معرق کاشي

معرق کاشي
معرق کاشي


 






 

لوازم مورد نياز:
 

1- بشقاب سفالي به قطر 25 سانتي متر
2- کاشي به رنگ زرد، نارنجي، سبز زرد، سبز صدري، مشکي
3- سنباده
4- چسب چوب
5- انبر کاشي
6- دوغاب سفيد (پودر خاک سنگ، سيمان سفيد، آب)

معرق کاشي

1- ابتدا سطح بشقاب را با دقت سنباده بزنيد تا اگر قسمت هايي از آن برجسته است با فضاهاي ديگر يکنواخت شود. سپس ظرف را زير آب گرفته و بشوئيد تا کاملاً پاک شود. صبر کنيد تا بشقاب خشک شود.
2- براي انتقال طرح روي سطح بشقاب ابتدا، يک دايره به فاصله ي يک سانتي متر از لبه ي بشقاب به کمک پرگار بکشيد، سپس از روي همين دايره رسم شده يک دايره ي ديگر به قطر 1/5 سانتي متر به داخل رسم کنيد. همچنين از مرکز بشقاب دايره اي به اندازه ي 2 سانتي متر رسم کنيد که بتوانيد آن را به 12 قسمت تقسيم کنيد. 6 شکل که در تصوير ديده مي شود که از تداخل 2 نيم دايره ايجاد شده به صورت کامل و 6 عدد را به صورت نيمه در نظر بگيريد، در بالاي 6 بته جقه ترسيم کنيد.
3- براي شروع کاشي کاري بهتر است ابتدا از لبه ي بيروني بشقاب شروع به چيدن کاشي کنيد و آن را با کاشي يک چهارم بچينيد.
4- براي لايه بعدي مي توانيد کاشي را از قطر به 2 قسمت تقسيم کنيد و دوباره هر قسمت را به 2 نيمه ديگر خرد کنيد که به شکل مثلث دربيايد. دايره سوم را نيز با کاشي هاي خرد دلخواه پر کنيد، سپس بته جقه ها را با کاشي خرد مشکي پر کنيد.
5- سپس بته جقه ها را با کاشي خرد مشکي پر کنيد.
6- ادامه ي طرح را نيز به سليقه ي خود مي توانيد از رنگ هاي تيره و روشن خرد شده، استفاده کنيد يا مانند تصوير با چسب چوب بچسبانيد. مي توانيد فضاي کوچک باقي مانده را با کاشي مشکي خرد شده پر کنيد.
7- درخاتمه بعد از خشک شدن چسب زير کاشي ها، از دوغاب براي پرکردن فضاي بين کاشي ها استفاده کنيد و بلافاصله با دستمال اضافه هاي آن را پاک کنيد.

معرق کاشي

معرق کاشي

معرق کاشي

معرق کاشي

معرق کاشي

معرق کاشي

نکته ها:
انواع دوغ آب
 

1- دوغ آب سفيد: پودر خاک سنگ به همراه سيمان سفيد.
2- دوغ آب رنگي با پودر رنگ: ابتدا پودر رنگ را در آب حل کنيد سپس پودر خاک سنگ و سيمان سفيد را به آن اضافه کنيد. لازم به تذکر است پودر رنگ پس از خشک شدن چندين درجه روشن شود.
3- دوغ آب رنگي با اکريليک: ابتدا همان دوغ آب سفيد که پودر خاک سنگ و سيمان است را بر روي کار بدهيد، پس از دو روز که از خشک شدن دوغ آب گذشت رنگ اکريليک را با مقدار کمي آب رقيق کرده و به روي کار بريزيد و با قلم مو بزنيد، سپس بلافاصله دستمال بکشيد.
4- دوغ آب طوسي يا خاکستري: پودر خاک سنگ به همراه سيمان سياه
5- دوغ آب سياه: پودر خاک سنگ به همراه سيمان سياه و رنگ اکريليک مشکي. دليل استفاده از سيمان سياه در اين دوغ آب اين است که به علت تيرگي، رنگي مشکي را سريع تر جذب مي کند.

مراحل تهيه دوغ آب:
 

ميزان پودر خاک سنگ و سيمان چه سياه و چه سفيد مساوي است، هم مي توانيد از پيمانه و هم از مشت دست استفاده کنيد. اين مواد را با هم مخلوط کرده تا به صورت پودر يکنواختي شود. سپس مقداري از آن را داخل ظرفي ريخته و کم کم به آن آب اضافه کنيد تا به صورت يک مايع با چگالي بالا براي سطوح صاف و چگالي متوسط براي سطوح سفالي تبديل شود. سپس دوغ آب را بر روي سطح مورد نظر بريزيد و بگذاريد 3 تا 4 دقيقه بگذرد بعد از زمان ذکر شده اضافات را از روي کار يا دست جمع کنيد و مجدداً 3 الي 4 دقيقه صبر کنيد و بعد روي سطح جسم مورد نظر را با دستمال تميز کنيد.
لازم به ذکر است چون پودر خاک سنگ و سيمان به شکل پودر است روي کاشي باقي مي ماند که پس از 2 الي 3 روز دستمال مرطوب بکشيد تا برق کاشي و لعاب آن کاملاً به شکل عادي باز گردد.
منبع:نشريه بانو،شماره 24



 

نسخه چاپی