فوايد تره

فوايد تره
فوايد تره


 






 
«تره» از سبزي‌هايي است كه خواص مشابه پياز دارد. مي‌گويند بقراط حكيم اين سبزي را براي بيماراني كه مبتلا به نفخ شكم، آسم، نازايي و سل بودند، تجويز مي‌كرد و گورت آن را براي خوش آب و رنگي صورت بانوان توصيه مي‌نمود.
غذاشناسان امروز معتقدند كه بخور تره بهترين درمان براي بيماري بواسير است. دكتر غياث الدين جزايري مصرف تره را براي درمان بواسير مفيد دانسته و مي‌نويسد: «چنان چه جوشانده برگ تره به مقدار 15 گرم خورده شود، خونريزي بواسير را قطع مي‌كند».
مهرداد مهرين نيز در اين باره مي‌نويسد: «اشخاصي كه مبتلا به بواسير و اختلالات روده هستند بايد به اندازه كافي تره بخورند».
دكتر رجحان مي‌نويسد: «تره پخته و نيم گرم را چنان چه در محل بواسير قرار دهند، اثر شفابخش دارد».
تره ضد نقرس، مدر حيض، ضد يبوست، مسكن قولنج، ضد سياه سرفه و گرفتگي صدا، مسكن درد مفاصل و رافع درد گوش و ترشي معده است. هم‌چنين ضد تخمير در روده‌ها بوده و مصرف آن به هضم غذا كمك مي‌كند.
به علاوه ريختن تره در آش جو براي درمان آسم (تنگي نفس) مفيد است.
اگر تره را له كرده و بر محل نيش زنبور بگذارند درد آن تسكين مي‌يابد.
براي درمان ميخچه پا تره فرنگي را پخته و 24 ساعت داخل سركه بخوابانيد. سپس مقداري از آن را به صورت ضماد روي ميخچه بگذاريد. اين كار را ادامه دهيد تا ميخچه از بين برود. خوردن مقداري از تخم بو داده تره، قاطع اسهال مزمن و پيچش معده است و مصرف آن با عسل پادزهر مسموميت غذايي است و چنان چه كسي از افزايش چربي خون و اسيد اوريك رنج مي‌برد تره يكي از مؤثرترين داروها براي درمان اين ناراحتي است.
هم چنين سوپ تره براي از بين بردن سنگ كليه و رفع آب آوردگي بافت‌ها و حبس البول مفيد است. هم چنين باعث افزايش شير مادران مي‌گردد.
مصرف تره براي كساني كه مستعد چشم درد بوده يا مبتلا به سردرد مي‌باشند مضر است و سبب ديدن خواب‌هاي آشفته مي شود.
منبع:نشريه تغذيه و سلامتي شماره - 78



 

نسخه چاپی