کرفس سبزي معجزه آسا

کرفس سبزي معجزه آسا
کرفس سبزي معجزه آسا


 





 
کرفس يک گياه دو ساله و متعلق به خانواده چتريان مي باشد. اين گياه از برگ هايي در بالاي ساقه که به شکل مخروطي مي باشد، تشکيل شده است. کرفسي که امروزه مصرف مي شود، از گونه وحشي آن متمايز شده و منشاء اصلي آن نواحي مديترانه از شمال آفريقا و جنوب اروپا مي باشد.
نقش کرفس در سلامتي:
اين گياه منبع غني ويتامين c مي باشد که اين ويتامين در تقويت سيستم ايمني نقش دارد. ويتامين c به کاهش علايم سرماخوردگي با شدت آن کمک مي نمايد.
نقش ديگر ويتامين c ، کاهش شدت وضعيت هاي التهابي مانند آسم، استئوآرتريت و آرتريت روماتوئيد مي باشد. ويتامين c از آسيب راديکال هاي آزاد جلوگيري مي نمايد. راديکال هاي آزاد موجب اکسيد شدن کلسترول مي شوند که نتيجه آن توليد پلاک مي باشد. اين وضعيت موجب بروز حملات قلبي و سکته مي شود.
کرفس داراي ترکيبات فعالي به نام فتاليدها مي باشد که اين ترکيبات موجب شل نمودن عضلات پيرامون سرخرگ ها مي شود و در گشاد شدن رگ ها و به دنبال آن کاهش فشار خون نقش دارند.
همچنين اين ترکيبات موجب کاهش هورمون هاي استرسي مي گردند که اين هورمون ها نيز در انقباض رگ ها و افزايش فشار خون موثر هستند.
کرفس منبع خوب پتاسيم و کلسيم مي باشد که اين مواد معدني نيز در کاهش فشار خون موثرند.

کرفس سبزي معجزه آسا

کرفس در ميان افراد به عنوان گياهي که حاوي سديم بالا مي باشد شناخته شده است و سديم موجب افزايش فشار خون مي شود. لازم به ذکر است که يک فنجان پر از کرفس داراي 100 ميلي گرم سديم مي باشد که اين مقدار سديم در 2 ساقه کامل از کرفس وجود دارد.
در صورتي که نياز روزانه به سديم 2400 ميلي گرم مي باشد که اين مقدار سديم در 48 ساقه کرفس وجود دارد.
گياه کرفس حاوي ترکيباتي به نام کومارين مي باشد که از آسيب راديکال هاي آزاد به سلول جلوگيري مي نمايد، بنابراين موتاسيون را کاهش مي دهد. موتاسيون موجب بروز سرطان مي شود.
اين ترکيب همچنين موجب افزايش فعاليت گلبول هاي سفيد مي گردد که اين سلول ها در دفاع از سيستم ايمني نقش دارند.
علاوه بر اين، در کرفس ترکيباتي به نام acetylenics وجود دارد که رشد تومورهاي سرطاني را متوقف مي نمايند.
در بررسي که بر روي موش ها انجام شد مشاهده گرديد که اين گياه موجب کاهش کلسترول خون در موش هايي که کلسترول خون بالايي داشتند شد، اما ميزان تري گليسيريد خون آنها تغييري نکرد.
از دانه کرفس که منشاء آن از مديترانه مي باشد، به طور گسترده به عنوان ديورتيک استفاده مي شود، چون اين گياه غني از پتاسيم و سديم است و اين مواد معدني در تنظيم مايعات بدن و توليد ادرار نقش دارند.
به طور کلي کرفس منبع غني ويتامين c، منبع خيلي خوب فيبر، پتاسيم، فولات، موليبدن، منگنز، و ويتامين B6 و نيز منبع خوبي از کلسيم، ويتامين B1، منيزيم، و يتامين A ، فسفر و آهن مي باشد.
منبع:نشريه دنياي تغذيه- ش96




 

نسخه چاپی