درسهای مهم در خرده فروشی

درسهای مهم در خرده فروشی


 





 
خودتان را بشناسید: علایق، مهارتها، تواناییها و محدودیتهای خود را بشناسید. حفظ كسب و كار فعلی خودتان بهتر از خلق یك شغل جدید است.
● بیشتر خرده فروشان را می توان به دو دسته تقسیم كرد:
▪ آنهایی كه در برابر تغییرات مقاومت می كنند و آنها كه تغییرات را می پذیرند.
▪ برترین خرده فروشان در دسته دوم جای دارند. آنها نه تنها تغییرات را می پذیرند، بلكه برای روبرو شدن و پاسخ دادن به تغییرات كاملاً آماده هستند.
اگر شما ۱۲ مورد كــــــاربردی كسب و كار خرده فروشی را به كار ببرید، كارهایتان را ساده تر، سودتان را چند برابر و احتمال موفقیت خود را افزون تر خواهید كرد. این درسها براساس سالها تحقیق و تجربه عملی صدها خرده فروش كوچك و متوسط در تمامی نقاط جهان است كه به درجات بالایی از موفقیت بی سابقه رسیده اند.
۱) خودتان را بشناسید: علایق، مهارتها، تواناییها و محدودیتهای خود را بشناسید. حفظ كسب و كار فعلی خودتان بهتر از خلق یك شغل جدید است. برای اینكه خرده فروش، موفق شود، از خودگذشتگیهای بسیاری لازم است و شما باید خود را آماده كنید. نقش اساسی شما در ایفای وظایفی از قبیل بازاریابی، فروش، و سرپرستی كارمندان است. این تقریباً غیرممكن است كه یك نفر به تنهایی تمامی این نقشها را به بهترین وجه ایفا كرده و بهترین نتیجه را هم بگیرد. شما باید بدانید كدام بخش را می توانید به تنهایی اداره كنید و در كدام بخش به كمك احتیاج خواهید داشت. به همین خاطر است كه باید با دیدی بی طرفانه نگاه دقیقی به تمامی نقاط قوت و ضعف خود بیندازید.
۲) برنامه روبه جلو داشته باشید: بسیاری از فروشگاهها توسط افرادی اداره می شوند كه آگاهی لازم درمورد كارشان را ندارند. اگر شما ورودیها و خروجیهای جاری كسب و كار خود را همانند یك مالك فروشگاه تخصصی نشناسید، به زودی از كار بیكار خواهید شد. از دیدگاه صاحبنظران، اصلی ترین دلیل ۸۰ درصد ورشكستگیها در كسب و كار، طی پنج سال نخست، معمولاً پول نیست. بلكه فقدان اطلاعات و دانش صحیح است. رمز موفقیت شما در این است كه بدانید چگونه می توان با اجرای یك برنامه تجاری موثر، تصمیمات صحیح گرفت.
۳) صنعت خود را بشناسید: اگر شما معنای دانش انجام كار را به درستی درك كرده باشید، می توانید از یك گوشه رقابتی بزرگ سود ببرید.
تفاوتهای شاخصی كه قادرند بقا شما را در آینده به چالش بكشند، عبارتند از: رقابت، اندازه، خدمات، موقعیت، بازاریابی، دستیابی، نوع مشتریان، تامین كنندگان و استراتژی های قیمت گـــذاری رقبا، محیط بازار، محیط كسب و كار محلی، ظرفیت خالی فضاهای تبلیغاتی، میانگین درآمد خانوار، سطح تحصیلات، گروه سنی، جمعیت نژادی، و آمار مشتریان بالقوه.
۴) مشتریان خود را درك كنید: آیا به صحبتهای مشتریان خود گوش می دهید؟ كسب و كار خود را طوری تنظیم كنید كه به مشتریان خود آن چیزی را بدهید كه می خواهند، و خواهید دید كه آنها از شما خرید خواهندكرد و باعث رونق كسب و كار شما می شوند.
۵) سوابق مــــالی خوب را حفظ كنید: اگر نمی دانید كه پول شما كجا می رود، به زودی بازی را واگذار خواهید كرد. در بازی تجارت كه با رایانه بازی می شود - و امتیازها براساس دلار و سنت است - سوابق مالی خوب به مثابه تجهیزات راهبری هواپیما هستند، كه به شما میزان ارتفــــــاع، جهت و سرعت را انتقال می دهند.
۶) نقدینگی خود را مدیریت كنید: این مهم نیست كه فروشگاه شما چه اندازه منحصر به فرد است؛ بلكه كسب و كار شما بدون نقدینگی جریان نخواهد داشت. نقدینگی مانند خون و نیروی حیاتی كسب و كار شماست. پولی كه به فروشگاه شما وارد یا از آن خارج می شود اجزا حیاتی است كه كسب و كار شما را ازنظر مالی سالم نگه می دارد. صورتحساب جریان نقدینگی ماهانه، نشان دهنده مقدار پول در ابتدای دوره و سپس نشان دهنده مقدار نقدینگی دریافتی از منابع مختلف و علل پرداخت پـــــول است. اگر هوشمندانه بودجه بندی كنید و اختلاف درآمد و مخارج ماهیانه را بدانید، نگران بی پول شدن نخواهید بود.
۷) روشهای مدیریت سالم را به كار ببرید: مالك فروشگاه، همان مدیر فروشگاه است. این جمله بیانگر این مطلب است كــــه با فكر و اراده كسب و كار خود را از بالا تا پایین اداره كنید. شما باید در تصمیمات خود، به مشتریان پیشنهاد خدمات بدهید، منابع و زمان را مدیریت كنید، و بدانید كه چگونه تجارت كرده و كسب و كار را به بهترین وجه ممكن اداره كنید. از كاركنان خود قدردانی كنید، آنها باارزش ترین سرمایه شما هستند.كاركنان خود را آموزش دهید و به آنها اطمینان خاطر و مهارت ببخشید تا كارشان را بهتر انجام دهند. به كاركنان خود فرصت رشد بدهید. با آنها رفتار مناسبی داشته باشید و به اندازه ارزشی كه دارند به آنها مزد پرداخت كنید. در مقابل، آنها به شما كمك خواهندكرد تا در كسب و كار خود به موفقیت برسید.
۸) تصویر و ذهنیت ممتاز خود را توسعه دهید: تصویرو ذهنیتی كه شما ایجاد می كنید بسیار مهم است و تمامی حوزه كسب و كارتان را به هم متصل می كند. درواقع ادراك مشتریان شما از: نام فروشگاه، موقعیت آن، ظاهر، ساختمان، تزئینات، ورودی، طبقات، درها، باجه ها، مبلمان اتاقها، اتاق انتظار، محصولات، قیمتها، كالاهای درمعرض دید، علامتها، پنجره ویترینها، كارت ویزیت، فاكتورها، بروشورها، جنس تبلیغات، خدمات مشتریان و تمامی چیزهایی كه مربوط به كسب و كـــــار شما می شود شكل می گیرد. درست یا غلط، تصویری كه شما از خود در ذهن افراد دیگر ساخته اید ممكن است باعث بهبود یا تضعیف موقعیت شما شود.
۹) دارائیهای خود را كنترل كنید: نقش دارایی شما، ایجاد فروش است. تمامی فروشگاههای خرده فروشی نیاز به مدیریت دارائیهایشان دارند. این پول شما است كه روی قفسه نشسته است و نمایانگر بخش بزرگی از سرمایه كاری شمـــاست. خرده فروشان كوچك كه فقط قفسه های فروشگاهشان را تماشا می كنند، نمی توانند تعادل مناسبی را بین مقدار صحیح كالا و خواسته های احتمالی مشتری برقرار كنند. معاملات این خرده فروشان از فقدان اطلاعات راجع به رنگ، سایز، گرایش و اولویتهای مشتری متضرر خواهد شد. بدون كنترل كافی، دارائیها آرام آرام شامل مرور زمان شده، كالاهای كهنه و معیوب در مغازه مانده و برای خرده فروشان بسیار گران تمام می شوند.
۱۰) برای درك كامل طبیعت خرده فروشی خرید و برای سود قیمت گذاری كنید: چیزی كه باید با آن شروع كرد این مفهوم است كه قیمت اولیه كالای شما، برآوردی موقت از چیزی است كه مشتری تمایل به صرف كردن دارد. بیشتر فروشگاهها برای بالابردن قیمت اجناس در كالا یا خدمات مستعمل از تابلوی سر در (KEY STONE) استفاده می كنند. چیزی كه آنها كم دارند، استراتژی قیمت گذاری برمبنای محاسبه مورد به مورد برای نظم، پیشرفت، و كالای زیر قیمت است. برای ترقی در فروش، خرده فروشان باید روی اقلام، قیمت و كارایی تمركز كنند و با تعداد زیادی جشن، زرق و برق و سرگرمی به سمت افزایش فروش خود گام بردارند. بــرای رقابتی شدن، به نمایشهای حرفه ای (TRADE SHOWS) توجه كنید، در گروههای خرید مشاركت كنید، و به دنبال تولیدكنندگــانی باشید كه به شما این امكان را می دهند كه با خرید عمده، كالا را زیرقیمت و به قیمت عمده فروشی خریداری كنید. با پیشنهاد قیمت هوشیارانه جدید و با ارزش به مصرف كننده، قادر خواهیدبود: مشتریان بیشتری جلب كنید، میانگین معاملات فروش خود را افزایش و فرصتهای بیشتری را به مشتریان جهت ملاقات از فروشگاهتان بدهید.
۱۱) از حرفه ای ها درس بگیرید: برای تسلط یافتن در مهارتهای اداره یك كسب و كار، نیازمند تجربه بسیاری هستید. در ابتدا باید موارد زیر را درنظر داشته باشید: چگونه، چه كسی، چه چیزی، كجا، چه وقت، چه اندازه و چند وقت به چند وقت باید دادوستد كرده و برای ایجـــــاد یك توسعه سودآور برای كسب و كارتان تبلیغ كنید. دوم اینكه چگونه، دارایی، افراط در خرید، پایین آوردن قیمت،بازگشت سرمایه، زمان بندی، تحویل، مخارج و طرح ریزی فروش را كه چرخه سود فصلی را به سرعت پایین و بالا می كند، مدیریت و تنظیم كنید. قیمت،بازگشت سرمایه، زمان بندی، تحویل، مخارج و طرح ریزی فروش را كه چرخه سود فصلی را به سرعت پایین و بالا می كند، مدیریت و تنظیم كنید.
۱۲) درهنگام نیاز كمك بخواهید: برای ایجاد یك فرایند بزرگ توسعه، مشاركت و مساعدت از محیط خارج، می تواند قدم بزرگی برای شروع باشد. برای كمك گرفتن مغرور نباشید؛ ما همگی گاهی اوقات نیاز به كمك داریم.
منبع:www.marketing source.com
روزنامه تفاهم

ارسال توسط کاربر محترم سایت : omidayandh



 

نسخه چاپی