سوخته کاري

سوخته کاري
سوخته کاري


 

نويسنده: الهه سليمي




 

لوازم مورد نياز :
 

1 ـ جعبه
2 ـ چوب بالزا
3 ـ هويه
4 ـ کاغذ پوستي
5 ـ چسب چوب
6 ـ کاتر
7 ـ زر ورق طلايي
8 ـ چسب مخصوص زر ورق
سوخته کاري يا همان سوخت روي چوب ، سوزاندن چوب توسط هويه است که در زمره ي صنايع دستي کشورمان است .
1 ـ سوخته کاري آسان است اما بايد با دقت انجام شود چون فرصت آزمون و خطا در اختيار نداريد و بايد طرح مورد نظر را بدون خطا و لغزش اجرا کيد . زمينه ي جعبه را به رنگ زرشکي در آوريد و صبر کنيد تا خشک شود . تا خشک شدن رنگ فرصت برش چوب را در اختيار داريد . طرح لچک و ترنج براي روي جعبه ي مستطيل شکل مناسب است. دقيقا مانند حاشيه ي فرش لچک ها را اندازه بزنيد و روي جعبه خط بکشيد .
2 ـ حال روي چوب مثلث هايي به همان اندازه علامت زده و با کاتر برش بزنيد .
3 ـ طرح مورد نظرتان را روي پوستي بکشيد و روي چوب اجرا کنيد . به طوري که از پشت کاغذ پوستي روي خطوط را بکشيد .
4 ـ رد مداد روي چوب نقش مي بندد . براي لچک ها نصف طرح و براي ترنج طرح کامل را استفاده کنيد . حالا با مداد نوکي يا خودکار روي خطوط را بکشيد به طوري که نقش روي چوب گود شود . اين کار براي به خطا نرفتن دست هنگام سوخته کاري است .
5 ـ حال با هويه خطوط را بسوزانيد زمان سوزاندن خطوط يکسان باشد يعني اگر ثانيه بيشتر هويه را روي چوب نگه داريد پر رنگ تر شده و ضخيم تر از بقيه ي خطوط جلوه مي کند .
6 ـ چسب ورق طلا را روي سطح جعبه بزنيد ، به غير از قسمت هايي که لچک ها و ترنج قرار مي گيرند .
7 ـ زر ورق را روي جعبه بگذاريد و بکنيد تا طراحي طلايي که خود به خود شکل مي گيرد روي جعبه بيافتد . در صورت تمايل دور قطعات چوب را با هويه بسوزانيد تا با طرح و رنگ روي جعبه هماهنگ باشد .
8 ـ قطعات چوب را با چسب چوب در قسمت هاي علامت زده شده بچسبانيد . دقت کنيد چسب چوب رقيق نباشد . پس از کامل شدن همه ي قطعات با قلم مو لايي از چسب روي کار بزنيد تا مانند يک لايه ي محافظ عمل کند .

سوخته کاري

سوخته کاري

سوخته کاري

سوخته کاري

سوخته کاري

منبع:مجله ي بانو شماره 22



 

نسخه چاپی