فصل سرما را سالم سپري كنيد

فصل سرما را سالم سپري كنيد
فصل سرما را سالم سپري كنيد


 






 
با تقويت طبيعي دستگاه ايمني بدن خود به كمك چاي سبز و داروهاي هومئوپاتيك آنفولانزا، سرسخت‌ترين ميكروب‌ها را از ميدان به در كنيد. زمستان از راه رسيد، ولي اين بدان معني نيست كه ديگر ناچار باشيد روز و شب را با جعبه‌ي دستمال كاغذي بگذرانيد. در عوض با اقداماتي ساده، دستگاه ايمني خود را تحريك و تقويت كنيد. به اين ترتيب، از مقابل بسياري از ميكروب‌ها، جا خالي مي‌دهيد و اگر هم مبتلا شويد، زودتر خوب خواهيد شد. برنامه‌ي خوب ضد ميكروب با سه اصل اساسي شروع مي‌شود كه حتماً آن‌ها را از مادرتان شنيده‌ايد:
ـ دست‌هايتان را بشوئيد:بخصوص بعد از رفتن به دستشوئي، پيش از غذا خوردن و پس از مبتلا شدن، دست‌ها را بيست ثانيه خوب بشوئيد.
ـ غشاهاي مخاطي را مرطوب نگه داريد: با انجام اين كار، ويروس‌ها كم‌تر وارد بيني، چشم و دهان مي‌شوند.
ـ به قدر كافي بخوابيد: بيش‌تر افراد، به هفت تا نه ساعت خواب در شبانه‌روز نياز دارند. معمولاً زماني كه بدون نياز به زنگ ساعت بيدار مي‌شويد، ديگر نيازي به خواب نداريد.

اين هم نكاتي ديگر براي پيشگيري از سرماخوردگي:
 

غرغره كنيد!
 

اگر هر روز با آب خالي غرغره كنيد، احتمال سرماخوردگيتان كم‌تر مي‌شود و اگر هم سرما بخوريد، علامت‌هاي آن خفيف‌تر خواهد بود.

به چاي سبز روي آوريد!
 

چاي سبز، دستگاه ايمني بدن را براي مقابله با ميكروب‌هاي مهاجم تحريك مي‌كند. پلي فنل‌هاي موجود در چاي سبز نيز، به ديواره‌ي سلولي باكتري‌ها آسيب مي‌زند و توانائي ويروس‌ها را براي ورود به ياخته‌هاي انساني مختل مي‌سازد.

آب درماني متضاد را امتحان كنيد!
 

به گفته‌ي لوري استيلسمت، مؤلف كتاب راه‌هاي طبيعي براي سلامت زنان، با اين روش ساده ـ كه هنگام استحمام صبحگاهي مي‌توان به كار بست ـ مي‌توانيد نيروي حياتي خود را تحريك جريان خون تقويت كنيد. ابتدا، آب را تا حد تحميل داغ كنيد. در حالي كه تا هشت مي‌شماريد، بگذاريد آب روي ستون فقراتتان بريزد. سپس به سرعت آب دوش را سرد كنيد و باز تا هشت بشماريد، دست كم سه بار آب را داغ و سرد نمائيد و با آب سرد، شستشو را تمام كنيد.

تنش را كم كنيد!
 

تنش، چه فيزيكي چه احساسي و چه رواني، فشار شديدي بر نيروي ايمني وارد مي‌كند. روش‌هاي مهار تنش، گستره‌ي وسيعي از يوگا و تايچي گرفته تا ورزش سبك يا نوشتن يادداشت‌هاي روزانه، دارد. فقط ده دقيقه مراقبت در روز، ابزاري قدرتمند براي آرام كردن اعصاب و بهبود سلامتي است.

تمرين‌هاي بدني خود را متعادل كنيد!
 

ورزش منظم و متعادل، يكي ديگر از پايه‌هاي درست كار كردن دستگاه ايمني بدن است. حتي با پياده‌روي سريع روزانه، مي‌توانيد تعداد روزهاي ناخوشي خود را در زمستان معمولي تا حد چشمگيري كم‌تر كنيد ولي زياده‌روي در كارهاي خوب، هم مشكل‌ساز است.

مكمل غذائي را فراموش نكنيد!
 

مكمل غذائي خوب شامل ويتامين و مواد معدني، كمك فراواني به تقويت ايمني بدن مي‌كند. توجه داشته باشيد كه مكمل، بايد حاوي 100 تا 200 درصد مصرف توصيه شده‌ي روزانه‌ي «RDI» از عوامل سازنده‌ي مهم همچون مس، سلنيوم، روي و ويتامين‌هاي گروه B باشد.

بخنديد!
 

جالب است كه شوخ طبعي و خنده، حقيقتاً عملكرد دفاعي بدن را تقويت مي‌كند. شما هم اين راهكار را بيازمائيد و فيلمي خنده‌دار بگيريد و با تماشاي آن، خود را بخندانيد.

 


فصل سرما را سالم سپري كنيد

منبع:مجله‌ي آشپزباشي، شماره 36



 

نسخه چاپی