7 اشتباه اصلي جويندگان کار

7 اشتباه اصلي جويندگان کار
7 اشتباه اصلي جويندگان کار


 






 
اگر هنگام استخدام کمي دقت شود. اندک موقعيتهاي کاري به دست خود فرد ازبين خواهد رفت. دانستن اين شرايط با در نظر گرفتن موقعيت هاي کم شغلي درحال حاضر نه تنها مهم بلکه ضروري به نظر مي رسد. زماني که شما اين مطلب را مي خواهيد بسياري از رزومه ها هستند که با بي توجهي به همين چند نکته ظريف اما مهم، از ديد کساني که قصد استخدام داشته اند کنار رفته است. 7 اشتباهي که اغلب درارسال رزومه ها متداول مي باشد وثاثير منفي خود را مي گذارد، ازاين قرار است:

1- پرکردن رزومه براي کاري که اصلاً واجد شرايط آن نيستيد:
 

حقيقت اين است که اشخاص مسؤول دراستخدام افراد، ازاتلاف وقت متنفرند و از اين که زمان خود را صرف رزومه هاي بي ربط با کارخود کنند، گريزان بوده و آنها را با يک نگاه کوتاه به کناري مي گذارند. دراين ميان مهم نيست که شما چه توانايي وبه چه ميزان مهارت داريد. مهم آن است که در شغل مورد نظر واجد شرايط نيستيد.

2- به کاربردن توضيحات اضافه:
 

متصديان امر استخدام درهر جايي، نيازي به اين که بدانند شما چگونه توانايي خود را کسب کرده ايد، چرا به دنبال شغل هستيد، نيازمنديد، محتاج کاريد وبسياري ازاين دست توضيحات ندارند. آنها تنها صريحاً از شما مي خواهند که نوع شغل درخواستي خود وتوانايي هايي که در رابطه با همان شغل را داريد، قيد کرده وبه توضيحات اضافه شما توجهي نخواهند کرد وحتي اين اضافه گويي ممکن است کار دست تان دهد وحوصله بررسي کننده را سر برده ورزومه شما را کنار زند.

3- پيروي ازشرايط کلي در رزومه:
 

براي آن که بتوانيد از درياي رزومه هاي پرشده، رزومه خود را بيرون بکشيد. نبايد از يک رو به کلي پيروي کنيد. اين مساله به لحني که در رزومه شما به کار مي رود، بازمي گردد وبدون آن که به شخصيت شما اشاره اي شود، بخشي ازآن را نمايان مي کند. لحن نوشتاري شما نه آن قدر خشک بايد باشد که تصور شود يک روبات آن را ارسال کرده نه دوستانه که از عرف وادب ارسال روزمه خارج است. استبداد درکلام يکي ديگر از جنبه هايي است که در توضيح شرايط خود مي تواند نمايان شود. همين نکته ظريف است که مي تواند شما را از بسياري متمايز کند، هر چند کمتر بدان توجه مي شود.

4. استخدام کننده را وادار به حدس زدن کردن:
 

جالب اين است که برخي شرايطي را توضيح مي دهند و بعد صريحاً اشاره نمي کنند که به دنبال چه هستند. در واقع کاري مي کنند که طرف بررسي کننده حدس بزند که اين فرد براي چه کاري مناسب است. اين کار از عهده حوصله اشخاصي که به اين کار مشغولند، خارج است واغلب رزومه شما را بي اعتبار مي کند.

5. عدم اشاره به اين که تجربه شما مي تواند درچه زمينه اي مفيد واقع شود:
 

اگر چه نبايد هرگز نامي ازکارهايي که در آن تجربه نداريم ببريم، اما اشاره به کارهايي که زمينه فعاليت درمشاغل ديگر را فراهم مي کنند، لازم است. در واقع بعضي کارها و تجربه هاي کاري زمينه ساز فعاليت شخص درشغل ديگري هم خواهد بود. اين مساله کاملاً واضح وخلاصه بايد اشاره شود.

6-عدم استفاده از پاکت براي رزومه وارائه خلاصه توضيح:
 

اين يکي از بزرگ ترين اشتباهات است. حتي اگر رزومه براي آشنايان هم ارسال شود، بايد وجه مميزي براي آن باشد. پاکت رزومه مانند يک مشخصه وهمانند يک آدرس براي رزومه شما عمل نموده و نبود آن، رزومه شما را ميان انبوه ساير رزومه ها پنهان کرده و رغبت به مطالعه آن را کم مي کند. درواقع توضيح کوتاه، مشخص وصريح بر روي پاکت، علاوه برآسان کردن تشخيص ودسته بندي رزومه شما باعث نظم درکار مي شود که مطمئناً به نفع شما هم مي باشد.

7- عدم دقت در جزييات:
 

براي بسياري از مديران، وظيفه شناشي يک کارمند مهم است نه فقط ظاهر دادن آن مطمئناً موجب از دست رفتن موقعيت مناسب خواهد بود. درهر شغل جزيياتي وجود دارد که لازمه آن شغل محسوب مي شود وشخصي که ازآن بي اطلاع باشد، مطمئناً صلاحيت تصدي آن را خواهد داشت.
منبع:نشريه راه موفقيت، شماره 24



 

نسخه چاپی