نقش نشاط در زندگي جوان (5)

نقش نشاط در زندگي جوان (5)
نقش نشاط در زندگي جوان (5)


 

نويسنده: كمال محمدي
منبع : اختصاصي راسخون



 

آگاهی از تکنيک هاى موفقیت
 

یکی از راهای کسب نشاط و شادی در زندگی، رسیدن به موفقیت و درپی آن اعتماد به نفس است که میتوان با کمک تکنیکهای ذیل به آنها دست پیدا کرد.1 . خود را سرزنش نکنيد: سرزنش و سرکوفت زدن به خود، نشاط و شادمانى را از شما سلب مى کند، زيرا نسبت هاى ناروا به خود دادن، در ضمير ناخودآگاه باقى مى ماند و از ضمير ناخودآگاه پيام هاى منفى به ذهن مخابره مى شود و در اين شرايط احساس مى کنيد که توان انجام کارى را نداريد. البته اين گفته بدان معنا نيست که اشتباهات را ناديده بگيريد، بلکه نشان مى دهد که راجع به نقاط ضعف و قدرت، بايد قضاوت منصفانه داشت.2 . خود را تشويق کنيد: انتظار نداشته باشيد که ديگران از شما تعريف کرده و يا شما را تشويق کنند. چه بسا بى توجهى يا حسادت و نظاير آن باعث مى شود که ديگران کمتر شما را تشويق کنند، ولى خودتان را هر چند وقت يک بار تحسين کنيد و پاداش بدهيد. اين امر، وجودتان را از شور و شوق و شادمانى لبريز مىکند.3 . بر نقاط قوت خود پافشارى کنيد: باليدن به توانايى هاى خود، برچسب منفى به خود نزدن و برجسته کردن امتيازات، احساس رضايت و خرسندى به شما خواهد داد. پس با هر نوع تفکر منفى برخورد کنيد تا غم و غصه شما را فرا نگيرد.4. محدوديت ها و کمبودهاى خود را بپذيريد و با آنها کنار بياييد، از مشکلات نهراسيد و به شکستها نينديشيد، بلکه به موفقيت ها فکر کنيد و بدانيد فقط شما نيستيد که داراى اين مشکل هستيد. از اين طريق، جرئت پيشروى و مسئوليت پذيرى پيدا مى کنيد و شادى بر زندگى تان حاکم خواهد شد.

فعالیت
 

با دست روى دست گذاشتن و زانوى غم در بغل گرفتن، مشكلى رفع نمى شود; بلكه یأس و نومیدى را به ارمغان مى آورد. پس باید دست به كار شد و در پرتو كار و فعالیت، روحیه مضاعف را به دست آورد. تلاش و كوشش، عامل نشاط و پویایى و سكون و بى تحركى، مولّد ركود و خمودى است. كسى كه مشكل مالى دارد باید خودش براى كسب روزى اقدام كند. پیامبر صلي‌الله عليه و آله‌‌ مى فرماید: اگر مشكل مالى دارید، حركت كنید و براى كسب روزى و جلب فضل الهى از تلاش باز نایستید و غمگین نشوید.(99) (ابوطیاره، بازرگان كوفه، بر اثر پیش آمدهاى ناگوارى، اموال خود را از دست داد. مشكلات مالى روحیه او را ضعیف ساخت و به فردى مأیوس تبدیل كرد. او خدمت امام صادق عليه‌السلام‌ رسید و از آن حضرت چاره جویى كرد. امام عليه‌السلام‌ از وى سؤال كرد: آیا در بازار دكان دارى؟ عرض كرد: آرى، ولى جنسى ندارم تا براى فروش عرضه كنم. حضرت فرمود: موقعى كه به كوفه برگشتى دكان خود را تمیز كن و درب مغازه خود بنشین. قبل از شروع فعالیت، دو ركعت نماز بخوان و پس از آن بگو: خدایا من به نیروى شكست خورده خود متكى نیستم. تنها تكیه گاه من قدرت شكست ناپذیر توست، تو نیرویى به من ده، از تو تمناى روزى و گشایش زندگى دارم. ابوطیاره به دستور امام عليه‌السلام‌ عمل كرد و با اطمینان خاطر مغازه خود را باز كرد و در آن جا نشست. ساعتى نگذشت كه پارچه فروشى نزد وى آمد و درخواست كرد نصف دكان را كرایه كند. ابوطیاره موافقت كرد و نصف مغازه را به وى واگذار كرد. پارچه فروش متاع خود را در نصف دكان قرار داد و به دادوستد پرداخت. ابوطیاره از او خواست مقدارى از پارچه ها را در اختیار ایشان قرار دهد تا به فروش برساند و حق العمل خود را بردارد و بقیه سود را به ایشان بپردازد. پارچه فروش پذیرفت. ابوطیاره پارچه هاى او را در نصف دیگر مغازه كه در اختیار خودش بود، در معرض فروش قرار داد. اتفاقاً آن روز هوا به شدت سرد شد و مشتریان زیادى براى خرید پارچه به مغازه آمدند و تا غروب تمام اجناس فروخته شد. ابوطیاره مى گوید: به این كار ادامه دادم تا كارم به قدرى خوب شد كه مركب و غلام و كنیز خریدم و خانه ساختم (100)آنچه روحیه از دست رفته و یأس آور ابوطیاره را بهبود بخشید، توكل به خدا و اقدام عملى وى بود.
ورزش/سر حال و پر نشاط با ورزش
متاسفانه یکی از دستاوردهای دنیای مدرن با آن همه هیاهو و عظمتش، با آن همه پیشرفت و تکنولوژی ،برای بشریت عدم تحرک و جنبو جوش است که این خود به راحتی میتواند نشاط و امید را حتی از شادترین افراد بگیرد بنابراین بر هر فردی لازم و واجب است که به ورزش رو آورد. چرا که ورزش:

1.ورزش قدرت مغز را افزایش میدهد.
 

ورزش نه فقط به زیبایی ظاهری بدن شما كمك میكند بلكه فعالیت ذهنی را هم افزایش میدهد. ورزش باعث افزایش هورمون سروتونین در مغز و بهبود وضوح و روشنی ذهنی میشود. قطعا كسانی كه فعالیت ورزشی انجام میدهند در محل كار خود خلاقتر خواهند بود.بهبود خلاقیت نه فقط از شما یك كارمند بهتر میسازد بلكه محیط كار را برای همه كارمندان تغییر میدهد. شركتهایی با ساعات هدر رفته كمتر و كارمندانی كه كمتر بیمار میشوند، حق بیمه كمتری خواهند پرداخت و البته بازدهی بیشتری دارند.

2 .ورزش كردن استرس را از بین میبرد .
 

به محض این كه احساس كردید دچار استرس شدهاید به ورزش پناه ببرید. زمانی كه حقیقتا شروع به ورزش كنید، استرس كمتری در زندگی خود احساس خواهید كرد.ورزش باعث به وجود آمدن آرامش و مشغولیت ذهنی مثبت در بدن میشود، علاوه بر این در بهبود روحیه و جلوگیری از پیشرفت افسردگی نقش اساسی دارد.شما تنها كسی نیستید كه از شادی بیشتر و استرس كمتر در زندگی خود سود میبرید. وقتی شما استرس كمتری داشته باشید كمتر و دیرتر خشمگین میشوید و همین باعث بهبود روابط شما با همسر، فرزندان و همكارانتان خواهد شد.

3 .ورزش به شما انرژی میدهد .
 

حتما تعجب خواهید كرد كه چگونه فقط 30 دقیقه ورزش صبحگاهی زندگی شما را تغییر میدهد. وقتی هنگام ورزش هورمون اندروفین وارد جریان خون شما میشود در تمام طول روز احساس میكنید انرژی بیشتری دارید و وقتی كه قدرت و بنیه خود را تقویت كردید انجام فعالیتهای روزانه مانند جابهجایی كیسههای خرید یا بالا رفتن از پلهها برای شما راحتتر خواهد بود.بیشتر افراد برای ورزش نكردن، خستگی را بهانه میكنند، اگرچه ورزش كردن در ابتدا شما را بسیار خسته میكند، اما این خستگی دائمی نیست. خستگی فیزیكی شما بعد از ورزش روزانه احساس میكنید مانند خستگی همیشگی نیست و به محض این كه بدن شما خود را با ورزش تطبیق دهد احساس خواهید كرد كه بیش از پیش انرژی دارید.

4 .ساعات روز با ورزش با نشاط می شود .
 

كلید این مشكل استفاده بهینه و عاقلانه از زمان است. با یك تیر دو نشان بزنید، با فرزندانتان به پارك یا دوچرخهسواری بروید، در این صورت علاوه بر این كه با خانواده خود هستید فعالیت ورزشی هم انجام دادهاید. میتوانید با اعضای خانواده به كوهنوردی یا شنا بروید یا در حیاط خانه قایمباشك، وسطی یا گرگم به هوا بازی كنید.حتما نباید برای ورزش كردن در كلاسها یا مجتمعهای ورزشی ثبتنام كنید. با كمی تلاش میتوانید زمان كوتاهی در طول روز را به ورزش اختصاص دهید. همه 20 دقیقه وقت اضافی در شبانهروز دارند حتی میتوانید فقط 10 دقیقه طناب بزنید. گاهی اوقات همین مقدار فعالیت هم كافی است.در حقیقت اختصاص 2 تا 3 وعده زمانی 15 تا 20 دقیقهای در طول روز به ورزش موثرتر از 60 دقیقه ورزش مداوم است. جارو كشیدن خانه در صبح، دوچرخهسواری یا رفتن به پارك با فرزندان در بعدازظهر و قدم زدن سریع به همراه همسرتان در شبهنگام یعنی این كه شما یك روز پرفعالیت را سپری كردهاید.

5.ورزش باعث بهبود روابط میشود .
 

به این مساله فكر كنید كه ورزش كردن با یك همراه چه تاثیری در روابط شما و آن فرد میگذارد. چه این فرد همسر، فرزند یا دوستی باشد كه هفتهای یك بار ناهار با او بیرون میروید. علاوه بر این اگر هنگام ورزش همراه داشته باشید بیشتر به شما خوش میگذرد. پس برنامهریزی كنید تا بعد از شام با همسرتان پیادهروی كنید. با خواهر یا دوستانتان در زمین تنیس یا سالن ورزش قرار ملاقات بگذارید. تحقیقات نشان داده افرادی كه در هنگام ورزش یك همراه دارند بیشتر از افرادی كه به تنهایی ورزش میكنند برنامههای ورزشی خود را دنبال میكنند و زودتر به هدفشان میرسند.

6.ورزش بیماریها را از شما دور میكند .
 

تحقیقات نشان داده ورزش مانع پیشرفت و باعث جلوگیری از بیماریهایی مانند ناراحتیهای قلبی، سكته، فشار خون بالا، كلسترول بالا، دیابت نوع 2، ورم مفاصل، نرمی استخوان و از دست دادن ماهیچهها میشود. به علاوه ورزش پیری را به تاخیر میاندازد.ورزش باعث تقویت عضلات، ماهیچهها و مفاصل میشود در نتیجه افراد ورزشكار كمتر دچار درد یا مشكلی در این قسمتها میشوند. ورزش قابلیت ایمنسازی دارد و میتواند بدن را در مقابل سرماخوردگی و آنفلوآنزا مصون نگه دارد. هیچ مشكل سلامتی عمدهای وجود ندارد كه ورزش روی آن تاثیر مثبت نداشته باشد.

7.ورزش ضربان قلب را تنظیم میكند.
 

ورزش نه فقط با بیماریها مبارزه میكند بلكه باعث تقویت عضلات قلب میشود و شما احساس میكنید راحتتر و بهتر ورزش میكنید. با ورزش كردن قلب و شبكه خونرسانی بدن بهتر كار میكنند و وقتی قلب قویتر شود در هر ضربان خون بیشتری را تصفیه میكند در نتیجه زمان استراحت بیشتری دارد و ضربان آن كاهش مییابد. فقط چند روز بعد از شروع فعالیت ورزشی، بدن عكسالعمل نشان میدهد در نتیجه ورزش كردن راحتتر خواهد شد، كمتر احساس خستگی میكنید، دیگر نفس نفسنمیزنید و در ماهیچهها دردی احساس نمیكنید.

8. با ورزش میتوانید بیشتر غذا بخورید .
 

ماهیچهها كالری بیشتری میسوزانند پس هر چقدر كه ماهیچه بیشتری داشته باشید سوخت و ساز بدن شما بیشتر خواهد بود البته شما هنگام ورزش كردن هم كالری میسوزانید. این به آن معناست كه اگر شما یك ناپرهیزی كوچك غذایی كردید جبران آن سخت نیست. آیا چون ورزش میكنید همه چیز میتوانید بخورید؟ خیر. اما وقتی به طور مرتب ورزش میكنید میتوانید بعضی خوراكیهایی را كه واقعا دوست دارید، بخورید.

9 .ورزش كارآیی افراد را افزایش میدهد .
 

بعد از چند هفته ورزش مداوم احساس میكنید لباسها به تنتان بهتر مینشیند و ماهیچههایتان خوشفرمتر شدهاند. ورزش مداوم ماهیچهها را قوی میكند، انعطافپذیری بدن را افزایش میدهد و كاركرد كلی شما را بهبود میبخشد. ماهیچههای شما بهتر كار میكنند و شما احساس استقامت بیشتری میكنید به علاوه عكسالعملهای شما متعادل میشود.

10.ورزش فقط باعث كاهش وزن نمی شود .
 

كاهش وزن، هدف بسیاری از افرادی است كه شروع به ورزش میكنند، اما حقیقتا تنها فایده ورزش كردن نیست. ورزش كردن فقط برای لاغر شدن در درازمدت افراد را از ورزش زده میكند.مردم با برنامههایی كه از آنها نتیجه سریع نبینند دچار مشكل میشوند. اگرچه كاهش وزن هدف اولیه شما برای ورزش كردن است، اما آن را تنها هدف خود ندانید. توجه داشته باشید كه با ورزش احساس بهتری دارید، انرژی بیشتری در خود احساس میكنید و كمتر دچار استرس میشوید.به نكات كوچكی كه سریعا با ورزش در شما تغییر میكند توجه كنید، نه آن كه فقط به كاهش وزن فكر كنید.اگر ورزش را با هدف كاهش وزن و دستیابی به سلامتی دنبال كنید، تبدیل به بخشی از زندگی شما میشود(101)تبعيت از الگو و الگوپذيري ،ازدواج،کار و شغل،آرامش خانوادگي،دانستن تکنيک هاي موفقيت در زندگي،استفاده از فرصت ها و... از دیگر عوامل نشاط و شادابی میباشند که در آیند به طور کامل به بررسی این عوامل نیز خواهیم پرداخت.
نتيجه گيري
آنچه میتوان از این تحقیق مختصر برداشت کرد این است که با توجه به تعریفی که از جوان ارائه شد. وبا مدنظر داشتن خصوصیات دوران جوانی مبنی بر اینکه جوانی،دورانی است حساس که سرنوشت مادی ومعنوی جوان برای همیشه رقم میخورد. ودوران شکوفائی استعدادهای جوان است. واز طرفی بار مادی و معنوی جامعه بر دوش جوانان میباشد. واز سوی دیگر با توجه به سفارشهای فراوانی که از سوی دین مبین اسلام در مورد شادی ونشاط داریم،مسلما هرچه این دوران با نشاط و شادمانی همراه باشد و جوان در بسط روحی بسر ببرد. بهتر،آسانتر وزودتر میتواند از این دوران کمال استفاده را برده و به شکوفائی خود دست پیداکند و در پی آن جامعهای سالم وبا نشاط را ایجاد نماید. واین جوان و دوران جوانی است که می‌تواند با نشاط و شادمانی خود،خانواده وجامعه پویا وبا نشاطی را رغم زند. نکتهی دیگری که قابل تأمل و بهرهوری است ایناست که برخلاف نظر بعضی از روانشناسان غربی ویا روانشناسان تحت تأثیر غرب،باتوجه به دیدگاهی که از اسلام پیرامون نشاط و شادی بیان شد، اسلام نتنها مخالف نشاط و شادمانی نیست بلکه ارزش زیادی برای آن قائل است. وسفارشهای فراوانی برای این امر به مسلمین نموده است. وهرآنکس که جهانبینیش نسبت به عالم وجود به درستی ایجاد شده باشد و خداوند،عالم هستی واهداف خلق را به خوبی شناخته باشد این را به درستی درک خواهد کرد که درسایه عبودیت وبندگی خداوند متعال وباتوکل وبازگشت به سوی او است که می‌توان بهترین وبانشاط‌ترین زندگی‌ها را برای خود و دیگران ایجاد کرد.

پي نوشت ها :
 

99.مستدرك الوسائل، ج13، ص7.
100.مستدرك الوسائل، ج13، ص7.
101.http://noorportal.net/1/13/1842/17949.aspx.مهسا قندی

منابع:
1. قرآن
2.مرتضي فريد تنکابني، نهج البلاغه، چاپ نهم
3.شيخ عباس قمي (ره)،مفاتيح الجنان دعاي عرفه
4.موسوى همدانى سيد محمد باقر، ترجمه تفسير الميزان‏، چاپ پنجم، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسين حوزه علميه قم‏
5.طباطبايى سيد محمد حسين‏، الميزان فى تفسير القرآن‏، چاپ پنجم‏،دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسين حوزه علميه قم‏
6.بحرانى سيد هاشم‏، البرهان فى تفسير القرآن‏، چاپ اول‏،بنياد بعثت‏
7.على اکبر دهخدا، لغت نامه دهخدا، چاپ اول از دوره ى جديد 1373، نشر مؤسسه ى انتشارات و چاپ دانشگاه تهران
نهج الفصاحه،چاپاول،نشر خاتم الانبيا
8.شهيد مطهري،حكمت‌ها و اندرزها، چاپ دواردهم،انتشارات صدرا
9.شهيد مطهري،آشنائي با قرآن ج2، چاپ هفتم،انتشارات صدرا
10.دکتر رسول ربانی،جامعه شناسی جوان، چاپ دوم 1383
11.محمود رجبي،انسان شناسي ، ج 1، مؤسسه آموزش و پژوهشي امام خميني ( رحمه الله) 1380
12.مايکل آيزنک، روان شناسى شادى، ترجمه خشايار بيگى و مهرداد فيروز بخت
13.ابنابيالحديد، شرح نهجالبلاغه،چاپ اول،نشر کتابخانه عمومی آیه الله مرعشی نجفی
14.مجله حدیث زندگى، ش5، ص10.
15.روزنامه انتخاب، 7 آذر 79
16.نشريه پيوند، ش 297
17.سايت باشگاه اندیشه،جوان در انديشه ي استاد مطهري،
18.كلينى،اصول كافى،چاپ دوم،نشر اسلامیه
19.محمد دشتی، نهج الحیاه
20.علامه مجلسي،بحار الانوار،نشر اسلامیه
21.علامه طباطبائ،سنن البنی،چاپ هفتم،نشر اسلامیه سال1409ق
22.شیخ حر عاملی،وسائل الشیعه،موسسه آل البیت
23.ابن شعبه حرانی،تحف العقول،چاپ دوم،نشر جامعه مدرسین
24.عبدالواحد بن محمد تمیمی آمدی،غررالحكم،نشر دفتر تبلیغات سال1366ه
http://www.25.noorportal.net
http://www.26.tebyan.net
http://www.27.shahraranews.com
http://www.bashgah.net.



 

نسخه چاپی