نامه های حضرت امام (ره) به فرزند برومندش حاج سید احمد آقا

 

 

 

نامه های حضرت امام (ره)به فرزند برومندش حاج سید احمد آقا
 


 






 

وصیّت
 

زمان: 25 آذر 22/1363 ربیع الاول 1405
مکان: تهران، جماران
بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب «آداب الصلوه» را که خود از آن بهره ای نبرد م جز تاسف بر قصور و تقصیر بر ایام گذشته که توانایی برخود سازی داشتم، و حسرت و ندامت در روزگار پیری که دستم تهی و بارم سنگین و راهم بس دراز و پایم لنگ و آوای رحیل در گوش است، هدیه کرد م به فرزند عزیزم «احمد» که از قدرت جوانی کامیاب است؛ شاید او-ان شاء الله تعالی-از محتویات آن که از کتاب کریم و سنّت شریف و افادات بزرگان فراهم شده است، بهره مند شود و به معراج حقیقی از رهنمایی اهل معرفت راه یابد، و دل از این ظلمتکده برکَند، و به مقصد اصلی انسانیت که انبیای عظام و اولیای کرام-علیهم صلوات الله و سلامه-و اهل الله بر آن راه یافتند و دیگران را دعوت فرمودند، توفیق یابد.
پسرم!خود را-که به فطرت الله تخمیر شد ه ای-دریاب و از گرداب ضلالت امواج سهمگین خود بینی و خودخواهی نجات د ه و به سفینه نوح که پرتو ولایت الله است رکوب کن که مَن رَکِبَها نَجی وَ مَن تَخلَّفَ عَنها هَلَکَ. «1»
فرزند م، کوشش کن که در صراط مستقیم که صراط الله است، و لو لنگان لنگان حرکت کنی و حرکات و سکنات قلبی و قالبی را رنگ معنویت و الوهیت د هی و خد مت به خلق را برای آن که خلق خدا هستند بنمایی. انبیای عظام و اولیای خاصّ خدا در عین حال که مشابه د یگران اشتغال به کارها داشتند، هیچ گاه در دنیا وارد نبوده اند؛ چون اشتغالشان به بالحق و للحق بوده، در عین حال از رسول ختمی-
صلی الله علیه و آله و سلّم-روایت شده که فرموده است: لَیُغانُ عَلی قَلبی وَاِنّی لاستَغفِرُ الله فی کُلّ یَوم سَبعینَ مَرّهً «2» شاید رؤیت حق در کثرت را، کدورت حساب می فرمود.
پسرم! خود را مهیا کن که پس از من بر تو جفاها رود و نگرانی ها که از من دارند به حساب تو گذارند. اگر حساب خود را با خدای خود صاف کنی و پناه به ذ کر الله بری، هراسی از خلق به خود راه مد ه که حساب خلق زود گذر است و آنچه ازلی است، حساب در پیشگاه حق است.
فرزند م! پس از من ممکن است پیشنهاد خد متی بر تو شود، در صورتی که قصدت خد مت به جمهوری اسلامی و اسلام عزیز است رد مکن؛ و اگر خدای نخواسته برای هواهای نفسانی و ارضای شهوات است، از آن اجتناب کن که مقامات دنیوی ارزش آن ندارد که خود را در راه آنها تباه کنی.
بار الها!احمد و تبارش و متعلّقاتش که از بندگان تو و تبار رسول اکرمند، اینان را در دنیا و آخرت سعادتمند فرما و دست شیطان رجیم را از آسیب به آنها کوتاه فرما.
خداوندا!ما ضعیف و ناتوانیم و عقب افتاده از قافله سالکان، تو خود از ما دستگیری فرما. رَبَّنا عامِلنا بِفَضلِکَ وَ لا تُعامِلنا بِعدلِکَ.«3»و السلام علی عبادالله الصالحین.
23 ربیع الاول 1405 «4» /25 آذر 1363
روح الله الموسوی الخمینی

پی نوشت:
 

1.«هرکس که بر آن (کشتی ولایت)سوار شد نجات یافت، و هر که از آن روی گردانید هلاک شد .مناقب، ابن شهر آشوب، ج1:ص295.
2.«گاهی بر د لم غباری می نشیند و من هر روز هفتاد بار از خدا آمرزش می خواهم».بحار الانوار25:204.
3.خداوندا!با ما به فضل خود ت رفتار نما و با ما به عدالت خود رفتار مکن.
4. اختلاف تاریخ به علت اختلاف ماه های قمری است.
زمان:29 اسفند 30/1366 رجب 1408
مکان:تهران، جماران
[بسم الله الرحمن الرحیم. پدر بزرگوار، حضرت امام-مدظله العالی
پس از عرض سلام، در مورد معتمد ین و هیات اجرایی انتخابات تهران آنچه موجب دوگانگی برداشت و نظرات هیات مرکزی نظارت شورای نگهبان در انتخابات و وزارت کشور شده بود بد ین نتیجه رسید که از لیست مورد قبول هیات نظارت تهران چهار نفر به انتخاب آن هیات و از لیست مورد قبول وزارت کشور (فرمانداری تهران) چهار نفر به انتخاب فرماندار تهران، هیات اجرایی تشکیل گردد و کارهایی که تاکنون انجام شده است و اعضای علی البدل به همان صورت قبل باشد. بدیهی است انتخاب اینگونه ای افراد تنها با دستور حضرتعال بلامانع است و مشکل حل می گردد.
شنبه 66/12/29-اراد تمند، احمد خمینی]
بسمه تعالی
به همین گونه که مرقوم شده است انجام شود ان شاء الله تعالی موفق باشید.
66/12/29
روح الله الموسوی الخمینی
 

منبع: اطلاعات هفتگی شماره 3421



 

نسخه چاپی