نان سير

نان سير
نان سير


 





 
مواد لازم براي 8 عدد:
مايه خمير/ 7 گرم
آب ولرم / يک چهارم پيمانه
شکر / 1 قاشق چايخوري
تخم مرغ / 1 عدد
شير / 5/1 پيمانه (375 ميلي ليتر)
سير / 1 بوته
آرد / 550 گرم
روغن مايع / 3 قاشق چايخوري
پودر آرگانو يا آويشن / 1 قاشق چايخوري
نمک / 1 قاشق چايخوري
شير اضافي / به ميزان لازم
نمک درشت / به ميزان لازم

نان سير

روش تهيه:
در کاسه کوچکي مايه خمير، آب و شکر را با هم مخلوط کنيد. بعد روي آن را بپوشانيد و در جاي گرمي قرار دهيد تا مايه خمير فعال شود و حباب هائي در روي آن به وجود آيد. آن گاه سير پوست کنده را همراه با شير بجوشانيد و پس از خنک شدن، سير را درون شير له کنيد.
سپس آرد و نمک را در کاسه اي بريزيد و وسط آن حفره اي ايجاد کنيد. اکنون مايه خمير، مخلوط شير و سير، تخم مرغ زده شد با چنگال و ارگانو را بيفزائيد و با قاشق چوبي هم بزنيد تا خميري به دست آيد. حالا خمير را روي سطحي آرد پاشي شده، خوب ورز دهيد تا کاملاً صاف و يکدست شود. بعد خمير را در کاسه چربکرده اي بگذاريد؛ روي آن را بپوشانيد و در حدود 5/1 ساعت در جاي گرمي قرار دهيد تا حجم خمير دو برابر شود.
اينک خمير را به 8 قسمت مساوي تقسيم کنيد و هر قسمت را به شکل بيضي درآوريد و درون سيني چربکرده، با فاصله از يکديگر قرار دهيد. روي هر خمير را با يک چاقوي تيز برش هائي ايجاد کنيد و دوباره روي خميرها را بپوشانيد و در جاي گرمي استراحت دهيد تا حجم آن ها افزايش يابد. حالا روي خمير را با شير مرطوب کنيد و نمک درشت بپاشيد. سيني را در فر (تاون) گرم شده با دماي 200 درجه سانتيگراد، به مدت تقريبي 20 – 25 دقيقه قرار دهيد تا نان ها بپزند و طلائي رنگ شوند.
منبع:مجله آموزشي خبري آشپزباشي / شماره 37




 

نسخه چاپی