پياز بخوريد تا سالم بمانيد

پياز بخوريد تا سالم بمانيد
پياز بخوريد تا سالم بمانيد


 






 
امام صادق(ع) مي‌فرمايند: «پياز بوي بد دهان را كه ناشي از بد كار کردن معده است برطرف مي‌كند. بلغم را از بين مي‌برد و محرك قواي جنسي است».
از آن حضرت است كه «پياز خستگي را برطرف، اعصاب را قوي، قوه راه رفتن را زياد و تب را از بين مي‌برد. هم چنين پياز لثه را محكم، پشت را قوي و پوست بدن را لطيف مي‌كند.» پيامبر اكرم(ص) مي‌فرمايند: «وفتي وارد شهر و محلي شديد، پياز آن جا را بخوريد تا مرض آن محل از شما دور شود».
پياز يكي از داروهاي بسيار قديمي است و از صدها قرن پيش تا به حال همواره به عنوان داروي شفابخش مورد توجه بوده است. پياز يك آنتي اكسيدان نيرومند و مملو از تعداد بي شماري عوامل ضد سرطان است. در آزمايش‌هايي كه در مورد جانوران به عمل آمده استفاده از پياز براي متوقف كردن روند پيشرفت سرطان مؤثر بوده است.
پياز يكي از غني‌ترين منابع تركيب شيميايي كوئرستين است كه از آنتي‌اكسيدان‌هاي نيرومند مي‌باشد. اين ماده به مقدار زياد در موسير و پياز زرد و قرمز وجود دارد ولي در پياز سفيد يافت نمي‌شود. پياز به خصوص براي جلوگيري از سرطان معده در انسان بسيار مفيد است، خون را رقيق مي‌كند، كلسترول را كاهش مي دهد و كلسترول خوب را افزايش مي‌دهد. مقداري كه براي اثربخشي آن توصيه مي‌شود، روزانه نصف يك پياز متوسط خام زرد يا قرمز است. هم چنين پياز لخته خون را در رگ‌ها از بين مي‌برد.
براي رفع آسم، برونشيت مزمن، زكام، بيماري قند، تصلب شرايين و مبارزه با انواع عفونت‌ها مصرف پياز مفيد است. پياز يك آنتي‌بيوتيك و ضد ويروس است. مصرف آن در هنگام سوزش سر معده مناسب نيست و ممكن است در بعضي افراد ايجاد نفخ و گاز كند.
پياز به علت مدر بودن، در موارد آب آوردن شكم (استسقا)، تشمع كبدي و آلبومينوري موثر است. به علاوه درمان‌كننده ذات الريه و ذات‌الجنب نيز مي‌باشد. طبق تحقيقات «فلم»، پياز اشتهاآور و كاهش‌دهنده ناراحتي‌هاي مربوط به نفخ شكم است. به علاوه پياز به علت دارا بودن مقدار زيادي انسولين گياهي به نام گلوكوكينين كم كننده قند خون نيز هست و اين اثر پياز با انجام آزمايش‌هاي زياد به طور قطع مورد تأييد قرار گرفته است.
در استعمال خارجي پياز نيمه پخته، تسكين‌دهنده سوختگي‌ها و بواسير است. پياز داراي هورمون و دياستازي است كه غدد اشك و آميزشي و گوارشي را تقويت مي‌كند. اين مواد در اثر حرارت از بين مي روند. پياز پخته تأثيري در قواي جنسي و گوارشي نداشته و اشك‌آور هم نيست. ضمناً پياز درمان‌كننده كوه گرفتگي است.
در 100 گرم پياز مواد زير يافت مي شود:
پروتيد 3 گرم
گلوسيد 12 گرم
ليپيد 3/0 گرم
به همراه فسفات و استات و سيترات دو كلسيم و ويتامين‌هاي «آ» ، «ب» و «ث».
تحقيقات بي شمار تأثير شفابخش و معجزه‌آساي پياز را به خصوص براي قلب اثبات نموده اند. مصرف پياز در افرادي كه غذاهاي چرب مصرف مي نمايند باعث كاهش جزء مضر كلسترول مي‌شود. دكتر ويكتور گرويج طبق تحقيقات خود ثابت كرده است كه مصرف نصف پياز متوسط در روز به ميزان 30 درصد كلسترول مضر خون را كاهش مي دهد.
مصرف پياز در پيشگيري از سرماخوردگي مؤثر است. اگر در حال حاضر مبتلا به سرماخوردگي هستيد، مصرف پياز را فراموش نكنيد؛ چه پياز مانند يك اكسپكتورانت عمل كرده و مجاري تنفسي شما را پاك سازي مي‌كند و موجب تسريع در بهبود مي‌گردد. عملكرد پياز در اين مورد مانند عملكرد فلفل قرمز است كه با توليد سيگنال‌هاي محرك مخاط تنفسي باعث عطسه و سرفه شده و در نتيجه هر گونه ميكروب و عنصر خارجي را بيرون مي‌راند.
بر طبق آخرين تحقيقات انجام شده پياز سرشار از تركيبات گوگردي است كه قادر به متوقف كردن روند تغيير شكل سلول‌ها كه معمولا منجر به سرطاني شدن آن‌ها مي شود، مي‌باشد.
منبع:نشريه تغذيه و سلامتي شماره - 78



 

نسخه چاپی