خواص بوراني کنگر

خواص بوراني کنگر
خواص بوراني کنگر


 





 
بوراني کنگر که هم به صورت دسر و هم به عنوان غذاي اصلي استفاده مي شود، غذاي بسيار مناسبي براي کليه مزاج هاست و براي افراد مستعد پوکي استخوان مفيد مي باشد، به طور مثال در زنان يائسه به دليل کاهش سطح استروژن، خطر بروز پوکي استخوان افزايش مي يابد. استفاده از پياز داغ در بوراني دلخواه است، ولي اگر تمايل به اضافه کردن پياز داغ داشتيد، بهتر است از روغن مخصوص سرخ کردن استفاده کنيد، زيرا روغن هاي ديگر در حرارت بالا راديکال آزاد سرطانزا توليد مي کنند، ولي در حرارت هاي پايين توصيه مي شود از ورغن کلزا ( کانولا) براي پخت غذا استفاده گردد، زيرا روغن کانولا حاوي اسيدهاي چرب امگا -3 (اسيد لينولنيک) مي باشد. مصرف منابع غذايي حاوي اسيدهاي چرب امگا -3 به دليل تحريک توليد نوع ضعيف لوکوتري آنها و ترومبوکسان ها براي افراد مبتلا به آسم، آرتريت روماتوئيد و لوپوس اريترولوز مي تواند مفيد باشد، چون واکنش هاي التهابي را کاهش مي دهد. از منابع غذايي غني از امگا -3 مي توان روغن کانولا، ماهي و مغز گردو را نام برد. اثر اسيدهاي چرب امگا -3 براي بيماري هاي قلبي - عروقي، آرتريت، سرطان و بيماري هاي مزمن ديگر و تغيير وضعيت ايمني و رواني (شامل بيش فعالي و افسردگي) در بسياري از تحقيقات ثابت شده است.

خواص ماست
 

ماست يکي از بهترين فرآورده هاي لبني است و در هرم غذايي، در گروه شير و لبنيات جاي دارد. يک واحد مصرفي از آن معادل يک ليوان است و به علت عدم وجود لاکتوز براي افرادي که نمي توانند شير مصرف کنند (يعني عدم تحمل به لاکتوز دارند) توصيه مي شود. اين فرآورده تخميري است و باکتري هاي مفيدي دارد، به همين دليل براي سلامت دستگاه گوارش به خصوص روده ها مفيد مي باشد. تحقيقات نشان داده اند که باکتري هاي موجود در ماست سبب کاهش احتمال بروز سرطان روده مي شوند. همچنين فروکتواليگوساکاريدهاي موجود در ماست خواص ضد سرطاني دارند. اسيد لاکتيک و کلسيم موجود در ماست سبب افزايش جذب ساير ويتامين هاي مواد غذايي موجود در غذا مي شوند. ماست از منابع غذايي غني از پروتئين است. به دليل داشتن کلسيم، مصرف آن براي کودکان و نوجوانان که در سنين رشد هستند و همچنين افراد مستعد پوکي استخوان بسيار توصيه مي شود و کوبالامين موجود در آن هم براي افراد گياه خوار بسيار مفيد است. کمبود اين ويتامين موجب کم خوني مگالوبلاستيک مي شود.
در طب سنتي، ماست طبيعتي سرد و تر دارد و به همين علت آن را با مواد گرم مانند گردو، نعناع، جعفري، کنگر و ... مي خورند. مصرف ماست براي افرادي که گرم مزاج هستند توصيه مي شود.

خواص کنگر
 

نام علمي اين گياه scolymus cynara است. کنگر کالري بسيار کمي دارد و در کنترل وزن و اشتها موثر است. تحقيقات نشان داده اند که مصرف کنگر باعث کاهش سطح تري گليسيريد و کلسترول خون نيز مي شود، از اين رو خوردن کنگر براي کساني که چربي خون بالا دارند و يا مستعد بيماري هاي قلبي - عروقي هستند ،توصيه مي شود. همچنين مصرف آن در بيماران مبتلا به ديابت توصيه مي شود.
کنگر حاوي فيبر غير قابل هضمي به نام اينولين است که خاصيت مسهلي دارد. اينولين و به طور کلي فيبرها باعث افزايش باکتري هاي مفيد و کاهش باکتري هاي مضر در روده مي شوند. تحقيقات نشان داده اند که فيبرها مي توانند خطر بروز سرطان روده باريک را کاهش دهند. کنگر پتاسيم فراواني دارد و به همين دليل مصرف آن در بيماران کليوي حتما بايد کنترل شده باشد. پتاسيم موجود در اين ماده غذايي يک کاهنده فشار خون به حساب مي آيد. کلسيم، فسفر، آهن از مواد فراوان موجود در اين گياه مي باشند.
در طب سنتي، کنگر طبيعتي گرم و خشک دارد و مصرف آن براي افرادي که سرد مزاج هستند توصيه مي شود. کنگر به عنوان ديورتيک، محرک کليه ها، محرک ترشح صفرا از کبد و انقباض کيسه صفرا مورد استفاده بوده است. از آنجايي که کنگر محرک انقباض کيسه صفراست، افرادي که سنگ کيسه صفرا دارند نبايد آن را مصرف کنند.

خواص بوراني کنگر

بوراني کنگر
 

مواد لازم:
کنگر پاک شده: نيم کيلو گرم
پياز داغ: به مقدار دلخواه
نمک و فلفل: به مقدار لازم
آب: نصف پيمانه
ماست: دو پيمانه
روش تهيه:
ابتدا کنگر را بشوييد و به صورت نواري خرد کنيد. در يک تابه گود، مقداري روغن بريزيد و روي حرارت قرار دهيد تا داغ شود. سپس پياز را تفت دهيد و کنگر هاي خرد شده را به آن بيفزاييد و تفت دهيد. آنگاه نمک و فلفل را به آن اضافه کنيد و به تفت دادن ادامه دهيد. در مرحله بعد، آب را در تابه بريزيد و در آن بگذاريد و اجازه دهيد کنگر ها روي حرارت کم بپزند. حالا در تابه را برداريد تا آب اضافي باقيمانده بخار شود. سپس ماست را بيفزاييد و بگذاريد بر روي حرارت به اصطلاح يک قل بزند. اکنون بلافاصله اجاق را خاموش کنيد وقتي بوراني کمي سرد شد، ميل نماييد.
در مجموع غذاي بالا 450 کيلو کالري انرژي دارد.
منبع:نشريه دنياي تغذيه- ش96




 

نسخه چاپی