ترک ساده روي سفال ( با ترکيب رنگ هايلايت )

ترک ساده روي سفال
ترک ساده روي سفال ( با ترکيب رنگ هايلايت )


 

نويسنده: ندا رودباريان




 

لوازم مورد نياز:
 

1 ـ رنگ اکريليک سبز، قرمز، زرد، اکر
2 ـ قلم موي نرم
3 ـ پالت مخصوص رنگ
4 ـ سفال
5 ـ چسب و کاغذي
6 ـ دستمال کاغذي طرح دار
7 ـ قيچي
8 ـ رنگ روغن قهوه اي
9 ـ ماده ي ترک 1 و 2 ساده

ترک ساده روي سفال ( با ترکيب رنگ هايلايت )

1 ـ ابتدا سطح سفال مورد نظر را کاملا با سمباده يکنواخت کنيد تا خلل و فرجي نداشته باشد. سپس توسط دستمال نم دار و مرطوب گرد و خاک آن را بگيريد.
2 ـ توسط قلم موي نرم تمام سفال را رنگ کنيد تا کاملا يکنواخت گردد، اين عمل تا جايي ادامه دهيد تا همه ي سطح سفال پوشش بگيرد.
3 ـ قلم موي خود را آغشته به رنگ اکريليک سبز، قرمز، سفيد و اکر کرده و به شکل دوراني طوري که رنگ ها با هم مخلوط نشده و حالت هايلايت به خود بگيرد سطح ظرف را رنگ کنيد. دقت کنيد انتخاب رنگ متناسب با طرح دستمال کاغذي طرح دار باشد. بگذاريد سفال خشک شود.
4 ـ طرح دستمال کاغذي خود را با قيچي برش زده تمام لايه هاي دستمال را جدا کنيد و روي سطح سفال بگذاريد. سپس توسط چسب دستمال کاغذي و قلم مو، طرح را روي سفال بچسبانيد.

ترک ساده روي سفال ( با ترکيب رنگ هايلايت )

5 ـ ماده ترک 1 ( مانند چسب چوب ) را توسط قلم موي نرم روي سطح سفال بزنيد دقت کنيد که همه ي سطح سفال را پوشش دهد و غلظت آن در تمام سطح يکنواخت باشد، پس از خشک شدن اين عمل را مجددا تکرار کنيد. سپس ماده ي ترک 1 را به شکل يکنواخت و غليظ در تمام جهات مختلف سطح سفال بزنيد دقت کنيد که قلم موي شما در اين مرحله کاملا خشک باشد زيرا اگر به اين موضوع دقت نکنيد ترک شما پوسته خواهد کرد. جهت قلم مو و حرکت آن مهم نيست و مي توانيد در جهات مختلف و روي سطح حرکت دهيد.
6ـ پس از خشک شدن ماده ي دوم که بنابر شرايط آب و هوايي امکان دارد زمان متغير باشد ( حدود 24 ساعت کافي است ) ترک ها ظاهر خواهد شد. سپس بلافاصله با رنگ روغن قهوه اي يا هر رنگ روغن که متناسب با طرح باشد روي سطح ظرف بزنيد. ( دقت کنيد در اين مرحله به هيچ عنوان از رنگ اکريليک استفاده نکنيد ).
7 ـ توسط دستمال کاغذي تمام رنگ روغن را از روي سفال پاک کنيد. با اين عمل رنگ روغن در ميان شکاف ها باقي مانده و باقي مانده رنگ از روي سفال پاک خواهد شد. پس از گذشت 2 الي 3 روز سطح ظرف را اسپري ثابت کننده بزنيد ( اين عمل را حداقل از فاصله ي 40 سانتي متري انجام دهيد، زيرا امکان دارد رنگ روغن بين شکاف ها را حل کرده و از ميان شکاف خارج شود ) پس از چند روز مي توانيد سطح سفال را به راحتي پاک کنيد.

ترک ساده روي سفال ( با ترکيب رنگ هايلايت )

منبع:بانو، شماره 23



 

نسخه چاپی