هفت سين سلامت

هفت سين سلامت
هفت سين سلامت


 






 

سيب
 

سيب يکي از ميوه هاي پرطرفدار است که فوايد و خواص بيشماري در آن نهفته است. يکي از دلايل حضور هميشگي اين ميوه خوشمزه بر سر سفره هفت سين نيز به دليل اثرات مؤثر آن برسلامت جسم و روح است.
سيب ميوه اي مفرح بوده و سمبل زايش و باروري است. اين ميوه براي درمان و يا پيش گيري از انواع بيماري ها مانند روماتيسم مزمن، امراض کليوي، درد مفاصل و امراض ريوي مفيد است.
خوردن سيب هنگام وعده صبحانه علاوه بر تأثير بر تصفيه خون، به آرامش اعصاب کمک مي کند. مصرف سيب حتي در دوران نقاهت بيماري نيز سفارش شده است. گفتني است سيب در رفع سنگ صفرا مؤثر است. سيب نمادي از سلامت و تندرستي است و به همين دليل يکي از موارد ثابت سفره هفت سين به شمار مي رود.

سبزه
 

سبزه نماد طراوت، شادابي و سرسبزي است؛ چه مواد غذايي سبز طبيعي فوايد بي شماري براي طبيعت و انسان دارد.

سمنو
 

سمنو يکي از مواردي است که بيش تر در شب عيد تهيه مي شود. اين غذاي خوشمزه داراي فوايد بيشماري مي باشد و از ارزش غذايي بالايي برخوردار است.
در تهيه سمنو از جوانه گندم استفاده مي شود که خود سرشار از ويتامين، مواد معدني و پروتيين است.

سنجد
 

سنجد نماد زايندگي است، حاوي ويتامين هاي مختلف از جمله ويتامين «آ» و «ب» و مقدار کمي «کا» مي باشد.
سنجد مدر و ضد اسهال خوني است. در تقويت قلب و معده مفيد است. سنجد دفع کننده صفرا بوده و در درمان نرمي استخوان نيز تأثير زيادي دارد.

سرکه
 

از سرکه بهره هاي فراوان مي توان برد. سرکه قابض است و محرک اشتها. اين ماده غذايي طرفداران زيادي دارد و همان طور که اشاره شد از آن در تهيه انواع غذا، سس، ترشي استفاده مي شود. هم چنين سرکه در صنعت نيز کاربرد فراوان دارد. ضمن اين که از آن مي توان جهت تکنيک هاي مختلف خانه داري استفاده کرد.

سماق
 

سماق، همان پاي ثابت چلوکباب ايراني، محرک اشتهاست. البته فوايد بيشمار ديگري نيز دارد. حاوي تانن فراوان است و قابض و پاک کننده معده به شمار مي رود.
سماق تقويت کننده لثه نيز مي باشد. ضمن اين که ضد اسهال به شمار مي رود.
البته به تجربه ثابت شده است مصرف آن مخلوط با زيره، در رفع استفراغ هاي شديد تأثير زيادي دارد.

سير
 

خواص بيشمار سير نيز بر کسي پوشيده نيست. اين ماده غذايي سمبل سلامت و زيبايي است. سير داراي ويتامين هاي مختلفي مي باشد.
اين ماده غذايي داراي بوي تندي است که با صرف نظر از آن، فوايد بسيار زيادي براي دستگاه تنفس، گوارش و مجاري ادراري دارد.
سير ضدعفوني کننده به شمار مي رود. در درمان بيماري هاي ريوي و کاهش فشار خون بالا موثر است. هم چنين ميکروب کش قوي مي باشد. گفتني است سير رقيق کننده خون محسوب مي شود. ضمن اين که در تنظيم اعمال کبد و کيسه صفرا کمک کننده است.
سير از جمله مواد غذايي است که حتي پخته آن نيز خالي از فايده نيست.
منبع: نشريه تغذيه و سلامتي 83



 

نسخه چاپی