9 راهکار مؤثر در موفقيت مالي

 9 راهکار مؤثر در موفقيت مالي
9 راهکار مؤثر در موفقيت مالي


 

مترجم : مصطفي ترک دهنو




 
همه ما به دنبال موفقيت هستيم، اما به ندرت تعريف روشني ازموفقيت براي خود داريم. ازخود بپرسيد:
- به نظر شما موفقيت چيست؟
- چرا براي تان مهم است؟
- براي رسيدن به آن حاضريد چه کارهايي انجام دهيد؟
وقتي نوبت به سرمايه گذاري مي رسد، بايد گفت که تعداد معدودي از افراد، شانس، مهارت يا توانايي در زمينه اوراق بهادار وموفيت در بازار رقابتي بورس يا ساير سرمايه گذاري ها را دارند. حال در اينجا 9 راهکار مؤثر ارائه مي شود که توجه به آنها در راه کسب موفقيت توصيه مي شود.

1- لازم است گام اول را با توجه کافي بودن موجودي تان و تعريف شما از موفقيت برداريد:
 

تعريف شما از موفقيت چيست؟ منظور شما از موفقيت مالي چيست؟ براي رسيدن به اين اهداف چه ابزارهايي را در اختيار داريد و چه ابزارهايي را مي توانيد براي خود فراهم کنيد.

2- توصيه مي شود تفکرات تان را به قلم بياوريد:
 

اگردستيابي به موفقيت براي شما اهميت دارد، از ارزش نگاشتن را دارد. نوشتن به شما کمک مي کند احساس تقيد بيشتري به برنامه ها داشته باشيد. نيازي نيست اين برنامه ها، برنامه هاي کلان اقتصادي باشد. شما مي توانيد بنويسيد که ازاين پس در برخي مسائل قصد کم کردن ولخرجي هاي تان را داريد يا مي خواهيد درآمدتان را در راه هايي که کيفيت زندگي را بهبود مي بخشد، استفاده کنيد. اگر بتوانيد تمامي مسائل را ريز وتاحدي مصداقي و واقعي بنويسيد، بسيار بهترخواهد بود. مرور کردن نوشته ها در هر روز توصيه مي شود.

3- آشفتگي هاي موجود در اطراف تان را شناسايي ومسؤوليت برطرف کردن آنها را به عهده بگيريد:
 

همه ما کارهايي داريم که هرچند شايد کوچک باشند اما انجام آنها را به تأخيرانداختيم و چند کار انجام نشده به همين ترتيب درگوشه اي از ذهن مان تلمبار شده و اجازه نمي دهد فکر شما باز شده ودر مورد مسائل مهم تمرکز لازم را داشته باشيم. پس بهتراست ابتدا وقتي بگذاريد وتمام کارهاي انجام نشده تان را با رعايت اولويت به پايان ببريد.

4- برنامه اي بريزيد که منطقي، روشمند و معنا دار باشد:
 

حالا که تا حدي ذهن تان نظم و تمرکز لازم را به دست آورد، وقت آن است که برنامه ريزي کنيد؛ يک برنامه عملي و چالشي. برنامه چالشي به برنامه اي مي گويند که درعين قابل دسترسي بودن، رسيدن به آن تا حدي سخت ودشوار است. به بيان ساده تر نه آن قدر سخت ودست نيافتني است که شما را نااميد کند ونه آن قدر راحت وساده که انگيزه هاي شما را ازبين ببرد؛ يک برنامه متعادل و انگيزشي. پرواضح است که با اين توضيحات، برنامه هاي احساسي وکوتاه مدت نمي تواند شما را به جايي برساند.

5- باگروهي از افراد متخصص کار کنيد تا شما را کمک کنند:
 

بگرديد وافراد متخصص و دلسوز را که مي توانند کمک حال شما در برنامه هاي تان باشند، پيدا کنيد. بدون مشورت با اين افراد، به عملي شدن برنامه ها نمي توان اميد چنداني داشت. لازم هم نيست راه دور برويد، سعي کنيد ازافراد دوروبرتان شروع کنيد، کم کم گزينه مورد نظرتان را پيدا خواهيد کرد.

6- فقط به عوامل علم اقتصاد اعتماد نکنيد:
 

بهتر است جايي براي ساير عوامل بگذاريد. گاهي اوقات گرفتن دست يک نيازمند يا کمک مالي به کسي که ازشما کمک مي خواهد، مي تواند شما را زودتر به اهداف تان برساند، البته بايد شرايطي را هم دراين امر رعايت کرد.

7- به دنبال راه هاي ميانبر و فوري نباشيد که سازگار نخواهند بود:
 

اجازه بدهيد مثالي بزنم تا اين مساله به خوبي جا بيفتد. فرض کنيد مادري درحال غذا دادن به کودک خود است، اين مادر بعد از هرلقمه غذا، قد و وزن کودک خود را اندازه مي گيرد تا ببيند چقدر بزرگ شده است! واز اين که لقمه ها تأثيري بررشد کودک نداشته واو تغيير نکرده، ناراحت ونااميد مي شود.
شايد مثال خنده داري باشد، اما درواقع بسياري از ما درمسائل زندگي خود اين گونه عمل مي کنيم واجازه گذشت زمان براي تاثير برنامه هاي مان را نداده و سريع نااميد مي شويم. مشخص است که آن مادر اگر 6 ماه به طور منظم و با برنامه به کودک خود غذا دهد، تاثيرآن را درک خواهد کرد، ولي پس از 6 ماه. بنابراين انتظار معجزه آن هم در کوتاه مدت از برنامه هاي خود نداشته باشيد. به طور پيوسته و مدام برنامه ها را اجرا کنيد، کم کم نتيجه آن را مشاهده خواهيد کرد.

8- موفقيت هاي خود را هر چند کوچک تحسين کنيد:
 

دربرنامه ريزي وبه خصوص ابتداي آن با خود مهربان باشيد. موفقيت هاي کوچک خود را جشن بگيريد و براي آن ازخداي خود تشکر کنيد. ازهمسر، پدر، مادر، دوست و آشنايان تان به خاطر کمکي که براي رسيدن به همان موفقيت کوچک به شما کردند، قدر داني کنيد و بگوييد که به کمک آنها درادامه راه نيازمنديد.
اين گام ها دربهبود بعد مالي زندگي و رضايت عمومي تان موثر خواهند بود. موفقيت مانند خيلي چيزهاي ديگر فرآيندي است که به ندرت با کليک کردن بر گزينه «بله» به پاسخ مي رسد.

9- برنامه خود را به طور دوره اي مرور کنيد و پيشرفت تان را به نمودار ببريد:
 

گفتيم که به خود زمان بدهيد، اما اين بدين معني نيست که نسبت به نتيجه بي تفاوت باشيد. سعي کنيد دوره هاي زماني- مثلاً يک، دو يا سه ماهه - براي ارزيابي عملکرد و بررسي نتايج برنامه هاي تان در نظر بگيريد. ممکن است به اين نتيجه برسيد که يک يا چند برنامه خاص نتوانسته بازده خوبي داشته باشد. پس بهتراست درمورد آن تجديد نظر کنيد يا بالعکس، يک يا چند برنامه تاثير بسيار خوبي داشته، آن را ادامه دهيد.
منبع:نشريه راه موفقيت، شماره 24



 

نسخه چاپی