بودجه در خانواده

بودجه در خانواده
بودجه در خانواده


 






 
يکي از حياتي ترين مؤلفه هاي برنامه ريزي مالي، ياد گيري طريقه ي تقسيم و خرج کرد ن بودجه است. در اين بخش قصد داريم شما را با متدي بسيار ساده براي برنامه ريزي بودجه خانواده آشنا کنيم. اين متد، شامل 6 مرحله است که عبارتند از:

قدم اول
 

درآمد ماهيانه خود را مشخص کنيد. کليه مبالغ دريافيتي (مثل بيمه تامين اجتماعي، ماليات بردرآمد، عوارض، حقوق بازنشستگي و ...)و ساير منابع درآمد را حساب کنيد.
همه عايدات و درآمد ها را با هم جمع کرده و روي کاغذ يادداشت کنيد و آن را «ارزش الف» بناميد.

قدم دوم
 

هزينه هاي ماهيانه «ثابت» و «متغير» خود (مثل اجاره خانه، قبوض آب، برق و تلفن و ...، مواد غذايي و حمل و نقل)را ليست کنيد. حتماً مبلغي را نيز به هزينه پوشاک، مراقبت هاي پزشکي، مراقبت از فرزندان، هزينه هاي شخصيف تعميرات و هزينه هاي غيرمترقبه اختصاص د هيد.
هزينه هاي سالانه، شش ماهه، و سه ماهه خود (ماليات و بيمه) را براي هر ماه تقسيم کنيد. مثلاً بيمه ماشين که براي هر شش ماه 150 هزار تومان است را تقسيم بر شش کرده تا هزينه ماهيانه آن 25 هزار تومان درآيد. با اينکار با سررسيد زمان تمديد بيمه يا پرداخت ماليات، هزينه ي هنگفتي را تحمل نخواهيد شد و با مشکلي مواجه نخواهيد بود و پرداخت برايتان آسان تر خواهد شد.
پس از ليست کرد ن، همه ي اين هزينه ها را جمع بزنيد و آن را «ارزش ب» نام گذاري کنيد.

قدم سوم
 

قدم بعدي به دست آورد ن رقم «درآمد اختياري» با تفريق هزينه هاي کلي (ارزش ب) از درآمد خالص (ارزش الف) مي باشد. اين رقم را نيز روي کاغذ به نام «ارزش ج» يادداشت کنيد.

قدم چهارم
 

کليه بدهي هاي بدون وثيقه (کارت اعتباري و ...)، پرداخت هاي ماهيانه و مانده حساب را ليست کنيد. اگر ميزان د قيق بد هي خود را نمي دانيد، الان وقتش رسيده است که به آن هم سرو ساماني د هيد.
اين جمع کل ماهيانه را با نام «ارزش د» ياد داشت کرده و به سراغ مرحله بعد برويد.

قدم پنجم
 

مقداري از درآمد اختياري شما بايد صرف پرداخت بد هي هاي اقساطي شود که در مرحله قبل ذ کر شد. در مرحله پنجم بايد ببينيد که آيا پس از تفريق پرداخت هاي اقساطي ماهيانه (ارزش د) از درآمد اختياري (ارزش ج)، چيزي از درآمد اختياري باقي مي ماند يا خير.
اگر عدد به دست آمده منفي بود، شما آماد گي رفتن به مرحله شش که هدف گذاري است را نداريد، مي توانيد از مشاور مالي خصوصي کمک بخواهيد تا بتوانيد اين رقم را افزايش داده و مثبت کنيد.

قدم ششم
 

در اين مرحله بايد اهداف و برنامه هاي کوتاه و بلند مدت خود را مشخص کنيد. ليستي از اين اهداف خود تهيه کنيد. براي شروع
مي توانيد از مثال هاي زير استفاده کنيد.
دراز مدت:خريد ملک و مستغلات، تحصيلات آتي، بازنشستگي
کوتاه مدت:بازسازي خانه، خريد ماشين جديد، مسافرت
ساير سرمايه گذاري هاي مطلوب: سرمايه گذاري در بورس سهام، اوراق بهادار، گواهي سپرده، خريد سهام شرکت هاي ديگر و ...
پس از تهيه ليست، حال بايد ميزان مبلغي که براي رسيد ن به هر يک از اين اهداف نياز داريد را حساب کنيد و ببينيد که ماهيانه چقدر بايد براي هر کدام پس انداز کنيد.
منبع: شاهد جوان 57



 

نسخه چاپی