زماني براي خودم!

زماني براي خودم!
زماني براي خودم!


 

نويسنده: سميه رنجبر




 
در زندگي روزمره ي خود، چه قدر زمان صرف پرداختن به علايق تان مي کنيد؟
آيا شما هم از زمره افرادي هستيد که تمام زندگي شان را صرف کار و درآوردن پول مي کنند؟
آيا کار زياد، زندگي تان را پر کرده است؟
اگرچه در جامعه ي امروزي، کار بيش تر، به معناي تأمين بيش تر نيازهاي اقتصادي ست اما در زندگي همه ي ما انسان ها، جايي ست که احساس مي کنيم به قول معروف «بنزين تمام کرده ايم!» و ديگر رمقي براي ادامه ي مسير پر فراز و نشيب زندگي نداريم؛ جايي ست که توقف مي کنيم، برمي گرديم و به پشت سرمان نگاه مي کنيم؛ به مسيري که در زندگي پيموده ايم تا به لحظه ي کنوني رسيده ايم. روزهايي هست که احساس نگراني، گيجي و آشفتگي را تجربه مي کنيم، زماني که حس دلسردي و نااميدي بر ما چيره مي شود و با خود مي انديشيم که با وجود زحماتي که تاکنون کشيده ايم، به موفقيت کامل نرسيده ايم. مي بينيم که عمري طول کشيده تا دنياي مان را به شکل کنوني درآوريم و حال، با آن که به همه ي خواسته هاي اقتصادي مان دست يافته ايم، احساس خوشبختي نمي کنيم زيرا خوشبختي هر فردي، در گروي آرامش رواني و آسايش فکر اوست و ما آن قدر در مسير زندگي به دنبال مسائل اقتصادي دويده ايم که از لحظه ي استراحت و آرامش خويش، بي اعتنا عبور کرده ايم.‏
اگر شما هم جزو افرادي هستد که با زور و تقلا به تکاپو سرگرميد و تمام اوقات تان صرف کار و تلاش فراوان شده، بايستيد و زماني را به خودتان اختصاص دهيد! براي نمونه، اگر کارمندي هستيد که مدت هاست دل تان براي دو ساعت خواب بيش تر لک زده، مي توانيد در يک روز تعطيل به جاي اين که از صبح زود بيدار شويد و به نظافت خانه بپردازيد، چند ساعت بيش تر بخوابيد و بقيه ي روز را با تني آرام و رواني روشن به فعاليت بپردازيد يا اگر مدت هاست که آن قدر سرگرم کار و تلاش بوده ايد که حتي به يک مسافرت کوتاه هم نرفته ايد، مي توانيد برنامه ريزي کنيد و تعطيلات آخر هفته را به يک سفر کوتاه برويد و آب و هوايي عوض کنيد.
هر چند وقت يک بار، زماني را به خودتان اختصاص دهيد، روز مناسب را انتخاب کرده و از قبل براي آن روز برنامه ريزي نماييد؛ طوري که طي آن روز به فعاليت ها و کارهاي مورد علاقه تان بپردازيد. مي توانيد در آن روز به ورزش مورد علاقه تان بپردازيد، براي خود گل بخريد، لباس مورد علاقه تان را بپوشيد، به رستوران مورد علاقه تان برويد و بهترين غذاي آن جا را سفارش دهيد و در آرامش تمام، فارغ از افکار و مشکلات روزمره، غذاي تان را ميل کنيد. مي توانيد در آن روز به خودتان هديه دهيد؛ به خاطر تمام زحماتي که تاکنون کشيده ايد. در هر حال، اين حق شماست که زمان را به خود اختصاص دهيد؛ پس سعي کنيد در آن روز، فقط به خودتان فکر کنيد؛ به آرامش فکري و آسايش رواني تان.
براي خودتان وقت بگذاريد! شما ارزش اش را داريد؛ ارزش احترام به خويشتن و محبت به خود را.

زماني براي خودم!

منبع: نشريه شادکامي- شماره 76



 

نسخه چاپی