گذرگاه سد «هوور»

گذرگاه سد «هوور»
گذرگاه سد «هوور»


 

مترجم: مهشيد احمد پناه (1)




 
پل جديدي بر روي سد «هوور»
در ارتفاع 300 متري و ر فرار رود خانه عظيم کلرادو، دو سوي يک پل 160 ميليون دلاري در محل سد «هوور» به تدريج به هم
نزد يک تر مي شود و به آهستگي شکل مي گيرد. اين پل، بخش جديدي از جاده ي شماره ي 93 ايالات متحده را در محل گردنه ي جاده ي قد يم تشکيل خواهد داد که در حال حاضر با پيچ و خم فراوان از روي خود سد عبور مي کند.

گذرگاه سد «هوور»

اين پل، پس از تکميل، راه ارتباطي تازه اي ميان ايالت هاي نوادا و آريزونا پديد خواهد آورد. با استفاده از مهارت هاي باور نکرد ني مهندسي، پايه هاي اين پل به وسيله ي دو قوس عظيم بتني که بر روي بستري صخره اي مستقر هستند، ساخته مي شود. قوس ها خود از 53 بخش مجزا، هر کدام به طول 8 متر تشکيل مي شوند که در محل قالب ريزي شده و به وسيله ي يک جرثقيل مرتفع که در ميان ستون هاي فولادي موقت حرکت مي کند، در جاي خود قرار مي گيرند.
فاصله هاي قوس ها در نهايت بيش از 330 متر خواهد بود. در حال حاضر ساختمان پل به يک پل معلق شباهت دارد، ولي زماني که قوس ها کامل شوند، کابل هاي حامل از هر طرف برداشته خواهند شد و ستون هاي عمودي ديگري براي حمل وزن جاده بر روي قوس ها نصب خواهند شد.

گذرگاه سد «هوور»

اين پل به «گذرگاه سد هوور» معروف شده است: اگرچه رسماً پل يادبود «مايک اوکالاگن- پت تيلمن» نام گرفته است. اين نامگذاري به ياد يک فرماندار پيشين ايالت نوادا و يک بازيکن فوتبال آمريکاي اهل آريزونا که به ارتش آمريکا پيوسته و در افغانستان کشته شد ند، صورت گرفته است.

گذرگاه سد «هوور»

کار ساخت اين پل در سال 2005 م. آغاز شده و مي بايد در سال آينده به اتمام برسد. برآورد مي شود که پس از تکميل و بهره برداري، روزانه 17000 خودروي سواري و کاميون از روي اين پل عبور خواهند کرد.
بناي سد اصلي در سال 1931 ميلادي آغاز شد، مقدار بتني که در ساخت آن به کار رفته، براي ايجاد جاده اي بين نيويورک و سانفرانسيسکو (4125 کيلومتر) کافي ست. آبي که در پشت سد جمع شده و درياچه اي به نام «ميد» را تشکيل داده، حدود 185 کيلومتر طول دارد و شش سال طول کشيده تا کاملاً پر شود. جاده ي اصلي نيز همزمان با خود اين پل معروف، در سال 1936 افتتاح شد.

گذرگاه سد «هوور»

بايد خاطر نشان کرد که نوار سفيد رنگي که در بالاي صخره ي درياچه ي «ميد» ديده مي شود، داغ آب قبلي ست که مربوط به پيش از خشک سالي و ايجاد و توسعه ي شهر «لاس وگاس» است. اين خط بيش از 33 متر بالاتر از سطح کنوني آب قرار دارد.

پي‌نوشت‌ها:
 

1- ليسانس زبان و ادبيات از دانشگاه شيراز
 

منبع:ماهنامه فني -تخصصي دانش نما 181-182.




 

نسخه چاپی