قواعد مدیریتی: تقصیر را به گردن بگیر

قواعد مدیریتی: تقصیر را به گردن بگیر


 






 
به نظر می رسد کارآمدترین، رهبران هرگز "من" نمی گویند و این نه بدان جهت است که به خود آموخته اند "من" نگویند". بلکه اصولاً آنها "من" فکر نمی کنند، آنها "ما" فکر می کنند؛ آنها"تیم" فکر می کنند.به گزارش موج،چنانچه تیم، کارها را خراب کند، تقصیر آن به طور کامل بر عهده شماست. و اگر تیم، کارش عالی باشد، امتیازش به طور کامل مال آنهاست. یک مدیر خوب، همیشه تقصیر را بگردن می گیرد. درست است که تیم را به عنوان عذر قلمداد کردن کار آسانی است ولی، چیزی را عوض نمی کند. شما رهبرید، مدیرید، رئیس هستید. چنانچه اوضاع بهم بریزد، شما باید بایستید و شدیدترین انتقاد ها را به جان بخرید.
بسیار آسان است که بگوئید، ما به اهدافمان نرسیدیم، زیرا... اما، شما باید بگویید، من به اهدافم نرسیدم زیرا ..... و نیز اینکه، متعاقب "زیرا" هرگز نباید "آنها" به کار رود بلکه باید "من" به کار رود.
البته، به راحتی می توان گفت: "ما به اهدافمان نرسیدیم زیرا، هوشنگ جوان به طور ناخواسته موجب ناراحتی فلان مشتری گردید که با قطع رابطه با شرکتمان، ما را از رسیدن به هدف مورد نظر در زمینه فروش باز داشت."
اما، واقعاً چه کسی هوشنگ جوانسال را مسؤول رسیدگی به امور چنین مشتری مهمی کرد؟ شما. چه کسی آن برنامه فروش را سازماندهی کرد؟ شما. قطعاً هیچکس جز شما نمی باشد.
باور کنید، اگر شما از تیم تان جان بخواهید آنها حاضرند مشروط بر آنکه در بحران ها، تقصیر را بر گردن بگیرید. هیچ چیز موجب وفاداری بیشتر به یک رئیس نمی شود که آماده باشد هر زمان لازم اعلان کند، "من مسؤولیت را بر عهده می گیرم."
البته، قبول داریم که این امر دشواری بوده و واقعاً انجامش سخت است و مستلزم اعتماد به نفس، شجاعت و اعتماد و نوعی پختگی است.ممکن است فکر کنید تقصیر ها را بر عهده گرفتن به ضرر شما تمام خواهد شد و از شما شخصیتی بی کفایت به تصویر خواهد کشید، اما، بالعکس است. چنانچه رئیس شما مشاهده کند که بگوئید "ما قراردادمان را از دست دادیم و من مسؤولیت آن را بر عهده می گیرم، و این اقداماتی است که انجام می دهیم تا چنین اتفاق ناگواری تکرار نشود. "وی شما را به عنوان یک فرد ناموفق نمی پندارد وبلکه ، به عنوان یک عضو آینده هیات مدیره روی شما حساب خواهد کرد.تیم را به عنوان عذر قلمداد کردن کار آسانی است لیکن، چیزی را عوض نمی کند.

● قواعد مدیریتی
 

در صورت استحقاق، امتیاز را به تیم تان بدهید
اگر اهمیت ندهید چه کسی امتیاز می گیرد، خواهید توانست کارهای فوق العاده زیاد را به سرانجام برسانید.
همانگونه که همواره باید بایستید و تقصیرها را بر گردن بگیرید، باید در مواقعی که کارها به خوبی پیش می رود نیز همواره به تعریف و تمجید تیم تان بپردازید. برای مثال، چنانچه فلان قرارداد مهم فروش به مشتری در اثر کار بی وقفه و شبانه روزی شما و محروم کردن خود از خواب خویش شب و با استفاده از یک آشنا که در محل کار قبلی تان با وی دوست شده بودید و نیز به دلیل اینکه به مسائلی اشراف داشتید که رقیب از آن بی اطلاع بود، نهایتاً با شرکت شما منعقد گردیده و به نتیجه رسید، بدون تردید بگوئید" تیم این کار را کرد."به گزارش موج،تقصیرها را بر عهده گرفتن واقعاً میزان قابل توجهی وفاداری تیم نسبت به شما را پدید خواهد آورد و در مورد موفقیت ها نیز همین طور است اگر به حساب تیم گذاشته شوند. و آن را، بلند، علنی و صادقانه بگوئید. واقعاً این کار را بکنید. آن را به حالت تمسخرآمیز: " تیم من در این کار موفق شد" بیان نکنید که جنبه صوری و تصنعی داشته باشد در حالی که مقصودتان این است که به دیگران بفهمانید که موفقیت به دست آمده واقعاً توسط چه شخصی صورت پذیرفته است. حتی ضرورتی ندارد تاکید کنید که آن تیم در واقع تیم شماست. چرا که ، همه می دانند آن تیم، تیم شما می باشد. بنابراین هرگز به آن اشاره نکنید. مثلاً، خوب است گفته شود، "کارش عالی بود، تیم برجسته ای است. من از داشتن آن تیم فوق العاده خوش شانس هستم." بدین ترتیب، مضمون گفته هایتان این است که موفقیت از آن تیم است و شما هیچ دخالتی نداشتید درحالی که، همه می دانند که آن تیم، تیم شماست و شما رهبر آن هستید؛ لذا تیم، شما را ستایش خواهد کرد و دیگران شما را به دیده فردی متواضع و فروتن می نگرند. آفرین.
تاکید می شود، بدیهی است همه اینها مستلزم شجاعت و میزان قابل توجهی اعتماد به نفس است. درست است که شما با جدیت به کار و تلاش و کوشش مشغولید وعادلانه نیست که زحمات تان به حساب دیگران نوشته شود. من می دانم که واقعاً دوست دارید بایستید و فریاد بزنید "آهای، این من بودم که موجب این دستاورد شدم، همه اش را خودم به تنهایی انجام دادم. "اما، شما نمی توانید این کار را انجام دهید. ببینید ، صرفنظر از اینکه چقدر باور دارید ولی، شما همه آن کار را به تنهایی انجام ندادید. اگر شما دارید کالا را به مشتری می فروشید، این تیم تان است که آن کالا و محصول را تولید کرده تا شما بفروشید. بدون آن تیم، شما آشغال هم برای فروش نداشتید! لذا، به تیم بگوئید، فروش محصول مثل آب خوردن بود چرا که کیفیت محصول عالی بود و این اقدام، موجب خواهد ششد تیم تان با افتخار بدرخشد و تلاش هایش را دو چندان کند.
بدون تیم، شما آشغال هم برای فروش نداشتید!
منبع:روزنامه تفاهم
ارسال توسط كاربر محترم :mohammad_43
نسخه چاپی