شامپوها

شامپوها
شامپوها


 






 
کليه شامپوها حاوي مجموعه اي از مواد کاهنده کشش سطحي هستند که مسؤول اصلي خاصيت پاک کنندگي شامپو است. اين ماده، چسبندگي مواد آلاينده را روي مواد کاهش داده به نحوي که با اعمال اثر شويندگي شامپو، آلاينده ها شسته مي شوند. شامپوي مخصوص موهاي چرب بايد طوري طراحي شوند که حاوي مواد کاهش دهنده کشش سطحي با خاصيت پاک کنندگي قوي باشند.

آشنايي با انواع شامپوها
 

شامپوي معمولي: تنها براي پاکيزگي موها هستند.
شامپوي تقويتي: براي تقويت و جلوگيري از ريزش موها استفاده مي شوند.
شامپوي خنثي: براي دکلره کردن استفاده مي شوند.
شامپوي بچه: حاوي موادي است که باعث سوزش چشم نمي شوند.
شامپوي اسيدي: براي استفاده بعد از رنگ کردن مو مي باشد.
موي طبيعي داراي خاصيت اسيدي است که در اثر استمرار رنگ کردن حالت اسيدي خود را از دست داده و قليايي مي شود. علاوه بر اين پولک هاي مو که روي سطح مو را پوشانده اند( مانند فلس هاي ماهي) در حالت عادي روي هم خوابيده اند و در اثر تماس با مواد شيميايي رنگ، تحريک شده و از هم باز مي شوند. به همين دليل هم مو حالت شکننده به خود مي گيرد. در اين شرايط مو احتياج به شامپويي با PH اسيدي دارد تا از حالت اسيدي خارج شده و خنثي شود. خنثي کردن موي رنگ شده باعث مي شود پولک هاي مو مسدود شده و رنگ مو ثبات بيشتري پيدا کند، حال آن که شامپوي قليايي و معمولي، رنگ مو را به تدريج از بين مي برد.
شامپوي طبي: براي معالجه چربي اضافه مو، شوره سر و ... است.
شامپوي ماينو کسيديل: براي درمان طاسي سر است. در 10 درصد از افراد درمان شده با اين فرآورده بهبودي کامل و در 40 درصد بهبودي نسبي ديده شده.
شامپو داراي ويژگي پاک کنندگي، نرم کنندگي و درخشندگي هستند ولي بايد در نظر داشت که پاک کنندگي از کف کنندگي جداست.

نحوه شامپو کردن موها
 

موها را قبل از شامپو کردن توسط برس يا شانه صاف نماييد. شامپو را قبل از مصرف با کمي آب مخلوط کنيد، چرا که اگر غليظ باشد، هم براي پوست سر مضر است و هم موها پس از خشک شدن، داراي بار الکتريسيته مي شود.
شامپو کردن نوعي ماساژ براي پوست سر است. بنابراين با نوک انگشتان و به آرامي بايد شامپو کرد. مدت مکث شامپوهاي تقويتي روي سر 5 دقيقه و شامپوي اسيدي 1 دقيقه است. مو پس از شامپو بايد با دقت آبکشي شود.

تعداد دفعات و فواصل بين شامپو کردن
 

تعداد دفعات شامپو کردن بستگي به عادت شخص، نوع چربي موها، فعاليت فيزيکي فرد، محيط اطراف و شرايط آن، آرايش موها و ناراحتي و مشکلات پوست سر دارد. موها بايد آن قدر شامپو شود که شاداب و باطراوت به نظر برسد و پوست سر احساس ناراحتي و خارش نکند.
کساني که موهاي چرب دارند و فعاليت روزانه زياد و آلاينده هاي محيط اطراف آنها زياد است، شامپو کردن موهاي سر به صورت روزانه توصيه مي شود، ولي در ساير افراد دفعات کمتري نياز دارند. معمولاً در هفته يک يا دو بار شستشو کافي به نظر مي رسد. تيرگي و کدري موها، از دست دادن حالت مو يا خارش کف سر نيز يکي از راه هاي تشخيص زمان شامپو کردن است.
شامپو کردن مکرر موجب ريزش مو نمي شود. با اين حال شامپو کردن روزانه موهاي خشک يا دستکاري بيش از حد مو باعث شکسته شدن آن شده، به طوري که فرد آن را با ريزش مو اشتباه مي گيرد.
نکته حائز اهميت اين است که موهاي سر و بدن زنده نيستند. لذا امکان تغذيه نمودن يا ترميم دايم آسيب هاي وارده به مو منتفي است و تنها کاري که شامپوها و حالت دهنده ها انجام مي دهند فراهم آوردن يکسري امکانات موقتي است. تنها راه رهايي از رشد موهاي آسيب ديده، کوتاه کردن آنهاست.

يک تقويت کننده گياهي براي موهاي خشک
 

1. روغن نارگيل /20 سي سي
2. روغن زيتون /20 سي سي
3. روغن تخم مرغ /20 سي سي
4. سرکه سيب/ 10 سي سي
5. روغن بادام/ 20 سي سي
طرز تهيه: ابتدا روغن ها را با هم مخلوط کرده و با هم حرارت مي دهيم، سپس بقيه مواد را اضافه مي کنيم. اين روغن تهيه شده را مي توان در هفته دو بار روي سر ماساژ داده و پس از يک تا دو ساعت بشوييم.
منبع:کوچه ما، شماره 11



 

نسخه چاپی