آشنايي با قابليت هاي iPad اپل

آشنايي با قابليت هاي iPad اپل
آشنايي با قابليت هاي iPad اپل


 






 

مقدمه
 

تصور کنيد که يک روز صبح از خواب بيدار مي شويد و روزنامه تان به شکل الکترونيکي و از طريق يک ابزار پيشرفته ي بي سيم، آماده است تا شما آن را مطالعه کنيد. وقتي خواندن روزنامه را به اتمام رسانديد، مي توانيد گزارش هاي تحليلي لحظه اي، از بازار سهام را دريافت کنيد. سپس، در حالي که به طرف محل کارتان حرکت مي کنيد، مي توانيد يک برنامه ي ويدئويي را تماشا کنيد و يا در صورت امکان به بازي هاي کامپيوتري مشغول شويد.
در آينده وقتي به عقب نگاه کنيم، روز بيست و هفتم ژانويه 2010 ممکن است نقطه ي عطفي در دنياي ابزارهاي ديجيتالي شخصي و روشي که از رسانه ي ديجيتال استفاده مي کنيم، باشد. يا اين روز ممکن است به روزي تبديل شود که کمپاني اپل آن را به اشتباه انتخاب کرده است. اين همان روزي بود که اپل، iPad خود را در آن عرضه کرد. درست مثل ساير محصولات Apple، مراحل توسعه ي iPad نيز کاملاً محرمانه و پشت پرده اي از رمز و راز، انجام گرفته بود. اگر چه زماني که اين پرده کنار رفت، يک وسيله ي جديد که چيزي بين تلفن هوشمند و کامپيوتر بود، نمايان گرديد. و اين، زماني بود که تمام سؤالات و کنجکاوي ها در مورد اين ابزار جديد مطرح شد.
در نگاه اول، iPad شبيه يک iPhone يا iPod touch به نظر مي رسد. اين وسيله ي جديد، از اين دو بزرگ تر است و در عين حال، از يک کامپيوتر نوت بوک کوچک تر مي باشد. شکل شيک و ظاهر زيباي آن، طراحي Apple را فرياد مي زند. اما خيلي ها از ديدن آن شگفت زده شدند. iPad دقيقاً چيست؟ پاسخ سريع اين است: اين يک tablet رسانه ديجيتال است. اگر شما هنوز هم سردرگم هستيد، نگران نباشيد. هدف اين مقاله، تاباندن مقداري نور روشن گر بر وسيله اي است که سر و صداي زيادي به پا کرده است. در ادامه ي اين مقاله قبل از اين که وارد جزئيات ويژگي هاي آن شويم، ابتدا به بررسي طراحي آن مي پردازيم.

آشنايي با قابليت هاي iPad اپل

طراحي iPad
 

حتي نام گذاري جديدترين ابزار اپل نيز موضوعي خبرساز بوده است. در حاليکه iPad تقريباً امکانات يک نوت بوک را عرضه مي کند، بيش تر به يک tablet شبيه است. iPad چيزي بيش از يک iPad touch غول پيکر است. اين، يک وسيله چند رسانه اي دستي است که امکاناتي بيش تر از iPhone و iPod touch ارائه مي کند. شکل فيزيکي آن چيزي بين iPhone و خط توليد Macbook است. صفحه نمايش 9.7 اينچي iPad، از نظر سايز و مشخصات چيزي بين iPhone و Macbook است. اجازه دهيد در ابتدا به جدول مقايسه اي زير نگاهي بيندازيم.
همان گونه که مشاهده مي کنيد، مشخصات صفحه نمايش iPad شبيه iPhone/iPod و Macbook است. صفحه نمايش iPad از همان تکنولوژي multi-touchي که در iPod و iPhone يافت مي شود استفاده مي کند. اما در عين اين که بين اين ها مشابهت هايي وجود دارد Apple در نمايش گر iPad اين تکنولوژي را تا حدودي توسعه داده است. iPad از تکنولوژي IPS و in-plane switching بهره برداري مي کند. نمايش گرهاي IPS در مقايسه با استاندارد twisted nematic TFT که عموماً در نوت بوک ها و مانيتورهاي صفحه تخت يافت مي شود، پيشرفته تر است. يک نمايش گر IPS از وضوح و بازتوليد رنگ برخوردار است و مي تواند زواياي ديد بزرگ تري ايجاد کند. به عنوان مثال، نمايش گر iPad مي تواند به راحتي از زاويه 178 درجه ديده مي شود. تکنولوژي IPS از روشي که در آن نور از طريق کريستال هاي LCD عبور مي نمايد، نشأت مي گيرد. اگر شما تا به حال عينک هاي پلاريزه را به چشم تان زده باشيد، ممکن است متوجه اين نکته شده باشيد که وقتي به صفحه نمايش کامپيوترها يا نمايش گرهاي LCD نگاه مي کنيد، با تغيير زاويه ديد، تصاويري که بر روي آن ها مشاهده مي کنيد محو مي شوند. اين، همان اثر مشابهي است که وقتي زاويه ديد يک نمايش گر twisted nematic TFT افزايش پيدا مي کند، رخ مي دهد. نمايش گر IPS استفاده شده در iPad بهترين تجربه مشاهده در زاويه ديد 180 درجه را تضمين مي کند. IPS همچنين از پردازش رنگ هاي 8 بيتي در مقايسه با استاندارد 6 بيتي نمايش گرهاي twisted nematic پشتيباني مي کند.

آشنايي با قابليت هاي iPad اپل

ويژگي هاي iPad
 

خوب، تا اين جا ما در مورد طراحي iPad صحبت کرديم، حالا اجازه دهيد در مورد کارهايي که انجام مي دهد، حرف بزنيم. اگر با iPhone يا iPod touch آشنا باشيد، احتمال اين وجود دارد که بدون دردسر زياد بتوانيد از iPad نيز استفاده کنيد.
iPad، iPhone و iPod touch با چرخاندن آن ها از طريق accelerometerهاي سه محوري، جهت نمايش تصاوير را عوض مي کنند اما iPad داراي چيزي است که پيشينيان کوچک آن فاقد آن هستند: screen rotation lock يا قفل کننده چرخش صفحه. اين ويژگي امکان قفل شدن جهت نمايش را در وضعيت افقي و عمودي فراهم مي کند.
درست مثل iPod touch و iPhone، اين وسيله جديد داراي يک صفحه کليد QWERTY کامل بر روي صفحه نمايش خود است. وقتي iPad در حالت افقي (landscape) کار مي کند، صفحه کليد مجازي آن تقريباً به اندازه ي صفحه کليدهاي سيستم هاي iMac است.
بر اساس اعلام کمپاني اپل، iPad بيش از 150000 برنامه کاربردي را که در حال حاضر براي iPhone و iPod touch در دسترس است، اجرا مي کند. iPad به همراه 12 برنامه کاربردي multi-touch متعلق به نسل آينده (شامل مرورگر Safari و برنامه کاربردي بازطراحي شده Mail) ارائه مي شود. iPad همچنين شامل برنامه ي iTunesو Maps, You Tube Contacts, Calendar, Notes, apple Store و ibook است.
مثل تمام محصولات کمپاني اپل، شما مي توانيد از مجموعه گوناگوني از وسائل جانبي بر روي iPad استفاده کنيد. يکي از اين ها، iPad Keyboard Dock است که در حالت کارکرد عمودي به iPad متصل مي شود. سيستم داکينگ صفحه کليد به شما اجازه مي دهد از يک صفحه کليد اندازه واقعي استفاده کنيد و iPad را به چيزي بيش از يک نمايش گر کامپيوتر تبديل نمائيد. اما اشاره به اين نکته مهم است که iPad يک کامپيوتر نيست. ما در ادامه ي اين مقاله با جزئيات بيش تري به اين مسئله اشاره خواهيم کرد.
خوب، شما داريد به درک کامل iPad نزديک مي شويد. چطور است حالا به برخي از اطلاعات تکنيکي و فني آن بپردازيم. اجازه دهيد در بخش بعدي مقاله با استفاده از يک چارت مقايسه اي، هريک از مدل ها را از هم تفکيک کنيم. البته شما متوجه خواهيد شد که به غير از قيمت، تفاوت عمده اي بين اين مدل ها وجود ندارد.

آشنايي با قابليت هاي iPad اپل

اطلاعات تکنيکي iPad
 

شما مي توانيد iPad را با سه ظرفيت ذخيره سازي متفاوت خريداري کنيد، چه به صورت WiFi و يا به شکل Wi-Fi به علاوه 3G. شايد بهترين راه براي اين که متوجه شويد با خريد هر يک از اين مدل ها چه امکاناتي به دست خواهيد آورد، يک مقايسه ساده بين ويژگي هاي آن ها باشد:
همان گونه که مشاهده مي کنيد، تفاوت عمده اي بين اين دو مدل وجود ندارد. اما اختلافات کوچکي، آن ها را از هم متمايز مي سازد. مدل هاي Wi-Fi بسيار شبيه به يک نوت بوک يا کامپيوترهاي نت بوک کار مي کنند. هر سه ي اين ابزار از طريق يک Wi-Fi توکار با اينترنت بي سيم ارتباط برقرار مي کنند. در اين سه مدل، شما با همان محدوديت هاي Wi-Fi hotspot که يک کامپيوتر نوت بوک با آن مواجه است، برخورد خواهيد کرد. مدل Wi-Fi 3G آزادي بيش تري براي دسترسي به اينترنت و چک کردن ايميل ها براي شما فراهم مي کند. با استفاده از تکنولوژي بي سيم و سلولي مشابهي که در iPhone وجود دارد، شما مي توانيد با بهره گيري از سرويس 3G به اينترنت دسترسي پيدا کنيد، اما اين کار براي شما هزينه در بر خواهد داشت. اگر به اين سمت برويد، نه تنها بايد 130 دلار اضافي براي خريد iPadي که قادر است از 3G استفاده کند، بپردازيد بلکه نياز به خريد يکي از طرح هاي 3G ارائه شده توسط AT&T خواهيد داشت. بسته به مقدار داده اي که نياز داريد، ماهانه بايد بين 15 تا 30 دلار پرداخت کنيد. صرف نظر از طرحي که انتخاب مي کنيد، مجبور نيستيد خودتان را به يک قرارداد محدود کنيد. حتي اگر اين کار را بکنيد، باز هم مي توانيد بسته به نياز و مقدار داده اي که قصد استفاده از آن را داريد داده هاي 3G را به شکل مستقل و هر بار به مقدار دلخواه خريداري نمائيد. اگر مدل Wi-Fi+3G را انتخاب کنيد، انتظار نداشته باشيد راه برويد و با استفاده از آن با دوستان تان تماس بگيريد؛ درست مثل iPhone و iPod touch شما قادر خواهيد بود به تمام سايت هاي شبکه هاي اجتماعي مورد نظرتان دسترسي پيدا کنيد و از ايميل استفاده کنيد اما در اين حالت، iPad تلفن نيست، وقتي هزينه استفاده از 3G را پرداخت مي کنيد، iPad فقط براي استفاده از داده ها است.
اگر به تازگي با محصولات کمپاني Apple آشنا شده ايد، ممکن است با استيو جابز (مدير ارشد اجرايي آن) آشنايي نداشته باشيد. مؤسس کمپاني اپل يک شخصيت ويژه است و براي انجام کارها روشي منحصر به فرد دارد. او در ارائه ي محصولات اپل و رويدادهاي رسانه اي اين کمپاني، نقش عمده اي دارد و زماني که در سمينار keynote در مارس 2010 از iPad پرده برداري کرد، افراد زيادي با دقت به هر کلمه اي که از دهان او خارج مي شد، گوش فرا دادند. در بخش بعدي اين مقاله ما به بيان ديدگاه هاي برخي از رسانه ها و همچنين بررسي بعضي از نقاط ضعفي که ممکن است صاحبان iPhone و نوت بوک را از صرف هزينه براي خريد اين وسيله ديجيتالي جديد منصرف کند، مي پردازيم.

آشنايي با قابليت هاي iPad اپل

واکنش هاي انتقادي به iPad
 

تنها زمان است که مي تواند قضاوت کند که آيا iPad موفقيتي ديگر براي اپل محسوب مي شود يا ايده ي اين کمپاني به هدر رفته است. خروجي رسانه ها در اين زمينه متفاوت بوده و حرف هاي زيادي در اين باره رد و بدل شده است. بعضي ها به امکانات اين وسيله، خصوصاً اين که iPad چيزي بيش تر از iPhone نيست، خرده مي گيرند. شما نمي توانيد مثل يک کامپيوتر مکينتاش يا يک PC، چندين وظيفه را به طور همزمان ب روي آن به اجرا درآوريد. اين، باعث محدود شدن کارآيي iPad مي شود و آن را به يک Reader ديجيتال با قابليت هاي چند رسانه اي و اتصال به اينترنت تنزل مي دهد. با همه ي اين حرف ها از اين وسيله مي توان براي انجام کارهاي مؤثري استفاده کرد، اما شما هنوز هم نمي توانيد Microsoft Word را بر روي آن اجرا کنيد (اگرچه مي توانيد اسناد Word را باز کنيد و بخوانيد) و قادر نيستيد برنامه هاي پيشرفته اي مثل فتوشاپ و InDesign را همان گونه که بر روي PC يا کامپيوتر Mac اجرا مي کنيد از طريق iPad به اجرا درآوريد. مثل هر وسيله ي ديگري در خط توليد اپل، شما نمي توانيد باطري iPad را تعويض کنيد. شما بايد تا آخر عمر باطري iPad (که اپل مدت آن را 5 سال اعلام کرده) با آن کار کنيد و پس از به اتمام رسيدن اين مدت iPad تان را با پرداخت 99 دلار براي تعويض باطري به اپل بفرستيد. اين موضوع ممکن است با در نظر گرفتن اين نکته که باطري ابزار الکترونيکي سيار معمولاً گران است و 5 سال بسيار بيش تر از مدتي است که مي توانيد از باطري ساير وسائل پرتابل استفاده کنيد، خيلي هم بد نباشد.
هزينه هاي استفاده از 3G نيز مي تواند به سرعت بالا برود. فرض کنيم که شما از قبل داراي iPhone بوده ايد و حالا يک iPad Wi-Fi +3G را به مجموعه ابزار سيار خود اضافه کرده ايد. شما قبلاً در حدود 80 دلار (بسته به گزينه هاي Texting) براي سرويس iPhone خود به AT&T پرداخت مي کرديد و با طرح 250 مگابايت داده براي iPad تان نيز مشکلي نداشتيد. حالا بايد 100 دلار فقط براي سرويس بي سيم سيار پرداخت نمائيد. بدون در نظر گرفتن هزينه هاي اينترنت خانگي، شما به رقم 150 دلار و آن هم تنها براي هزينه هاي ارتباطات ديجيتال نزديک مي شويد. همان گونه که مشاهده مي کنيد اين هزينه ها به سرعت زياد مي شويد. و اگر از قبل صاحب يک iPhone بوده ايد، ممکن است از خودتان سؤال کنيد آيا تحمل اين هزينه هاي اضافي ارزش دارد يا خير.
شايد نکته اي که مانع مي شود تا iPad به عنوان پلي که خلاء بين تلفن هوشمند و نوت بوک را پر مي کند، عمل نمايد به عدم تمايل Apple به گنجاندن Adobe Flash در اين وسيله برگردد. مثل iPhone و iPod touch و iPad نيز از Flash پشتيباني نمي کند و اين بدان معنا است که شما نمي توانيد بسياري از ويدئوهاي اينترنتي را تماشا کنيد. استيو جابز مدير ارشد اجرايي کمپاني اپل معتقد است که Flash چيز مفيدي نيست و منجر به crashهاي نرم افزاري مي شود. او گفته است که اگر iPad از Flash استفاده مي کرد، اين وسيله به جاي 10 ساعت کار با يک بار شارژ فقط يک ساعت و نيم کار مي کرد. اپل ممکن است نهايتاً استفاده از Flash بر روي iPad را امکان پذير کند اما براي الان، iPad از همان امکانات قبلي استفاده مي کند و از Flash پشتيباني نمي نمايد.

iPad به عنوان يک Digital Reader
 

iPad چيزي بيش از يک digital e-reader است و Apple اميدوار است وارد بازار رو به رشد ديجيتال که در حال حاضر تحت تسلط Amazon قرار دارد، شود.
Kindle (محصول آمازون)، يک e-reader بسيار رايج و پرطرف دار است. اما در حال حاضر فقط به خواندن کتاب هاي الکترونيکي اختصاص دارد. iPad کمپاني Apple کارهاي بيش تري مي کند. با استفاده از iBookstore اپل، iPad به يک e-reader تبديل خواهد شد که آماده رقابت با Kindle است. اما Amazon داراي يک برنامه ي کاربردي Kindle است که از قبل در App Store در دسترس بوده و شما را قادر مي کند کتاب ها را از فروشگاه آن خريداري و بر روي iPad مطالعه کنيد.
منبع: ماهنامه ي کامپيوتري بزرگراه رايانه، شماره ي 130



 

نسخه چاپی