه خانه و بخصوص اتاق پذيرايي را خوشبو نماييد و هيچ کس هم نداند که منشا اين خوشبويي کجاست، قبل از روشن کردن لامپ ها، با کمي پنبه که به عطر آغشته شده است سطح لامپ را عطر آلود کنيد و بعد آن ها را روشن کنيد. گرماي حاصله از جريان برق سبب گرم شدن تدريجي لامچپ ها شده و بوي خوش متصاعد خواهد شد.
دود کردن مخلوط اسفند و کندر يا اسفند و گل پر باعث خوشبو شدن فضاي خانه مي گردد.
منبع:مجله دنیای زنان ش 57




 

نسخه چاپی