بالون معده

بالون معده
بالون معده


 






 
جديدترين ، بي خطرترين و ساده ترين
روش کاهش حجم داخل معده و کم کردن اشتها

چاقي معضل قرن
 

چاقي در سراسر جهان به يک اپيدمي تبديل شده است . بيش از يک ميليارد فرد بزرگسال داري اضافه وزن مي باشند و دست کم 300 ميليون نفر آنان از نظر باليني چاق هستند .
چاقي و اضافه وزن يکي از علل اصلي معلوليتها و بيماريهاي مزمن نظير ديابت نوع 2 ، بيماريهاي قلبي - عروقي ، پرفشاري خون ، سکته مغزي ، برخي انواع سرطان ، مشکلات تنفسي ، بيماريهاي پوستي ، ناباروري و بيماريهاي کبدي و کيسه صفرا مي باشد . در کشورهاي توسعه يافته 7 تا 10 درصد از کل هزينه هاي مراقبت هاي بهداشتي به عوارض ناشي از چاقي اختصاص مي يابد . علل عمده ابتلاء به اضافه وزن و چاقي عبارتند از :
1-افزايش مصرف مواد غذايي پرانرژي که حاوي مقادير زياد چربيهاي اشباع و قندها مي باشد .
2- کاهش فعاليت بدني

بالون معده

بالون معده چيست ؟
 

بالون معده يک روش کاملاً سرپايي و غير جراحي بوسيله آندوسکوپي براي کمک به کاهش وزن کساني که به چاقي دچارند و نمي خواهند يا نمي توانند از روشهاي ديگر کنترل وزن استفاده نمايند کاربرد دارد در اين سيستم پزشک فوق تخصص گوارش و آندوسکپي با استفاده از آندوسکوپ پس از بررسي معده ، چنانچه هيچ گونه شرايط غير عادي وجود نداشته باشد ،از طريق دهان بالون را در معده قرار مي دهد . جنس بالون از سيليکون نرم ساخته شده و ازطريق يک لوله با مايع يا هوا (بسته به نوع بالون ) پرشده و آزادانه شناور مي گردد و با پر کردن بخشي از فضاي داخل معده ، باعث سيري کاذب و در نتيجه باعث کاهش وزن مي گردد. قراردادن بالون در معده ، معمولاً بين 20 تا 30 دقيقه طول کشيده و بيمار پس از يک مراقبت پزشکي کوتاه مدت ، مي تواند به منزل بازگردد .

عوارض احتمالي بالون چيست ؟
 

بيمار ممکن است تا چند روز پس از گذاشتن بالون ، احساس تهوع و استفراغ ، سنگيني در شکم ، گاهي درد دوره اي در پشت و شکم را داشته باشد . در اين صورت بيمار بهتر است با پزشک خويش مشورت نموده و از داروهاي احتمالي مورد تجويز استفاده نمايد . ممکن است در بعضي از بيماران عوارض ديگري مثل ريفلاکس ، ترش کردن و نفخ شکم ظاهر گردد .مهارت پزشک در بالون گذاري بيشتر باشد احتمال اين عوارض کمتر خواهد بود .

موارد منع بالون گذاري چيست ؟
 

بالون گذاري در خانم هاي باردار ، شيرده و کودکان دوران رشد ممنوع بوده و همچنين در کساني که سابقه جراحي معده ، بيماريهاي مادرزادي معده ، فتق معده و اختلالات رواني دارند ، نيز منع دارد .
در زخمهاي معده ، عفونت هليکو باکترپيلوري ريفلاکس و التهاب هاي معده پس از درمان کامل و انجام آندوسکپي و در صورت صلاحديد پزشک گوارش بلامانع است .

خارج کردن بالون چگونه است ؟
 

مدت زمان استفاده از بالون حداکثر 6 ماه بوده و پس از آن مي بايست خارج گردد . خارج کردن بالون نيز مانند قرار دادن آن از طريق دهان و مري صورت مي گيرد . پزشک به کمک آندوسکپي وضع بالون را بررسي و با استفاده از يک لوله که از راه دهان وارد معده مي نمايد ، بالون را سوراخ و حجم آن را خالي مي کند ، پس از آن بالون خالي با يک پنس مخصوص از راه دهان خارج مي شود .

کاهش وزن اين سيستم چقدر مي باشد ؟
 

درک اين نکته که اين سيستم وسيله اي جهت کمک به کاهش اشتها و وزن بوده و بايد همراه با يک رژيم غذايي نظارت شده بکار گرفته شود ، اهميت زيادي دارد . مقدار وزني که يک بيمار از دست مي دهد بستگي به رعايت دقيق رژيم غذايي او دارد .
دراين مدت ارجح است زير نظر يک تيم پزشکي متشکل از متخصص تغذيه ، روانشناس و مشاور ورزش به اصطلاح شيوه زندگي ، ايجاد انگيزه ، و کنترل در خوردن ، تصحيح عادات غذايي و فعاليت هاي بيشتر ورزشي اهتمام ورزيده تا لاغري ناشي از اين کاهش وزن را حفظ نمايد .
منبع:نشره بانو،شماره 9



 

نسخه چاپی