عيب يابي بخش بي سيم شبکه

عيب يابي بخش بي سيم شبکه
عيب يابي بخش بي سيم شبکه


 






 
Wi-Fi يک فن آوري عالي است که شما را آزاد مي گذارد تا در هر نقطه اي از خانه که مايل هستيد به انجام کارهاي خود بپردازيد. اما بخاطر طبيعت سيگنال هاي بي سيم، برقراري يک اتصال پايدار و اعتمادپذير هميشه آسان نخواهد بود. دلايل عادي اين مسئله، تداخل با شبکه هاي مجاور و يا تنظيمات نامناسب هستند.
ما در اين قسمت مقاله به شما نشان خواهيم داد که چگونه يک مجموعه ي منطقي از بررسي ها را بر روي تجهيزات خود انجام داده و متداول ترين مشکلات را برطرف نمائيد. با اينحال فراموش نکنيد که پيش از هر کاري به بررسي مقدمات بپردازيد: آيا تمام کابل هاي شبکه بطور صحيح به روتر متصل شده اند و آيا فراموش نکرده ايد که آن را روشن نمائيد؟
همچنين پيش از سر و کله زدن با تجهيزات Wi-Fi خود مطمئن شويد که اتصال اينترنت شما بطور صحيح کار مي کند. اگر تمام موارد مذکور بدرستي انجام شده اند، وقت آن رسيده که مراحل زير را دنبال نمائيد.

Wi-Fi را روشن کنيد
 

شايد اين موضوع کاملاً بديهي به نظر برسد، اما يکي از متداول ترين دلايل مشکلات در شبکه هاي Wi-Fi خاموش بودن مؤلفه ي بي سيم شبکه ي شما است. اين موضوع مي تواند به خود روتر بي سيم و يا PC مربوط باشد، اما معمولاً PC در اين ميان مقصر است. براي مثال، بسياري از کامپيوترهاي لپ تاپ، داراي روشي براي خاموش کردن Wi-Fi هستند تا مصرف باتري خود را کاهش دهند و يا اينکه استفاده از کامپيوتر در داخل يک هواپيما را امن نمايند. گاهي اوقات اينکار توسط يک تنظيم نرم افزاري انجام مي شود اما غالباً يک سوئيچ کوچک در بخشي از بدنه ي لپ تاپ مسئوليت آن را بر عهده دارد. اين سوئيچ معمولاً داراي يک چراغ شاخص در نزديکي خود و يا بر روي قسمت بالائي صحفه کليد مي باشد که روشن يا خاموش بودن Wi-Fi را به شما نشان مي دهد. اگر در مورد نحوه ي کار سيستم خود ترديد داريد، به مستندات آن مراجعه نمائيد.

بررسي روتر
 

پس از آنکه مطمئن شديد مؤلفه ي Wi-Fi سيستم شما روشن است و کار مي کند، اگر هنوز هيچ شانسي براي برقراري ارتباط با شبکه نداريد، انتهاي ديگر ارتباط يعني روتر خود را بررسي نمائيد. آيکن شبکه ي بي سيم را در ناحيه ي تذکرات Taskbar (Notification Area) پيدا کرده، بر روي آن کليک راست نموده و سپس گزينه ي View Available Wireless Networks را انتخاب کنيد (در ويندوز 7 بايد گزينه ي Connect to a Network را انتخاب نمائيد). اين گزينه، تمام شبکه هاي بي سيم قابل دسترسي در نزديکي شما را نمايش خواهد داد، البته به همراه يک نمودار کوچک که قدرت سيگنال بي سيم و وضعيت محافظت از شبکه ي مورد نظر را نشان مي دهد. شما بايد بتوانيد شبکه ي بي سيم خودتان را در اين فهرست ببينيد، در غير اينصورت سيگنال آن بيش از حد ضعيف است و يا Wi-Fi روتر شما روشن نيست.

عيب يابي بخش بي سيم شبکه

پيکربندي Wi-Fi روي روتر
 

اکثر روترها از طريق يک مرورگر پيکربندي مي شوند، گرچه تعدادي از آنها داراي يک سوئيچ خارجي براي روشن يا خاموش نمودن بخش Wi-Fi خود هستند. اگر روتر شما فاقد چنين سوئيچي است، مرورگر وب خود را باز کرده و آدرس IP روتر را در نوار آدرس آن وارد نمائيد. اين آدرس در دفترچه ي راهنماي روتر شما ذکر شده است. در عين حال، شما بايد براي دسترسي به يوتيليتي پيکربندي روتر خود يک نام سرپرستي و کلمه ي عبور را وارد کنيد که باز هم مي توانيد آنها را در مستندات روتر خود بيابيد (البته اگر تنظيمات پيش فرض مربوطه را تغيير نداده باشيد). بخشي از منو که به Wi-Fi مربوط مي شود را يافته و بررسي کنيد که بصورت Enable تنظيم شده باشد. شما در عين حال مي توانيد SSID (يا نام شبکه ي بي سيم) خود را بررسي کرده يا تغيير دهيد. اين همان نامي است که در قدم 2 آن را جستجو مي کرديد. در اينجا مي توانيد مکانيزم امنيتي روتر خود را نيز پيکربندي نمائيد. ما توصيه مي کنيم که در صورت وجود گزينه ي WPA2 حتما از آن استفاده کنيد. در غير اينصورت، بهتر است گزينه ي WPA-PSK را انتخاب نمائيد. تمام تغييرات خود را ذخيره کرده، مرورگر را ببنديد و روتر را مجدداً راه اندازي نمائيد.

عيب يابي بخش بي سيم شبکه

بررسي کيفيت ارتباط
 

حالا روتر و PCهاي شما بايد قادر به برقراري ارتباط با يکديگر باشند، پس زمان آن رسيده است که کيفيت ارتباط خود را بررسي نمائيد. سيگنال هاي بي سيم بخوبي از ديوارها عبور نمي کنند. براي بررسي قدرت سيگنال، آيکن شبکه ي بي سيم خود را در Notification Area پيدا کرده و بر روي آن دو بار کليک نمائيد. در ويندوز 7، فرمان NCPA.CPL را در فيلد جستجوي منوي Start وارد کنيد. حالا بايد صفحه اي را ببينيد که جزئيات مربوط به اتصال بي سيم شما را فهرست مي نمايد. در اين جعبه ي محاوره اي، يک نمودار ميله اي کوچک ديده مي شود که قدرت سيگنال را نمايش مي دهد. سرعت نشان داده شده، بايد سرعت روتر شما باشد: براي يک روتر 802.11g، اين سرعت بايد معادل 54 مگابايت بر ثانيه و براي يک روتر 802.11n اين سرعت بايد بطور ايده آل معادل 300 مگابايت بر ثانيه باشد. اگر مقدار نشان داده شده بطور چشمگيري پائين تر از اين ارقام است و تنها يک يا دو ميله ي سبز رنگ در نمودار سيگنال به چشم مي خورد، سيگنال بيش از حد ضعيف است و شما بايد تجهيزات خود را براي يافتن محلي با بهترين سيگنال، جابجا نمائيد.

عيب يابي بخش بي سيم شبکه

بلند آشيان
 

اگر هنوز نمي توانيد يک سيگنال خوب را پيدا کنيد، به محل قرارگيري روتر خود نگاهي بيندازيد. سيگنال هاي بي سيم مي توانند از سقف و کف اتاق ها منعکس شده و کيفيت دريافت را غيرقابل پيش بيني نمايند. بنابراين، قراردادن روتر خود در يک محل متفاوت را امتحان کنيد. روتر را تا حد امکان در ارتفاع بالاتري قرار داده و از تجهيزات الکتريکي دور نگهداريد. در محل قرارگيري، مطمئن شويد که تمام آنتن هاي آن با زاويه ي مناسبي از دستگاه پايه بطور موازي با يکديگر قرار گرفته اند. اگر تمام اين اقدامات همچنان ناموفق هستند، احتمالاً با يک مشکل تداخلي جدي مواجه شده ايد. غالباً در اينگونه موارد يک فرستنده ي AV بي سيم که براي ارسال سيگنال ها مابين تلويزيون ها مورد استفاده قرار مي گيرد، مقصر است. دليل ديگر مشکل مي تواند تراکم و انسداد شبکه باشد. اگر تعداد زيادي از شبکه هاي قابل دسترسي را در قدم 2 مشاهده کرديد، اين وضعيت مي تواند دليل مشکل شما باشد. بنابراين حالا بايد به سراغ آخرين تکنيک براي رفع مشکل برويم.

عيب يابي بخش بي سيم شبکه

جستجوي اتوماتيک
 

با دنبال کردن قدم 3، يوتيليتي پيکربندي روتر خود را باز کنيد. به بخش تنظيمات بي سيم رفته و يک ورودي با نامي شبيه به Channel Number يا Wireless Channel را پيدا کنيد. در صورت امکان، اين گزينه را بصورت Automatic تنظيم نمائيد تا روتر بتواند براي يافتن خلوت ترين کانال موجود تلاش کند. اگر گزينه اي با عنوان Protected Mode را در اختيار داريد، فعال کردن آن را امتحان نمائيد زيرا اگر مشکل تداخل، از تجهيزات بي سيم قديمي تر 802.11b سرچشمه گرفته باشد، اين گزينه مي تواند به شما کمک کند. اگر هيچيک از اين اقدامات مؤثر نبودند، احتمالاً بايد ارتقاء روتر خود به يک مدل جديد 802.11n را در نظر بگيريد. اين مدل ها داراي برد بهتري در مقايسه با مدلهاي 802.11g هستند و آخرين نمونه هاي Dual-band آنها مي توانند با استفاده از باند راديوئي 5 گيگاهرتز (بجاي باند 4/2 گيگاهرتزي معمولي) نيز کار کنند. اين باند، کمتر در معرض تداخل قرار دارد، گرچه با اين مشکل مواجه است که نمي تواند بخوبي از موانع عبور کند.

اشکالات در بخش ارتباط با اينترنت
 

شما سريع ترين اتصال باند پهني که قادر به پرداخت هزينه هاي آن هستيد را انتخاب کرده ايد، تجهيزات مربوطه را در محل خود نصب نموده و آنها را روشن مي کنيد. سپس منتظر مي مانيد و باز هم منتظر مي مانيد، اما هيچ اتفاقي نمي افتد. همچنين ممکن است اتصال باند پهن شما که زماني کاملاً سريع بوده است، ناگهان دچار افت شديد سرعت شده و بجاي آنکه بارگذاري بزرگ تنها در مدت چند دقيقه انجام شوند، به نظر مي رسد که دريافت فايل ها يک عمر طول مي کشد.
هنگاميکه به يک اتصال اينترنت پرسرعت عادت مي کنيد، بسيار نااميد کننده خواهد بود که بفهميد کارها آنقدر که بايد سريع انجام نمي شوند و اگر براي کارتان به اين اتصال متکي بوده يا دائماً از سرويس هايي نظير تماس هاي تلفني اينترنتي استفاده مي کنيد، چنين وضعيتي آزاردهنده تر خواهد بود. در اغلب موارد وقتي تلاش مي کنيد تا نسبت به اين وضعيت انتقاد نمائيد، با کيفيت ضعيف پشتيباني فني مواجه مي شويد و يا اين تذکر را دريافت مي کنيد که سرويس خريداري شده توسط شما قرار است "حداکثر" سرعت اسمي خود را تأمين نمايد.
اما شما کاملاً به تأمين کننده ي سرويس اينترنت خود وابسته نيستيد. موارد محدودي وجود دارند که مي توانيد آنها را براي افزايش سرعت اتصال باند پهن خود و يا حداقل رفع دلايل اصلي کندي سرعت آن آزمايش کنيد. ما در اين مقاله به شما نشان خواهيم داد که براي کمک به بهبود سرعت اتصال خود و يا رفع مشکل يک اتصال که ظاهراً "مرده" به نظر مي رسد، چه کارهائي مي توانيد انجام دهيد.
در روزهاي مودم هاي Dial-up قديمي، برطرف نمودن مشکلات کار نسبتاً ساده اي بود زيرا آنها به يک صداي قابل شنيدن از آن سوي خط تلفن نياز داشتند و اگر شما مي توانستيد صداهاي عجيب و اضافه اي را در هنگام برقراري يک تماس صوتي بشنويد، مي توانستيد نتيجه بگيريد که همين نويزها براي بارگذاري هاي شما نيز مشکل ايجاد مي کنند. اما وقتي شما از يک اتصال باند پهن ADSL استفاده مي نمائيد، مودم يا روتر با استفاده از فرکانس هاي فراتر از دامنه ي شنوائي انسان با مرکز تلفن ارتباط برقرار مي کنند. در حاليکه اين ويژگي به شما اجازه مي دهد تا بطور همزمان از يک خط تلفن براي برقراري تماس هاي تلفني و همچنين اتصال باند پهن استفاده نمائيد، اما از سوي ديگر باعث مي شود که مشکلات کاهش دهنده ي سرعت اتصال شما چندان آشکار نخواهد بود.
گذشته از اين مسئله، يک اتصال باند پهن بسيار پيچيده تر است و موارد بسيار متفاوتي مي توانند اتصال شما را در نقاط مختلفي از حلقه ي اتصال مابين کامپيوترتان تا اينترنت کند نمايند. مشکل مي تواند به تجهيزات شما، سيم کشي تلفن منزلتان، مرکز تلفن محلي و يا ISP شما مربوط باشد. در عين حال، درخواست کمک از يک متخصص تلفن نيز مي تواند هزينه ي سنگيني را به شما تحميل کند. بنابراين بهتر است ابتدا خودتان براي کشف محل مشکل تلاش نمائيد. اما نگران نباشيد، اينکار به هيچ وجه آنقدرها که تصور مي کنيد پيچيده نيست و غالباً راه حل هاي ساده اي براي رفع مشکل وجود دارد.

اقدامات اوليه
 

اگر با مشکل مواجه شديد، هميشه از هر چيز به بررسي موارد ساده بپردازيد. با يک اتصال ADSL، شما به يک فيلتر يا Splitter (بر روي هر ابزاري که به خط تلفن متصل مي شود)، نياز خواهيد داشت. اين قاعده تنها به گوشي هاي تلفن محدود نمي شود، ماشين هاي فکس، مودم هاي کامپيوتري و ساير ابزارهاي مشابه نيز هرکدام به يک فيلتر نياز دارند. شما مي توانيد اين فيلترها را با قيمت بسيار ارزاني خريداري نمائيد، اما آنها نيز مي توانند خراب شده و مشکلاتي را ايجاد کنند. بنابراين بهتر است هميشه چند فيلتر اضافي را در دسترس داشته باشيد تا بتوانيد هنگام برخورد با مشکلات عملکردي در اتصال باند پهن خود، آنها را تعويض نمائيد.
کيفيت سيم کشي تلفن شما نيز اهميت زيادي دارد و اتصالات ضعيف باعث ايجاد تداخل خواهند شد. بنابراين مطمئن شويد که سيم کشي هاي شما بطور صحيح و با استفاده از کابلي با کيفيت بالا انجام شده اند. سعي کنيد مودم يا روتر ADSL خود را به نزديک ترين سوکت (نسبت به خط اصلي تلفن) متصل نمائيد. توجه داشته باشيد که شما مي توانيد از يک کابل اترنت طولاني و يا يک اتصال بي سيم براي برقراري ارتباط روتر با کامپيوتر خود استفاده نمائيد، بنابراين نيازي نيست که محل کامپيوترتان را تغيير دهيد.
بخش "چک ليست تشخيصي" چند نکته در مورد نحوه ي حذف سيم کشي بعنوان منبع مشکل را در اختيار شما قرار مي دهد. اگر اين موارد را انجام داده ايد، چه مشکلات ديگري مي توانند در سر راه شما قرار داشته باشند؟

قطعه ي فراموش شده
 

يکي از مواردي که غالباً ناديده گرفته مي شود، خود PC شما و مخصوصاً نحوه ي اتصال آن به مودم يا روتر باند پهن است. بعضي از سرويس هاي باند پهن از مودمي استفاده مي کنند که از طريق درگاه USB به کامپيوتر شما متصل مي شود که خصوصاً بر روي کامپيوترهاي قديمي تر بخوبي با يک اتصال باند پهن سريع کار نخواهند کرد. بهتر است روتر باند پهن خود را با استفاده از يک کابل اترنت به کامپيوترتان متصل نمائيد. به اين ترتيب، شما در عين حال مي توانيد اتصال اينترنت خود را مابين PC هاي متعددي به اشتراک بگذاريد، بدون آنکه مجبور باشيد يکي از آنها را روشن بگذاريد تا امکان دسترسي به اينترنت را براي سايرين فراهم کنيد.
اتصالات بي سيم نيز در برابر مشکلات ايمن نيستند. در حاليکه اين نوع اتصالات براي بسياري از مردم عالي و عملاً سريع تر از لينک باند پهن خواهند بود، اما اين وضعيت هميشه صادق نيست. بنابراين اگر شما از يک اتصال باند پهن بسيار سريع استفاده مي کنيد و يک شبکه ي بي سيم ضعيف را در اختيار داريد، اگر PC خود را با استفاده از يک کابل به روتر متصل نمائيد احتمالاً همه چيز سريعتر خواهد بود.
فراموش نکنيد که خود روتر نيز مي تواند با مشکل مواجه شود. در واقع روتر نيز يک کامپيوتر کوچک به حساب مي آيد و گاهي اوقات يک ارتقاء Firmware و يا حتي تغيير آن به يک مارک متفاوت مي تواند وضعيت ارتباطي شما را بهبود بخشد. البته شما به ندرت با چنين مشکلي مواجه مي شويد اما اگر به يک مودم يا روتر باند پهن ديگر دسترسي داريد، تعويض آنها و بررسي مجدد مشکل مي تواند مفيد باشد.
در عين حال شما مي توانيد بعضي از تنظيمات را بر روي کامپيوتر خود تغيير دهيد تا عملکرد باند پهن خود را تقويت نمائيد. يکي از موارد کليدي در اينجا، MTU نام دارد و اندازه ي قطعات داده هايي که به/ از کامپيوتر شما فرستاده مي شوند را کنترل مي کند. با اينحال، تغيير اين تنظيم با تأثير واقعاً چشمگيري همراه نيست و در اغلب موارد ارزش دستکاري را نخواهد داشت. اگر مي خواهيد اين روش را امتحان کنيد، مي توانيد دستورالعمل هاي مربوطه را در آدرس www.Kitz.co.uk/adsl/tweak2.htm بيابيد، اما بهتر است پيش از انجام اينکار يک نقطه ي بازيابي سيستم (System Restore Point) را ايجاد کنيد.
در واقع، اين نوع تنظيمات از مواردي هستند که توسط بعضي از نرم افزارهاي ارائه شده تحت عنوان Broadband Acceleratore انجام مي شوند. محصولاتي که براي بهبود عملکرد اتصال اينترنت شما در نظر گرفته شده اند، عملاً به دو گروه اصلي تقسيم مي شوند: ابزارهائي که خود شما نيز مي توانيد تنظيمات دستکاري شده توسط آنها را بطور رايگان پيکربندي نمائيد و ابزارهائي که داده ها را فشرده سازي مي نمايند (نظير نرم افزار مشهور Onspeed). اگر بخاطر وجود يک خط تلفن ضعيف نمي توانيد يک اتصال باند پهن سريع را در اختيار داشته باشيد، بد نيست نگاهي به Onspeed بيندازيد. به ياد داشته باشيد که اين ابزار نمي تواند سرعت بارگذاري فايل هايي که از قبل فشرده سازي شده اند را افزايش دهد، اما بطور کلي سرعت مرور وب با آن حدودي بالاتر مي رود (گرچه کيفيت بعضي از عکس ها را کاهش مي دهد).

بررسي فيزيکي
 

اما اگر PC و روتر خود را بررسي کرده، هيچ مشکلي با سيم کشي خط تلفن منزل خود نداريد و هيچ گلوگاهي بر روي شبکه ي خانگي شما وجود ندارد اما عملکرد باند پهن شما هنوز بسيار کندتر از سرعت هاي ادعا شده توسط ISP مربوطه به نظر مي رسد، چه کار مي توانيد انجام دهيد؟ اگر با آنها تماس بگيريد، احتمالاً با اين پاسخ مواجه مي شود که سرعت اتصال شما در نقطه ي اوج خود، حداکثر به سرعت اعلام شده توسط آنها خواهد رسيد. اما اين پايان ماجرا نيست.
پس از حدف سيم کشي خانگي و PC خود بعنوان متهمين ايجاد مشکل، کابلي که بين منزل شما و مرکز تلفن قرار گرفته است مي تواند حلقه ي بعدي در اين زنجيره باشد. حداکثر سرعتي که بدست مي آوريد، به طول اين کابل بستگي خواهد داشت. نبايد تصور کنيد که اگر به مرکز تلفن خود نزديک هستيد پس طول کابل ها نيز کوتاه خواهند بود. اين کابل ها در مسير هاي خاصي قرار گرفته اند و هميشه کوتاه ترين مسير را دنبال نمي کنند.
کابل هاي هوائي گاهي اوقات داراي اتصالات نه چندان محکمي هستند که باد يا درختان نيز مي توانند وضعيت آنها را بدتر نمايند. در عين حال، سيم ها در بعضي از موارد بجاي مس از جنس آلومينيوم ساخته شده اند که آنها را در معرض فرسايش و اتصالات ضعيف قرار مي دهد.
اگر مشکلات باند پهن شما وضعيت متناوبي دارند و به ساعات خاصي از شبانه روز مربوط نمي شوند، مشکل مي تواند به خط تلفن اصلي شما مربوط باشد. متأسفانه اگر شما با مشکلات متناوب و غيردائمي مواجه باشيد، اين احتمال وجود دارد که اگر با بخش پشتيباني مرکز مخابرات خود تماس بگيريد و آنها به آزمايش خط شما بپردازند، همه چيز کاملاً خوب به نظر برسد. اما خوشبختانه مواردي وجود دارند که مي توانند در اينجا به شما کمک کنند. پيش از هر چيز، تأمين کننده ي اينترنت شما بايد بتواند از Logهاي خود مشاهده نمايد که آيا کامپيوتر يا روتر باند پهن شما تلاش هاي زيادي را براي برقراري ارتباط انجام داده است يا خير، اين موضوع به نشان دادن وجود يک مشکل در خط ارتباطي کمک خواهد کرد.
آزمايشي که بعضي از ISPها گاهي اوقات از آن استفاده مي کنند، Woosh نام دارد و يک بررسي ساده ي خط تلفن به حساب مي آيد که حداکثر سرعت باند پهن قابل تحويل به شما را تخمين مي زند. با اينحال، آزمايش مذکور تنها ارقام مربوط به زمان انجام خود را در اختيار شما قرار مي دهد و به همين دليل کمکي به رفع مشکلات غيردائمي نخواهد کرد. خود شما نيز مي توانيد يک ايده ي کلي از قابليت هاي خط تلفن تان را بدست آوريد. بسياري از روترها، سرعت اتصال مابين خانه ي شما و مرکز تلفن را به همراه دو رقم ديگر يعني، Attenuation (ميزان افت سيگنال بر روي خط) و نسبت سيگنال به نويز (نوع معيار براي ميزان فضاي آزاد سيگنال باند پهن بر روي خط) را در اختيار شما قرار مي دهند. اگر نسبت سيگنال به نويز بيش از حد پائين باشد، سرعت کاهش خواهد يافت تا سرويس را قابل اعتماد نگهدارد.
اين اطلاعات چه کمکي به شما مي کنند؟ پيش از هر چيز، اگر خط دائماً ارقام پائيني را به نمايش مي گذارد، احتمالاً يک گلوگاه در مسير ارتباطي شما وجود دارد. اگر ارقام بالائي را بدست مي آوريد اما سرعت هاي مشابهي را در بارگذاري هاي خود مشاهده نمي کنيد، مشکل احتمالاً به تأمين کننده ي اينترنت شما مربوط مي شود.
اگر خط شما با سرعت هاي مختلفي به مرکز مخابرات متصل مي شود، الزاماً با يک مشکل مواجه نيستيد زيرا سرويس هاي ADSL با حداکثر سرعت قابل دستيابي خود معرفي مي شوند.

باز هم پيروي از رويکرد منطقي
 

اگر از سرعت پائين اتصال باند پهن خود نااميد شده ايد، وحشت نکنيد. همانطور که اشاره کرديم، کارهاي زيادي وجود دارند که شما مي توانيد براي ريشه يابي مشکل انجام دهيد. شما صرفاً بايد يک روش معين داشته باشيد: ابتدا کار را با بررسي کامپيوتر خود و سيم کشي تلفن منزلتان آغاز کنيد. سپس خط کابل مرکز تلفن خود را بررسي نمائيد و نهايتاً به سراغ عملکرد ISP برويد. ما نمي توانيم تضمين کنيم که شما هميشه در انتهاي اين فرآيند به يک اتصال سريعتر دسترسي خواهيد داشت، اما در بهترين حالت مي توانيد متوجه شويد که آيا حداکثر بهره برداري را از خط تلفن و تأمين کننده ي سرويس اينترنت خود داريد يا خير.

هنوز براي تماس زود است
 

پيش از آنکه با ISP خود تماس بگيريد، موارد زيادي وجود دارند که مي توانيد آنها را در منزل بررسي کنيد. براي کمک به خود براي حل مشکل در کوتاه ترين زمان ممکن، اين فهرست سريع از مهم ترين مواردي که بايد بررسي شوند را دنبال نمائيد. حذف تمام اين موارد از فهرست مشکلات احتمالي، براي اطمينان از اين موضوع که هزينه هاي اضافي را به خودتان تحميل نخواهيد کرد، حياتي هستند.
وقتي براي رفع هر يک از اين مسائل تلاش مي کنيد، به ياد داشته باشيد که هميشه با يک افزايش فوري در سرعت بارگذاري خود مواجه نخواهيد شد، زيرا اين موضوع گاهي اوقات به تنظيمات مرکز تلفن شما بستگي دارد. با اينحال شما مي توانيد تغييري را در سرعت اتصال خط باند پهن خود مشاهده کنيد.
1) آيا اساساً اتصال شما برقرار است؟ اگر نمي توانيد به هيچ صفحه ي وبي دسترسي داشته باشيد (حتي صفحه ي خانگي ISP خودتان) به بررسي موارد مقدماتي بپردازيد. مطمئن شويد که مودم يا روتر باند پهن شما به برق متصل شده و روشن است. همچنين مطمئن شويد که مي توانيد يک بوق آزاد را بر روي خط تلفن خود بشنويد. در ادامه بهتر است نام کاربري و رمز عبور اتصال با ISP خود را نيز بررسي کنيد.
2) تمام تجهيزات ديگري که به خط تلفن متصل شده اند را جدا کرده و تنها روتر يا مودم باند پهن خود را به اين خط متصل نمائيد. اگر سرعت شما بهبود يافت، ابزارها را به نوبت به خط تلفن متصل نمائيد تا زمانيکه مجدداً سرعت شما افت کند، به اين ترتيب مي توانيد مقصر اصلي را پيدا کنيد. ممکن است يکي از ابزارها و يا فيلترهاي شما خراب باشد، براي بررسي اين موضوع مي توانيد فيلترها را تعويض کنيد.
3) مودم يا روتر خود را به کابل ورودي تلفن خود متصل نمائيد، اگر مشکل شما برطرف شده است، احتمالاً سيم کشي تلفن داخلي منزلتان اشکال دارد.
4) در حاليکه هيچ وسيله ي ديگري به خط تلفن شما متصل نيست، مودم يا روتر باند پهن خود را بدون استفاده از فيلتر به خط تلفن متصل نمائيد، اگر مشکل شما به اين ترتيب برطرف شد، احتمالاً فيلتر مربوطه خراب شده است.
منبع:ماهنامه ي کامپيوتري بزرگراه رايانه، شماره ي 134



 

نسخه چاپی