22 نکته براي صبح زود بيدار شدن

22 نکته براي صبح زود بيدار شدن
22 نکته براي صبح زود بيدار شدن


 






 
در زير 22 نکته براي رسيدن به عادت صبح زود از خواب بلند شدن ذکر شده که در نوع خودشان جالب هستند و اگر کسي اراده کافي داشته باشد، مي تواند با آن نکات، اين عادت بسيار خوب و مفيد را در خود ايجاد کند:

1- محيط خواب تان را براي بيدار شدن مساعد کنيد:
 

جايي که در آن مي خوابيد و صبح قرار است در آن بيدار شويد خودش مي تواند يک عامل براي سحرخيزي باشد. هرچند اين عامل در افراد مختلف متغير است اما مثلاً نظم اتاق خواب سبب شود شما احساس کنيد سر زماني که با خود قرار گذاشته ايد، بايد از خواب بيدار شويد.

2- به اندازه کافي بخوابيد:
 

يکي از عوامل اصلي است که سبب مي شود افراد با زود از خواب بيدار شدن مشکل داشته باشند. در اصل داشتن خواب کافي، زود بيدار شدن از خواب را چندين بار آسان تر مي کند.
بايستي کمي با خودتان براي رفتن به موقع به رختخواب جدال نموده و سعي کنيد بر نگراني از دست دادن ساعات انتهايي شب و بعضاً نيمه شب پايان دهيد. البته جاي نگراني هم نيست، مي توانيد اين ساعات را با سحرخيزي در فردا صبح به دست بياوريد.

3- کارهاي روز بعدتان را در شب قبلش مشخص کنيد:

نوشتن و يادداشت کردن کارهاي مهمي که قرار است صبح بعد از بيدار شدن از خواب انجام دهيد، مي تواند اراده شما را در سحرخيزي و شروع بي درنگ روزمرگي تان محکم تر کند. هرچه اراده قوي تري داشته باشيد، راحت تر مي توانيد سحرخيز شويد.

4- در رختخواب مطالعه نکنيد:
 

گذراندن چندين دقيقه در رختخواب و سعي در آرام کردن جسم و روح تان، بدن شما را متوجه مي سازد که زمان خواب فرا رسيده است. با تمرين در اين زمينه مي توانيد کم کم با ورود به رختخواب در کمتر از 10 دقيقه به خواب برويد. پرداختن به کارهاي جنبي مثل کتاب خواندن بيشتر باعث به هم ريختگي فکر و طولاني شدن زمان به خواب رفتن مي شود.

5- بلافاصله قبل از خواب چيزي نخوريد:
 

اگر در فاصله زماني کمتر از دو ساعت به خوابيدن چيزي بخوريد و بعد به رختخواب برويد، بدن شما درگير هضم غذا خواهد بود. اين امر مي تواند در خواب شما اختلال ايجاد کند يا اصلاً زمان به خواب رفتن تان را طولاني کند.

6- استرس را در خودتان از بين ببريد:
 

استرس يکي از مواردي هست که هميشه سبب کم خوابي مي شود. مي توان استرس را با تمرينات ويژه يوگا يا سعي بر کنترل نحوه تنفس و ساير موارد قبل از رفتن به رختخواب کاهش داد.

7- به خودتان جايزه بدهيد:
 

هميشه قرار نيست با اين تفکر از خواب بيدار شويد که مثلاً کلي کار داريد. مي توانيد براي خودتان در صورتي که زود از خواب بيدار شويد، مواردي را به عنوان جايزه تعيين کنيد، مثلاً ديدن يک برنامه تلويزيوني صبحگاهي مورد علاقه، خوردن صبحانه اي خاص يا خوردن يک بستني در شروع صبح يا هر چيز ديگري که مي تواند براي بيدار شدن و ترک سريع رختخواب در صبح زود به شما انگيزه دهد.

8- نرمش هاي صبحگاهي:
 

قدري نرمش يا ورزش خاص در شروع صبح مي تواند سبب گردش بهتر خون در بدن شود، شما را در شروع صبح شاداب تر نمايد و در نهايت روزتان را به بهترين شکل ممکن شروع کنيد.

9- در رختخواب به خودتان براي بيدار شدن دروغ نگوييد:
 

هميشه سعي کنيد بلافاصله بعد از بيدار شدن، رختخواب خودتان را ترک کنيد. اين که مثلاً 10 يا 20 دقيقه ديگر از جايم بلند خواهم شد، در حالي که بيدار شده ايد، اصلاً به شما کمکي نخواهد کرد و هرچه بيشتر در رختخواب بمانيد، بدن تان تمايلش براي بازگشت به خواب عميق بيشتر مي شود.

10- با پنجره هاي باز بخوابيد:
 

هواي تازه براي همه ما خوب است و سبب مي شود تا خواب عميق تر و آرام تري داشته باشيم.

11- سعي کنيد با طلوع خورشيد بيدار شويد:
 

بيدار شدن با طلوع خورشيد از نظر روان شناسي باعث مي شود در شروع روز بسيار سرحال تر باشيد و بدن تان نيز کم کم براي بيدار شدن در اين زمان خاص، تبديل به ساعت مي شود.

12- بر تمرين دادن بدن اصرار داشته باشيد:
 

سعي کنيد هميشه رأس يک ساعت خاص از خواب بيدار شويد. بيدار شدن از خواب در يک ساعت خاص مي تواند سبب ايجاد عادت براي بيداري در آن ساعت شود. فراموش نکنيد سحرخيزي تنها يک عادت است.

13- به بدن خود گوش دهيد:
 

بدن شما خيلي خوب مي تواند احتياجاتش را به شما اطلاع دهد. اگر هنگامي که صبح از خواب بيدار مي شويد هنوز احساس خستگي و کرختي مي کنيد، سعي کنيد شب ها زودتر به رختخواب برويد. بدن شما کم کم يک الگوي معين براي خوابيدن و بيدار شدن پيدا مي کند و کاملاً بر آن منطبق خواهد بود.

14- زنگ ساعت خود را تغيير دهيد:
 

اجازه ندهيد هر روز با يک زنگ خاص و هميشگي بيدار شويد. اين روند براي خودتان هم خوشايند نخواهد بود و بعد از مدتي زنگ ساعت تان ديگر نمي تواند شما را بيدار کند.

15- براي فردا صبح آماده باشيد:
 

سعي کنيد چيزهايي که براي فردا صبح احتياج داريد را شب قبل آماده کنيد، مثلاً کيف وسايل تان، لباس هاي تان يا وسيله خاصي که بايد همراه داشته باشيد و... در اين شرايط ديگر نيازي نداريد در رختخواب به اين موارد و آماده سازي شان فکر کنيد.

16- با راديو بيدار شويد:
 

استفاده از راديو به جاي زنگ ساعت علاوه بر تنوع مي تواند در بسياري از افراد سبب ايجاد انگيزه در ترک رختخواب شود.

17- از ساعات اضافي صبح بهره ببريد:
 

هدف از صبح زود بيدار شدن چيست؟ وقتي هر صبح زود از خواب بلند شويد، مسلماً در شروع بسياري از روزهاي تان يکي، دو ساعت وقت آزاد و اضافي خواهيد داشت که مغزتان در آن هنگام از صبح شاداب ترين ساعات و آماده ترين ساعتش را مي گذراند. مي توانيد از اين ساعات استفاده بسيار مفيدي بکنيد و بهتر است براي اين ساعات برنامه خاصي داشته باشيد.

18- قرارهاي مهم خود را در صبح بگذاريد:
 

داشتن قرارهاي ملاقات مهم در صبح مي تواند انگيزه کافي به هر فردي براي بيدار شدن در صبح زود را بدهد.

19- براي خودتان يک شريک مشابه پيدا کنيد:
 

راستش در برخي موارد بد نيست براي سحرخيز شدن با يکي مثل خودتان که دوست دارد سحرخيز باشد ولي فکر مي کند نمي تواند، همراه شويد. در اين شرايط اگر هر دو واقعاً براي بيدار شدن در صبح زود تصميم گرفته باشيد، مي توانيد در استواري بر اين تصميم، در يکديگر مؤثر باشيد.

20- به ديگران راجع به سحرخيزي خود بگوييد:
 

بگذاريد همه اطرافيان تان بدانند شما صبح زود از خواب بيدار مي شويد. اين که وانمود کنيد هنوز مثل گذشته هستيد، باعث مي شود مثل گذشته شويد.

21- خواب هاي روزانه را ترک کنيد:
 

کساني که در روز خواب حتي کوتاهي هم دارند، براي خواب شب مشکل دارند. سعي کنيد اگر به اين نوع از خواب عادت داريد، آن را به مرور ترک کنيد چون اختلال در خواب شب يکي از علل اصلي عدم بيدار شدن در ساعت دلخواه صبح است.

22- علمکرد خود را دنبال کنيد:
 

بد نيست عملکرد خود را در زمينه سحرخيزي دنبال کنيد و تجزيه و تحليلش کنيد تا ببينيد آيا واقعاً داريد به هدف خود يعني سحرخيزي نزديک مي شويد يا دور.
با چندين روز تمرين و سعي، به راحتي مي توان عادت سحرخيزي را ايجاد کرد. فقط کافي است اين امر را به صورت يک عادت دايم در بدن ايجاد کرد. با اين تمرينات و داشتن اراده در روزهاي آتي، زمان خواب و بيدار شدن تان ديگر دست شما نخواهد بود و بدن تان به خوبي در اين موارد براي شما تصميم مي گيرد.
منبع:کوچه ما، شماره 11



 

نسخه چاپی