شمشير جيبي

شمشير جيبي
شمشير جيبي


 






 
کنسول دستي کوچک PSP، امروزه بيش از هر وقتي سازندگان بازي را وسوسه مي کند که آثار کليدي و نامدار خود را براي اين معجزه ي کوچک نيز عرضه کنند. برخي از آن ها اين کار را چالش جدي مي دانند و در ساخت آثار خود سنگ تمام مي گذارند. برخي نيز تنها به صرف دستي بودن کنسول، کارهايي سرسري و عجولانه ارائه مي دهند. BD) Broken Destiny) حالتي بينابين دارد و بيشتر يک بازي شکسته است! اين بازي مبارزه اي، مراحل ترجمه و تبديل به نسخه دستي را تا حد زيادي با موقفيت پشت سرگذاشته است. بيشتر محتواي بازي مستقيماً از SC4 گرفته شده و شخصيت هاي 28 گانه بازي، دقيقاً براي ما آشنا هستند. البته دو تا از آن ها تازه واردند. اولي Dampire است، دزد، جاسوس، جاعل عتيقه و البته جنتلمن فرانسوي. سبکي خاص از تيغه هاي مخفي و حمله و فرار دارد، ولي قويترين سلاح او... مشخصاً سبيل هاي خيره کننده اش است! تازه وارد ديگر، مردي است خشن، بي رحم، لج باز و بي کله که حتي خدايان المپ نيز از از دستش آسايش ندارند. او "Kratos" است، خداي جنگ و ميهمان ترسناک جديد ما. قدرتمند با ضرباتي سريع و و يرانگر، اما برخلاف آنچه شايع شده بود، غيرقابل دفاع نيست و با ساير شخصيت ها تا حد زيادي هماهنگ و بالانس است. تعداد زياد مبارزها، هر کدام با سبک کاملاً مخصوص خود، مانند هميشه مبارزه ها را متنوع و جذاب مي کند؛ به خصوص که تقريباً هيچ تغيير و کمبودي نسبت به نسخه هاي کنسول هاي خانگي وجود ندارند. مراحل بازي نيز مستقيماً از SC4 آمده اند و همانند گذشته در اندازه، محيط و حال و هوا، کاملاً متفاوت هستند. متأسفانه امري که باعث شده بازي پتانسيل واقعي خود را،کمبود بخش هاي قابل بازي است. حالت آرکيد و داستاني در بازي وجود ندارد. بخش شبه داستاني بازي Gauntlet نام دارد؛ با داستاني بسيار کمدي و به شهادت خود بازي، بي ربط به داستاني اصلي مجموعه SC. مبارزه اي چندثانيه اي که شباهت زيادي به حالت Weapon Master Mode در SC2 دارد، نسبتاً طولاني و مفرح است؛ اما جايگزين مناسبي براي حالت داستاني ساير بازي ها نيست. اين بخش که به چند حمله و دفاع خلاصه مي شود، نمي تواند خيلي سرگرم کننده باشد. بخش "مبارزه هاي سريع" جالب توجه تر است. بيش از 200 مبارزه شخصي سازي شده، هر کدام با عنواني خاص وجود دارند که در صورت پيروزي بر آن ها، عنوان آن ها را بدست آورده و مي توانيد در حالت دونفره استفاده کنيد.در کمال تعجب حالت Versus را نمي توان با هوش مصنوعي انجام داد و فقط حالت Ad-Hoc آن فعال است که البته بسيار ساده، سريع، جذاب و در واقع نقطه ي قوت اصلي بازي است.
بخش مهم ديگر کار، شخصي سازي است. علاوه بر شخصيت هاي 28 گانه که همگي از همان آغاز قابل استفاده هستند و شخصي سازي محدود و تنها در حد تغيير رنگ دارند؛ قابليت خلق شخصيت هاي کاملاً ًجديد، بسيار مفصل کار شده است.
تعداد لباس ها و لوازم جديد، سلاح ها و زره ها واقعاً خيره کننده است. در ضمن تغيير لباس ها، بر پارامترهاي مثل حمله، دفاع و سرعت تأثير نمي گذارد که شايد براي کساني که به اين سيستم در SC4 عادت کرده بودند، خبر خوشي نباشد؛ اما مسلماً دست را در خلق شخصيت هاي بسيار متفاوت کاملاً باز مي گذارد. بخش Trial هم که حالتي امتيازي دارد، تلفيقي است از حالت هاي آريکده و Survival، در همه اين قسمت ها، هدف مبارزه ي بي وقفه، سريع، نفس گير و جذاب است که بهتر از هميشه و بسيار زيبا انجام مي شود.
مسلماً نبايد گرافيک کنسول دستي را با نسخه هاي فوق العاده اي کنسول هاي خانگي مقايسه کرد؛ اما جالب است که حتي در صورت مقايسه هم از ارزش هاي آن کم نمي شود. BD يکي از بهترين گرافيک هاي PSP را دارد. شخصيت ها دقيقاً مانند همزادهاي خود روي کنسول هاي خانگي هستند؛ تنها کمي از کيفيت و عمق بافت ها کاسته شده است. محيط ها بزرگ، بسيار ديدني و پرجزييات هستند. نورپردازي بسيار عالي و تأثير گذار است و حتي در بسياري مراحل تغيير زمان، مثل غروب آفتاب، ظهر يا حالت هاي ديگر وجود دارد.
در مورد موسيقي نيز، مانند هميشه تعداد قابل توجهي آهنگ هاي بزرگ ارکستري وجود دارد و دوبله ي انجام شده به هر دو زبان انگليسي و ژاپني بسيار عالي و تأثير گذار است. تلفيق آهنگ هاي حماسي، دوبله ي پراحساس و مقدمه ي گوينده براي هر مبارزه، حتي ساده ترين برخوردها را نيز حماسي، ماجرايي و هيجان انگيز مي کند.
Broken Destiny اگرچه کمبودهاي قابل توجهي در حالت تک نفره دارد اما مانند هر اثر مبارزه اي، در حالت دونفره بسيار جذاب و سرگرم کننده است؛ خصوصا که ساخت و شخصي سازي مفصل شخصيت ها، روحيه اي منحصر به هر فرد به مبارزه ها مي دهد. شمشير جيبي مي توانست بسيار کامل تر و بهتر باشد؛ هرچند اکنون نيز براي بسياري سرگرم کننده و جذاب است.
منبع:نشريه بازي رايانه، شماره 33



 

نسخه چاپی