شماره دوزي

شماره دوزي
شماره دوزي


 

نويسنده: الهه سليمي




 

لوازم مورد نياز:
 

1.سوزن
2.نخهاي رنگي(مطابق طرح)به پارچه
3.قيچي
4.کاربن
5.کارگاه
6.قيچي
7.پوستي

شماره دوزي

شماره دوزي

1.شماره دوزي نوعي سوزن دوزي است و همان طور که از نامش پيدا است، يعني با شماره دوختن هر مربع شماره دوزي ممکن است به يک رنگ باشد(منظور از هر مربع اين است که هر ضربدر يک مربع تشکيل مي دهد)پس بايد با شماره ي دقيق دوخته شود و نهايتاً منجر به دوخت ساقه گل و... مي شود. در شماره دوزي مربع هايي فرضي داريم که توسط نخ رنگي مورد نظر و سوزن دو رأس روبروي مربع را بايد به هم وصل کنيم.
2.پوستي را روي طرح بياندازيد و طرح را روي پوستي بکشيد به طوري که تمامي ضربدر هاي طرح روي پوستي باشد.گل بزرگ تر در کنج هاي رو ميزي (که در اينجا مربع در نظر گرفته شده است)وگل هاي کوچک به صورت مربعي مياني روميزي آذين مي بندند، بدين صورت که روي چهار کنج مربع فرضي مياني يک گل و گل ديگر در ميانه ي اضلاع آن مربع دوخته مي شوند. پس از تعيين محل دوخت بايد اندازه ي يکساني تا اطراف روميزي داشته باشند.کاغذ پوستي منقش با طرح گل را روي کاربن انداخته و با مداد روي آن بکشيد تا نقش گل روي پارچه بيافتد.کاربن زرد براي اين عمل از ديگر رنگها مناسب تر است.
3.پس از اين که گل ضربدر ها روي کار قرار گرفت دوخت را با کارگاه آغاز کنيد، مطابق با توضيح بالا، سوزن را از زير روميزي در راس مربع فرضي روي روميزي بياوريد و يک قطر براي مربع بدوزيد از راس روبرو به زير کار ببريد، در شمارش دقت کنيد که در شماره دوزي هر دانه نقش مهمي را در تشکيل طرح دارد. پس از اين که دوخت گلها به پايان رسيد سه رديف زنجيره دور روميزي بزنيد.

شماره دوزي

شماره دوزي

شماره دوزي

شماره دوزي

شماره دوزي

منبع: نشريه بانو شماره 21



 

نسخه چاپی