MusicDNA چیست؟

MusicDNA چیست؟
MusicDNA چیست؟


 






 
MUSICDNA که توسط خالقانش به عنوان نسل بعدی فرمت موسیقی دیجیتال MP3 معرفی شده، می تواند باعث کاهش سطوح سرقت دیجیتال شود.

MusicDNA چیست؟

MUSICDNA چیست؟
 

MUSICDNA(www.misicdna.com)، یک نوآوری جدید در دنیای جدید موسیقی دیجیتال است که می توان آن را به بهترین نحو ممکن در دو بخش تشریح کرد. اولاً، این یک فرمت جدید موسیقی دیجیتال است که برخی از افراد از آن با عنوان deluxeMP3 یاد کرده اند که نه تنها موسیقی را ارائه می کند بلکه شامل محتوای بیش تری شامل cover art، اشعار و سایر موارد مرتبط با هنرمند است. دوماً، MUSICDNA سیستمی است برای طبقه بندی موسیقی که از جزئیاتی مثل ژانر( نوع)، key و تمپو استفاده می کند. این سیستم می تواند برای ایجاد گروهی از trackهای مشابه در درون کاتالوگ های گسترده موسیقی مورد استفاده قرار گیرد.

musicDNA چگونه کار می کند؟
 

این فرمت، یک فایل دیجیتال به همراه چیزهای اضافی متصل به آن خواهد بود که اگر آن را بر روی کامپیوتر گوش کنید قادر خواهید بود که به اشعار، artwork آلبوم، تاریخ تورهای اجرای کنسرت، اخبار و غیره دسترسی پیدا کنید. این اطلاعات همچنین برای مشاهده بر روی پخش کننده های سیار موسیقی قابل دسترسی هستند. و اگر شما بتوانید ابزار خود را به وب متصل کنید سپس قادر خواهید شد به بلاگ های هنرمندان، پروفایل های موجود بر روی MySpace و سایر سایت های وب رسمی آنان نیز دسترسی پیدا کنید.

MusicDNA چیست؟

این فرمت همچنین با فرمت های قبلی سازگار خواهد بود. بنابراین شما برای گوش کردن به trackهای موسیقی به پخش کننده های جدید نیازی نخواهید داشت اگرچه نوع وسیله ای که در اختیار دارید تعیین کننده میزان دسترسی و استفاده شما از امکانات اضافی این فرمت جدید خواهد بود.
سیستم طبقه بندی، نیاز به این دارد که تمام موسیقی موجود در فرمت MusicDNA دارای 14 مقوله متفاوت باشد. این مقوله ها شامل :@ Aggressivness، Key، Hardness، Mood، Sub-genre، Genre، Tempo، Colour، Similarity، Instrument Density Solo Instruments، Percussivness، Synthecity و Speed/Music است. این 14 طبقه بندی که از آن با عنوان Descriptor یا تشریح کننده نیز یاد می شود مشخصات یک فایل صوتی را قادر می کند تا به شکلی دقیق تشریح و به سایر فایل های صوتی مشابه لینک شوند.
چیزی که MusicDNA قصد دارد به طور کامل طبقه بندی کند، سلیقه و حس موسیقی است . بنابراین اگر شما به یک Track خاص علاقه داشته باشید سیستم طبقه بندی MusicDNA قادر خواهد بود صدها track مشابه را به شما عرضه کند؛ این چیزی است که این فرمت جدید حداقل در تئوری به دنبال آن است.

عالی است؛ چه زمان می توانیم از آن استفاده کنیم؟
 

در ژانویه سال 2010، ما قول انتشار نسخه بتای این فرمت را در عید Easter و عرضه نسخه کامل آن، در تابستان امسال را داده بودیم. انتشار این فرمت جدید از طریق تعدادی سرویس سازگار به اجرا در خواهد آمد. MusicDNA Live، تشریح کننده ها یا Descriptorها را به Track های موسیقی که شما از قبل در اختیار داشته اید اعمال خواهد کرد بنابراین آن ها می توانند به سایر Track ها لینک و طبقه بندی شوند. در ضمن، MusicDNA Player برنامه ای است که بر روی گستره وسیع و گوناگونی از ابزارهایی که می توانند از مزایای این فرمت جدید حداکثر بهره برداری را بنمایند و کتابخانه موسیقی دیجیتال شما را Upgrade خواهند کرد، مورد استفاده قرار می گیرد. یک سرویس دیگر، به نام MusicDNA Search یک موتور توصیه است که به شما اجازه می دهد trackهایی را که شبیه Trackهای مورد علاقه شما هستند، پیدا کنید.
مشخص نیست که آیا فایل های MusicDNA بهتر از MP3 استاندارد خواهند بود یا نه. اگرچه انتظار این است که MusicDNA لااقل از MP3هایی که از طریق فروشندگان موسیقی در دسترس قرار دارد بهتر باشد.

چه کسی پشت آن است؟
 

Dagfinn Bach، یکی از افرادی که بر روی اولین پخش کننده موسیقی دیجیتال کار کرده است و کمپانی او Bach Technology(www.bachtechnology.com) نیروهای اصلی پشت این فرمت جدید هستند. Karlheinz Brandenburg، مخترع فرمت MP3 یکی از اصلی ترین سرمایه گذاران این پروژه است.
اگرچه پشتیبانی چنین افراد مشهوری به تنهایی نمی تواند تضمین کننده موفقیت این فرمت باشد. اساساً، تنها تعداد اندکی از تولیدکنندگان مستقل موسیقی به این فرمت اظهار علاقه کرده اند، بنابراین MusicDNA با چالش بزرگی در زمینه متقاعد ساختن کمپانی های عمده برای شرکت در این پروژه مواجه هستند؛ وگرنه این فرمت به جریان اصلی در صنعت موسیقی تبدیل خواهد شد.

این فرمت چگونه می تواند سرقت دیجیتال را کاهش دهد؟
 

در دنیایی که در آن افراد به راحتی می توانند موسیقی آن لاین و بدون مجوز را حتی قبل از انتشار رسمی آن پیدا کنند کمپانی های عرضه کننده موسیقی کار دشواری در زمینه متقاعد ساختن افراد برای خرید نسخه های قانونی Trackها در پیش رو دارند. تجربه غنی حاصل از موسیقی دیجیتال که توسط امکانات اضافی فایل های موسیقی MusicDNA به دست خواهد آمد می تواند یک مشوق عمده برای افرادی که به دنبال نسخه های قانونی هستند به شمار رود.
هرچند، فایل های موسیقی MusicDNA مثل فایل های موسیقی MP3 می توانند به طور آزادانه و رایگان کپی شده و به اشتراک گذاشته شوند مگر این که تحت محافظت نوعی سیستم مدیریت محتوای دیجیتال( DRM) باشند. متأسفانه DRM ثابت کرده است که در گذشته به هیچ وجه برای طرف داران موسیقی دلپذیر نبوده است و به همین دلیل کمپانی های عمده موسیقی به طور کامل از آن صرف نظر کرده اند.
خالقان MusicDNA ادعا می کنند که این سیستم به سرعت Update خواهد شد بنابراین وقتی trackهای جدید منتشر شوند جای خود را در سیستم طبقه بندی پیدا کرده و خود را با موسیقی فعلی مربوط می کنند. به دلیل این که فقط فایل های دارای مجوز قادر به update کردن این اطلاعات خواهند بود هرکسی که از موسیقی سرقتی استفاده کند نخواهد توانست از این مزیت بهره ببرد. اگرچه هنوز در مورد چگونگی کارکرد دقیق آن اطلاعات کاملی منتشر نشده است.

یک MUSICDNA دیگر
 

/ نوع دیگری از تکنولوژی موسیقی وجود دارد که از همین اسم استفاده می کند و همین امر باعث سر در گمی می شود. musicDNA(musicdna.info) که بیش از 10 سال پیش توسط John Drinkwater، موسیقی دان و تکنسین و با راهنمائی های شرکت بلژیکی Pensive امکان پذیر شد یک بانک اطلاعاتی است که توسعه تاریخی موسیقی را نشان می دهد و چگونگی ارتباط آثار موسیقایی با هم را به نمایش می گذارد. خالق آن، musicDNA را « ایندکسی از موسیقی دان ها شامل آهنگسازان، اجرا کنندگان، گروه های موسیقی، تهیه کنندگان و موسیقی آن ها و همچنین رویدادهایی که آن ها را به شما، به عنوان شنونده مرتبط می کند» توصیف کرده است. از این منظر، شباهت هایی بین این دو سیستم ایندکس کننده موسیقی وجود دارد. هر دوی آن ها به دنبال این هستند که به علاقه مندان موسیقی کمک کنند تا trackهای بیش تری را پیدا کنند و از موسیقی بهتر لذت ببرند.

MusicDNA چیست؟

سرویس کامل musicDNA هنوز هم در مراحل توسعه خود به سر می برد اما یکی از برنامه های کاربردی iPhone اپل با عنوان musicGPS در آدرس www.musicdna.info/musicGPS.aspx، فایل های موسیقی را که شما در زمان ها و مکان های مختلف گوش کرده اید ثبت می کند.
منبع: بزرگراه رایانه، شماره 129



 

نسخه چاپی