دانستنيهاي خمير کلمي (2)

دانستنيهاي خمير کلمي (2)
دانستنيهاي خمير کلمي (2)


 






 

مدل خوشه ي انگور:
 

نان هاي کلمي شيرين در اندازه هاي ريز و درشت تهيه کرده، بعد از خنک شدن کامل، با خامه ي فرم گرفته پر کنيد. يک عدد سيني يا ظرف تخت مناسب برداشته و نان هاي خامه اي را مثل دانه هاي روي خوشه ي انگور داخل آن بچينيد.نان هاي درشت تر را در قسمت پرتر و نان هاي ريز را در انتهاي خوشه قرار دهيد. براي تزيينات برگ و ساقه هاي ريز فنري شکل از خمير مارزيپان، فوندانت يا خمير شکلاتي سبز رنگ استفاده کنيد. در انتها مقداري پودر قند روي نان ها بپاشيد و شيريني را کاملاً خنک سرو کنيد.

دانستنيهاي خمير کلمي (2)

مدل اَرابه:
 

روي يک قطعه کاغذ روغني که آن را هم اندازه ي سيني فرتان برش زده ايد، به وسيله ي خودکار مستطيل هايي رسم کنيد که حکم کف و چهار وجه يک مدل ارابه ي ساده را داشته باشند. روي قطعه کاغذ ديگري دو عدد دايره ي هم اندازه که حکم چرخ هاي ارابه را داشته باشند، رسم کنيد. توجه کنيد اشکال را فاصله دار رسم کنيد تا بعد از پف خمير به هم نچسبند. کاغذها را از سمتي که جوهر خودکار روي سيني قرار گيرد،داخل آن انداخته و با اسپري روغن يا مقدار کمي روغن مايع چرب کنيد. خمير پايه را در اندازه ي يک برابر تهيه کرده، آن را درون قيف پارچه اي که به سر آن ماسوره ي گرد ساده ي شماره ي 6 يا 7 زده ايد ريخته و ابتدا دور مستطيل و سپس تزيينات داخل وجه ها را پوشش دهيد.

دانستنيهاي خمير کلمي (2)

مدرسه قنادي
 

اندازه ي مستطيل ارابه ي نمونه 13 در 17 سانتي متر و قطر دايره ي چرخ ها 10 سانتي متراست. تزيينات را درون فر داغ به مدت 15 تا 20 دقيقه بپزيد تا کاملاً طلايي شوند. بعد از خنک شدن آن ها را به کمک شکلات سفيد مذاب به هم بچسبانيد. به منظور نگه داشتن قطعات تا سرد و سفت شدن شکلات و به هم چسبيدن آن ها پيشنهاد مي شود از يک قالب مستطيل در اندازه ي مناسب کمک بگيريد. بعد از محکم شدن ارابه، چرخ هاي آن را به کمک خلال چوبي متصل کرده، آن را درون سيني يا ظرف مورد نظر قرار داده و نان هاي خامه اي را مطابق نمونه در داخل و در کف ظرف بچينيد. به عنوان تزيين نهايي مقداري پودر قند روي شيريني ها بپاشيد.

دانستنيهاي خمير کلمي (2)

مدل گل:
 

براي درست کردن اين نوع تزيينات ظريف به قالب هاي گرد ريز احتياج داريد. Gem iron- ها و قالب هاي سيليکوني Half- spheres براي اين کار بسيار مناسبند. قالب ها را به صورت وارونه روي سطح کار قرار داده و خمير را به کمک ماسوره ي گرد شماره ي 6 مطابق نمونه پشت آنها شکل داده و درون فر داغ بپزيد تا طلايي شوند. گل هاي پخته شده در قسمت زير بر آمده هستند . براي اينکه بتوانيد آنها را به صورت صاف درون ظرف قرار دهيد بايد بوسيله ي کارد اره اي تيز اين قسمت برآمده را صاف کرده،مطابق نمونه با خامه و ميوه به عنوان شيريني و يا مخلوط پنير خامه اي و زنجبيل و مقداري خاويار و يا با هر ماده ي دلخواه ديگري سرو کنيد. اين تزيينات از دو جهت مورد استقبال قرار مي گيرند: اول اينکه بسيار شکيل و زيبا هستند و ثانياً بخش خميري آنها خيلي کم است.
از تزيينات ميله اي شکل گل و پروانه که آن هم پشت قالب گرد کار مي شود براي تزيين کيک هاي خامه اي و شکلاتي استفاده کنيد.

دانستنيهاي خمير کلمي (2)

مدل قو:
 

براي نمونه ي قو خمير را در اندازه ي يک و نيم برابر تهيه کرده، يک سوم آن را نگه داريد. براي بدنه ي قوها به کمک ماسوره ي شکوفه ي درشت، خمير را روي سيني فر به طول 6 سانتي متر شکل داده، بپزيد. در نوبت دوم قسمت هاي گردن و باله ي قوها را به کمک ماسوره ي شماره ي 6 شکل داده، جداگانه بپزيد. بعد از خنک شدن، نان هاي بدنه را برش عرضي داده و با خامه پر کرده، گردن و باله ها را روي آن ها قرار دهيد.

دانستنيهاي خمير کلمي (2)

مدل پاپيون پُرپَر:
 

خمير را درون قيفي که به سر آن ماسوره ي شماره ي 195 زده ايد ريخته و مطابق نمونه روي سيني فر شکل دهيد. ابتدا حلقه اي از شکوفه ها زده سپس قسمت وسط را با شکوفه هاي خميري پرکنيد. اين نمونه بعد از پخت بسيارجالب و ديدني است .آن را براي تزيين کناره ي کيک اصلي استفاده کنيد.

دانستنيهاي خمير کلمي (2)

منبع:نشريه هنرآشپزي، شماره 67



 

نسخه چاپی