سمنو؛ بمب ويتامين

سمنو؛ بمب ويتامين
سمنو؛ بمب ويتامين


 






 
در کشور ما از ساليان دور، مردم استفاده از جوانه گندم را به عنوان يک آيين سنتي و به شکل سمنو در سفره هفت سين لازم مي دانند. سمنو نوعي فرآورده بسيار مقوي و سنتي مي باشد که از پختن عصاره گندم جوانه زده و آرد تهيه مي گردد. طعم شيرين سمنو طبيعي و از خود سمنو بوده و داراي بافتي نيمه خام، پررنگ و قهوه اي مي باشد. در 100 گرم سمنو300 کالري انرژي نهفته است و داراي پروتيين زياد و چربي خيلي کم آن هم از نوع گياهي و غيراشباع مي باشد. کربوهيدارت(قند)آن بسيار زياد و در هر 100گرم 75 گرم آن را تشکيل مي دهد. البته اين قند از نوع مالتوز است و معمولا در غلات در حال جوانه زدن به وجود مي آيد. اگر ميزان شيريني شکر(ساکاروز) را 100 در نظر بگيريم ميزان شيريني سمنو(مالتوز)32 خواهد بود. البته اين موضوع دليلي نمي باشد که افراد در مصرف اين فرآورده زياده روي نمايند؛ چه قند موجود در سمنو مانند هر نوع شيريني ديگري در بدن توليد انرژي نموده و مازاد آن موجب چاقي و اضافه وزن مي گردد و بيماران ديابتي نيز بايد حتما تحت نظر پزشک از آن استفاده نمايند.
اين فرآورده به دليل دارا بودن کلسيم و پتاسيم به افراد سالمند و کساني که دچار پوکي استخوان هستند،توصيه مي شود، فسفر قابل توجه آن نيز براي کودکان از نظر رشد مغزي و خانم هاي باردار و شيرده بسيار مفيد است. آهن آن نيز براي خون سازي بدن مطلوب است و براي خانم ها در شيردهي و قاعدگي مقدار متعادل آن توصيه مي شود. اسيد فوليک سمنو به همراه ويتامين هاي گروه «ب» آن عامل ديگري براي خون سازي و تنظيم هورمون ها به شمار مي رود و مي تواند در رفع خستگي و ايجاد آرامش اعصاب و روان تأثير داشته باشد.

توجه
 

سمنو فرآورده اي است که بايد لزوما تحت شرايط کاملا بهداشتي به دست آيد و عاري از هرگونه طعم و بوي خارجي مانند کپک زدگي، ترشيدگي و سوختگي باشد. سمنويي که به صورت غيراصولي تهيه مي شود مي تواند حاوي مقدار زيادي شکر باشد که مصرف آن براي بيماران ديابتي و افراد دچار اضافه وزن بسيار مخاطره آميز خواهد بود. توصيه ديگر آن که از خريد سمنوهايي که در اماکن عمومي به صورت روباز در معرض انواع آلودگي هاي ويروسي، عفوني و نيز هواي آلوده به دي اکسيد کربن، سرب وجيوه هستند جدا اجتناب کنيد و لزوما چنين محصولاتي را که چسبناک بوده و مستعد پذيرش انواع آلودگي ها هستند در بسته بندي هاي بهداشتي خريداري نماييد.

ارزش تغذيه اي سمنو در 100 گرم
 

انرژي 300 کالري
پروتيين 16گرم
چربي 3/5 گرم
کربوهيدرات 75گرم
کلسيم 40/5 ميلي گرم
فسفر 282 ميلي گرم
پتاسيم 207 ميلي گرم
آهن 13 ميلي گرم
اسيدفوليک 77 ميکروگرم

سمنو؛ بمب ويتامين

سمنو؛ بمب ويتامين

سمنو؛ بمب ويتامين

منبع: نشريه تغذيه و سلامتي 83



 

نسخه چاپی