راز سفر

راز سفر
راز سفر


 





 
آيا تاكنون به سفر رفته ايد؟ حتماً جواب مثبت است.
حال سوال دوم: در سفر چه ديدي؟ اغلب جواب هيچي است.
از زبان روش دلي كه مي گفت «اگر فقط دو روز چشم داشتم، به شما مي گفتم كه چه ها ديده ام از هلن كلر» سفر عبور دائمي است. عبور از گذشته يكنواخت، ورود به دنياي جديد، نگاه جديد. فاصله گرفتن از ديروز. پيوستن به روز و امروز، براي ديدن تازگي ها.

«ذهن و زمان با مكان»
 

ذهن و زمان با مكان، ماليخوليا سازند و لحظه را مي كشند، اگر مكان عوض شود، زمان و ذهن در لحظه قرار مي گيرند، سفر، راز درون آدم ها را، در سفره هم سفران، مي گشايد. در نتيجه درون و بيرون يكي مي شود.
چون زندگي گذشته، در هر مكان، بايد با واقعيت سفر، منطبق شود. بازتاب افراد به سفر نشاني از خصوصيات شخصي است كه ظاهر مي شود. به عبارتي درون به بيرون مي ريزد. نگاه در سفر، با انديشه همراه مي شود به صحرا و كوه به آب رودخانه كه جاري است به جاده به درخت به عبارتي ديگر نگاه در هستي و آنچه كه هست. نگاه محققانه در سفر اوج مي گيرد. اينچنين نگاهي عين عبادت است چون موج هستي و آن چه كه هست در بالاترين هوشياري ظاهر مي شود كه پرجاذبه است پرواز يك پرنده از شاخه اي به شاخه ديگر صداي رودخانه و يا حركت ابرها در مسير باد و تابش نور خورشيد موجب آرامش مي گردد و انسان در درون هستي و جزيي از شعور كيهاني به حساب مي آيد و در مسير هست قرار مي گيرد جايي كه جايگاه انساني و هر موجود زنده ست چون هم گام با هستي است و خود را درون هست مي بيند هستي در يك نگاه كلي مجموعه اي از وجود است كه با قواعد قانون خدايي در گردش و چرخش مي باشد. متصل شدن به چنين هستي، يعني در طبيعت بودن و هم گام شدن. يكي شدن به شعور كيهاني كه جاري و ساري است. در سفر بيشتر در لحظه ي حال به سر بردن لحظه اي كه نشاط و شادماني و شادي خلاق به وجود مي آيد. شرايطي كه زمان و ذهن، چون نسيم همه مسير سفر را مي بويد و مي شويد و پيش مي رود. سفر يعني عبور و گذر. گذر از گذشته پر پيچ و تاب زندگي و عبور در مسير حيات در كنار ساير موجودات از گياه تا حيوان از آدم ها تا طبيعت.

«سفره سفر»
 

سفر سفره ايست كه در آن هم سفران هر يك سهمي دارند و سهم خود را مي برند هر كس اندازه انديشه خود هر چه قدر بخواهد، سهم مي برد. سهم هيچ كس در سفره تمام نمي شود. مگر اين كه خودش سهمش را محدود كند. سفر يك نوع پريدن است از مكاني به مكاني ديگر از زماني به زمان ديگر از منظره اي به منظره اي ديگر. خلاصه ديدن است و انديشيدن. و نگاه و نگاه تا آن جا كه انسان سير نمي شود باز هم ولع ديدن دارد.
در سفر، زماني در خود زيستن است و در خود فرو رفتن و به آرامش رسيدن. چون هيبت پديده هاي هستي گيرايي دارد. سكوت در مقابل هيبت هستي. به اين ترتيب انسان به خود مي آيد و در خود فرو مي رود.

«راز سفر»
 

سفر پرراز است و هر رازي نياز به انديشه به آن چه مي بيند دارد. رازهاي حيات چون و چرا دارد آن هم براي انساني كه مي خواهد ببيند بداند كشف كند به همين دليل سفر قدرت خيال خلاق را افزايش مي دهد. سفر تازه خواهي دارد و تازه بيني هر چه بيشتر مي روي بيشتر مي بيني و بيشتر مي خواهي.
سفر موجب مي گردد تا عادات روزانه حداقل در طول سفر ترك شود. چون مكان جديد است و مناظر متنوع و هم سفران متفاوت و سفر يعني خارج شدن از ميان سنگ و آهن و گچ و چوب كه خانه ما را تشكيل مي دهد يعني فرار از حصارها و ديوارهاي بسته و بلند، ورود به حيات باز بدون ديوار و بدون مصالح ساختماني جامد. يعني به منظور ديدن زندگي و زيستن در ميان آن ها و در نهايت بيرون شدن از غار ذهن و رفتن فاصله از روزمرگي و سلامي به جلوه هاي زيباي هستي و پي بردن به انرژي پر توان درون و به خود آمدن و خود را پيدا كردن و خود را در ترازو گذاشتن در ارتباط با ديگران و قدرت انعطاف را محك زدن و با هم بودن را تجربه كردن براي خود و براي ديگران بردن هم آهنگي ذهن و زمان با ديدني هاي مسير يعني در حال زيستن.
سفر جابه جايي كول بار نيست كه باري از مكاني به مكان ديگر.
مسير سفر همه اش جذبه اس و شعور و حكمت و رحمت و بخشش و فراواني و فور و در نهايت شايسته تكريم سفر ورود به لحظه است كه با تكانه اي جرقه اي هستي را لمس كني و به ذات هستي پي ببري و ارزش اكنون را دريابي و به دنبال يافتن خط عبور و پيدا كردن نشان ها باشي كه جهان همه حركاتش نشانه است از نگاه يك پرنده تا حركت يك حيوان.
منبع: راه کمال شماره 36




 

نسخه چاپی