منطقه سبقت ممنوع!

منطقه سبقت ممنوع!
منطقه سبقت ممنوع!


 






 
بدون شک يکي از بزرگ ترين و مهم ترين آثار مسابقه اي مجموعه ي Gran Turismo است که شبيه سازي را بسيار جدي دنبال مي کند. البته سازندگان اين سري چند سالي است که شهرت کندترين بازيسازها را کسب کرده اند. مثلاً، همين بازي پس از چندين و چند تغيير نام (GT Mobile تا GT Portable و...)، بالاخره بعد از 5 سال به بازار آمد. در واقع اثري که قرار بود هم زمان با عرصه PSP منتشر شود؛ اکنون اين وظيفه را در قبال PSP Go گردن گرفته است. شايد فکر کنيد اين همه تأخير و تعليق، منجر به ساخت اثري کامل و بي نقص شده؛ اما اين اثر در عين مفصل بودن، کامل نيست. هر قدر هم که بخواهيم با سازندگان مهربان باشيم، مجبوريم به کمبودهاي بازي نيز اشاره کنيم. کمبودهايي که از محدوديت هاي PSP يا کمبود وقت نشات نگرفته اند؛ بلکه علت آن کم توجهي سازندگان است.
مانند تمام آثار اين مجموعه، بازي کلکسيوني است از انواع و اقسام اتومبيل ها از مهم ترين و مشهورترين سازندگان جهان. بيش از 800 ماشين در اختيار خواهيم داشت که برخي براي اولين بار در يک بازي GT حضور پيدا کرده اند؛ مثل لامبورگيني، پاگاني، بوگاتي و... تا علاقمندان به ماشين هاي فوق العاده ي ايتاليايي نيز رضايت خاطر داشته باشند.فيزيک استفاده شده براي اتومبيل ها، هماني است که در GT5 Prologue ديديم که احساسي بسيار واقعي به بازيباز ميدهد و البته کمي هم کنترل ماشين ها را سخت مي کند. همين جا بايد به دو کمبود و ايراد بسيار عجيب بازي اشاره کرد. اول حذف قابليت شخصي سازي اتومبيل هاست. برخلاف تمامي آثار سري GT، هيچ گونه خريد قطعات جديد وجود ندارد. خريد توربو، کمک فنر، جعبه دنده و... که بسيار لذت بخش هم بودند، در اين اثر به طرز غير قابل توضيحي ناپديد شده اند. تنها يک Tune Up يا قابليت دستکاري ماشين در ارتفاع، قدرت موتور و چند پارامتر محدود ديگر وجود دارد که به هيچ وجه کافي نيست. حتي همين تغييرات محدود را نيز تنها براي 30 ماشين (کمتر از 5 درصد کل ماشين هاي بازي) ميتوان ذخيره کرد که فهرست خودروهاي مورد علاقه شما هستند.
مشکل ديگر خريد است. در هر لحظه تنها 4 شرکت اتومبيل هاي خود را در معرض فروش مي گذارند و در آن واحد تمام اجناس خود را نيز در دسترس قرار نمي دهند. يک روز بازي، يعني حداقل يک مسابقه لازم است تا اين فهرست به صورت تصادفي تغيير کند. اگر ماشين خاصي، از سازنده ي خاص مدنظر داريد، موفق باشيد! احتمال اين که آن را به راحتي پيدا کنيد، بسيار ناچيز است. تنوع ماشين ها نيز اگر چه بالاست؛ اما در بسياري موارد اين تنوع در سال توليد است نه تنوع واقعي در مدل. اما در مورد مسيرها، تنوع واقعي است. 35 مسير مختلف در بازي وجود دارد که با احتساب حالت معکوس، در واقع 70 مسير در اختيار بازيبازاست. بعضي از پيست ها واقعي هستند مثل Suzuka, Motegi و Laguna Seca؛ تعدادي نيز مسيرهاي قديمي و دوست داشتني مجموعه اند مثل Autumn Ring و Deep Forest در کل تنوع نسبتاً زيادي در جاده ها وجود دارد و حضور مسيرهاي شهري، بياباني و حتي برفي در بازي واقعاً ديدني است.
تنوع نيز مثل هرچيز ديگر، بدون برنامه ريزي و هدف، نتيجه خوبي نخواهدداشت. در بازي هاي GT، همانند اکثر قريب اتفاق آثار هم سبک، بخش Career وجود دارد که معمولاً شامل مسابقه هاي ساده، تورنمنت هاي مختلف و مسابقه هاي زنجيره اي و امتيازي است. در اين بازي، هيچ کدام از اين ها وجود ندارند! به همين سادگي سازندگان تصميم گرفته اند، اصل بازي را حذف کنند. انگار يک چيز اضافي بوده است!
در بخش تک نفره مي توانيد از بين مسابقه هاي ساده، زمان بندي و Drift، يکي را انتخاب، سپس مسير ماشين و سختي را نيز مشخص کرده و با حداکثر 4 حريف ديگر مسابقه دهيد. در واقع تنها بخش قابل توجه حالت تک نفره، Challenge ها هستند که مانند بخش گواهينامه در بازي هاي قبلي عمل مي کنند؛ اما بسيار پرتعدادتر. اين بخش براي يادگيري تکنيک هاي مختلف رانندگي و بخصوص کسب درآمدي نسبتاً آسان در ابتداي بازي مي توانند جالب توجه باشد؛ اما مسلماً کافي نيست. حالت چندنفره، با قابليت حضور و حداکثر 4 نفر و امکانات و نوآوري هاي متنوع يکي از بخش هاي خوب بازي است. يکي از اين نوآوري ها، هوش مصنوعي است. مانند همه ي آثار آنلاين، بازي در اين حالت Pause ندارد و نمي توان آن را متوقف کرد؛ اما اگر به هر دليلي در وسط يک مسابقه مجبور شديد PSP را زمين بگذاريد، هوش مصنوعي جور شما را مي کشد. هم چنين قابليت AI در طول بازي تک نفره، قوي تر و پيشرفته تر مي شود که در نوع خود، جالب توجه است. حالت آنلاين و چندنفره ي به همين جا خلاصه مي شود و خبري از بازي تحت شبکه نيست. در مقابل کمبودهاي گيم لپي، بازي گرافيکي مناسب دارد. ماشين ها خوش طرح و با جزئيات هستند و محيط ها ديدني و زيبا به نظر مي رسند؛ به خصوص اگر زياد نخواهيم به جزييات آنها دقيق شويم. موسيقي بازي نيز متنوع و پرتعداد است؛ اما چندان خاص و بزرگ نيست. در عوض مي توان از آهنگ هاي موجود در حافظه ي PSP استفاده کرد تا حس شخصي بودن بازي افزايش يابد.
Gran Turimo، هم نام اولين بازي اين مجموعه ي عظيم است. اما عليرغم دسترسي به کنسولي قوي تر و حجم ديسکي به مراتب بالاتر (اگر چه سازندگان از آن استفاده نکرده اند!)، نتوانسته همان احساس و جذابيت اثر قديمي را بازسازي کند. با اين وجود تنوع زياد ماشين ها و مسيرها و قابليت هاي چند نفره ي مناسب، مي تواند هر علاقه مند به آثار ريسينگ را تا مدت ها سرگرم کند. در ضمن ، همان گونه که از خود اين اثر نيز برمي آيد، اين بازي مقدمه اي است براي GT5 و از آن جا که امکان انتقال اتومبيل هاي شما به GT5 نيز وجود دارد؛ پس خساست نکنيد و تا مي توانيد ماشين بخريد!
منبع:نشريه بازي رايانه، شماره 33



 

نسخه چاپی