شمع شکري

شمع شکري
شمع شکري


 





 
لوازم مورد نياز:
- اسيد استئارين
-فيتيله ي شمع
-قاب فلزي شيشه اي
-پارافين شمع
-سيخ چوبي
- دستمال کاغذي طرح دار
-دانه ي شکري مخصوص تزيين
- چسب دستمال کاغذي
1- براي ساخت شمع ساده ابتدا فتيله را از منفذ ته قالب شمع عبور داده و فتيله را در حدود 2 سانتي متر بلندتر از ارتفاع قالب درنظر بگيريد . فتيله پشت قالب شمع را دور خود فتيله به شکل حلزوني پيچيده ، براي بستن منفذ انتهاي قالب شمع ، روي آن را چسب حرارتي بزنيد و کاملاً منفذ را بپوشانيد .

شمع شکري

2- محل فتيله شمع را با نگه دارنده، ثابت کنيد و مايه ي آماده شده شمع را پس از آنکه به مدت 2 دقيقه استراحت داديد به آرامي داخل قالبي که از قبل چرب کرده ايد بريزيد . سپس توسط يک شيء سخت به قالب ضربه هاي منظم و در جهات مختلف بزنيد تا تمام حباب هاي آن خارج شود . اين عمل بسيار مهم است و باعث مي شود پس از خارج کردن شمع از قالب، حفره و يا حباب هاي اکسيژن ، داخل شمع باقي نماند . اگر بخواهيد شمع رنگي بسازيد رنگ مخصوص شمع را داخل اسيد استئارين بريزيد تا حل شود سپس محلول را داخل پارافين بريزيد . اين عمل باعث بهتر شدن کيفيت شمع خواهد شد .
3- مطابق سليقه خود طرحي از دستمال کاغذي را براي شمع ببريد. پس از اينکه شمع کاملاً استراحت کرد و گرماي خود را از دست داد روي شمع را با تکه اي سنباده نرم کمي خش دار کنيد، سپس طرح دستمال کاغذي را روي شمع گذاشته و آن را با چسب دستمال کاغذي چسبانده بگذاريد تا کاملاً خشک شود .

شمع شکري

4- با قلم مو سطح شمع را به طور کامل به چسب بيندر يا چسب DM5 و يا چسب چوب آغشته کنيد. بلافاصله دانه ي شکري تزئيني را که در گل سازي نيز مورد مصرف دارد را روي سطح شمع بپاشيد، طوري که کاملاً شمع را بپوشانيد .اين دانه چون حالت کريستال دارد نماي بسيار زيبايي به شمع خواهد داد . اطراف فتيله را از بالا کمي آزاد بگذاريد تا فضاي کافي براي سوختن شمع وجود داشته باشد .
پس از خشک شدن اطراف شمع آن را به آرامي تکان دهيد تا اضافه هاي شکر تزئيني بريزد .

شمع شکري

بيشتر بدانيد :
-براي ساخت نگه دارنده فتيله دو عدد سيخ کباب چوبي را از دو طرف با چسب به هم بچسبانيد به طوري که ميان آنها شکاف کوچکي باشد تا بتوان فتيله را از ميان آن عبور داد و داخل آن ثابت نگاه داشت .
- براي ساخت فتيله ي شمع ، پارافين کريستال (به اندازه ي يک قوطي کبريت )، دو قاشق غذاخوري اسيد استئارين اضافه کنيد، محلول حاصل را داخل ظرفي ريخته و روي حرارت ملايم بگذاريد تا کاملاً ذوب شود سپس نخ چله کشي را داخل آن بيندازيد زماني که تمام حباب هاي آن خارج شد فتيله را خارج کرده و محکم ميان دو دست بکشيد تا اصطلاحاً خود را بگيرد . اين عمل را 5 الي 6 بار تکرار کنيد سپس آن را روي سطح صافي بگذاريد تا کاملاً خشک شود .

شمع شکري

- اندازه ي فيتيله ي شمع هاي خانگي را حدود يک سانتي متر قيچي کنيد و از ايجاد شعله بلند خودداري کنيد، زيرا باعث مي شود شمع دود کند يا شعله ور گردد .
-پارافين را هميشه به صورت بن ماري ذوب کنيد زيرا اگر پارافين بيش از حد روي حرارت باشد ممکن است دود کند و باعث آتش سوزي شود .

شمع شکري

-قالب ها: در موقع خريد قالب شمع دقت کنيد تا ضربه خورده نباشد و کاملاً صاف و صيقلي باشد . قالب از داخل نبايد جوش فلزي داشته باشد زيرا هنگام خارج کردن شمع حفره ايجاد کرده و روي شمع را خراش عميق خواهد انداخت. از قالب هاي پلاستيکي مقاوم در مقابل حرارت نيز مي توان استفاده کرد .
قالب هاي سليکوني: از نوع مواد پلي مري مقاوم در مقابل حرارت ساخته شده که اشکال مختلف دارد. به علت وجود خاصيت ارتجاعي قالب گيري شمع در اين نوع قالب آسان تر خواهد بود و نقش و نگارهاي موجود در بعضي از انواع آن مشکلي در خارج ساختن شمع ايجاد نخواهد کرد .
- گاهي ممکن است شمع از داخل قالب خارج نشود در اين موارد مي توانيد قالب را در حدود 5 دقيقه داخل فريزر بگذاريد تا از قالب خارج شود اما توجه داشته باشيد که اگر بيش از اين زمان بماند شمع ترک خواهد خورد .

شمع شکري

- چنانچه قالب شمع شما حفره انتهايي نداشته باشد مي توانيد به فتيله شمع يک جسم سنگين يا آهن ربا وصل کنيد تا نخ را سنگين کند سپس آن را داخل قالب بگذاريد .
منبع:نشريه ي بانو، شماره 3.




 

نسخه چاپی