املت كِراكُف و سبزيجات

 املت كِراكُف و سبزيجات
املت كِراكُف و سبزيجات


 






 
املت ها از غذاهاي خوشمزه و ساده ولي لطيف و متنوع بوده و بسيار مورد استفاده همگان مي باشند. بسيار آسان تهيه مي شوند ولي فقط دقت كافي را مي طلبند. براي تهيه املت ها هميشه از تابه ضخيم، صاف و ترجيحاً از ماهي تابه تفلون استفاده نماييد تا نتيجه بهتري داشته باشد. به ازاي هر عدد تخم مرغ يك قاشق سوپخوري شير را به آن اضافه كنيد و براي از بين بردن زخم آن از اندکي جوز بويا، پودر تخم گشنيز يا پودر فلفل بهار استفاده نماييد تا ضمن از بين بردن بوي زخم تخم مرغ، طعم و عطر خوبي هم به املت ها بدهد. پس از اين كه مايه را در ماهي تابه ريختيد و همه مواد را هم سطح پخش كرديد، تابه را به مدت يك دقيقه تكان ندهيد و اجازه دهيد تا ته آن بسته شود سپس حرارت را كم كرده و با در بسته بپزيد.
دستور فوق براي املت ساده مي باشد ولي اينك املت هاي متنوعي را از نظرتان خواهيم گذراند.

مواد لازم براي 4 نفر:
 

سيب زميني / 150 گرم نگيني خرد شده
زردچوبه، نمك، فلفل و محلول زعفران غليظ / به مقدار لازم
پياز / 50 گرم، نگيني خرد شده
روغن مايع / به ميزان لازم
قارچ / 50 گرم، نگيني خرد شده
كراكف يا سوسيس / سه چهارم پيمانه، نگيني خرد شده
پودر تخم گشنيز و ادويه مورد نظر / به اندازه دلخواه
ذرت / 65 گرم، كنسرو شده
تخم مرغ كامل / 4 عدد
شير / يك دوم پيمانه
جوز بويا / اندكي، رنده شده
آرد سفيد / 65 تا 70 گرم، الك شده
بيكينگ پودر / يك دوم قاشق چايخوري، الك شده
ابتدا پوست سيب زميني شسته شده را جدا و نگيني خرد كنيد و با كمي آب، زردچوبه، نمك و محلول زعفران تا حدي بپزيد كه پخته ولي له نشود.
پياز را با روغن مايع تفت دهيد تا نرم و براق شود سپس قارچ را اضافه كنيد و اجازه دهيد تا آب قارچ تبخير شده و كمي تفت داده شود سپس كراكف را اضافه كنيد و هم بزنيد. پودر تخم گشنيز، ادويه مورد نظر، نمك، فلفل و ذرت را افزوده، مخلوط نماييد و مايه را از روي حرارت برداريد.
تخم مرغ را در کاسه اي بشكنيد و با مفتول (ويسك) بزنيد سپس شير، جوز بوياي رنده شده، محلول زعفران، نمك و فلفل را اضافه كرده و آرد و بيكينگ پودر الك شده را به تدريج افزوده و با مفتول (ويسك) مخلوط نماييد. اين مايه را با مواد فوق مخلوط كنيد.
تابه (چند ضلعي) را روي حرارت قرار داده و روغن مايع را اضافه كنيد. ديواره تابه را هم كاملاً چرب كنيد و اجازه دهيد تا روغن گرم شود سپس مايه را در تابه بريزيد و سطح روي آن را صاف كنيد. در تابه را بگذاريد و حرارت را كم كرده، اجازه دهيد تا مايه بسته و مغز پخت و طلايي رنگ شود.
در ماهي تابه را برداشته و بشقاب مناسب و صافي را روي تابه قرار دهد سپس انگشتان دو دست را زير دستگيره هاي تابه قرار داده و دو انگشت شست را هم به بشقاب چسبانده و كنترل شده و با دقت املت را به روي بشقاب برگردانيد سپس خيلي با دقت و آهسته مجدداً آن را به ماهي تابه منتقل كنيد و در آن گذاشته و روي حرارت كم قرار دهيد تا طرف ديگر آن هم طلايي خوشرنگ شود.
بشقاب سرو مورد نظر را روي تابه قرار داده و املت را به روي آن برگردانيد و با سبزيجات فصل تزيين سپس آن را سرو كنيد.
املت فوق را مي توانيد براي صبحانه، ناهار، شام و ميان وعده و حتي به عنوان پيش غذا و با سس دلخواه استفاده كنيد.

املت كِراكُف و سبزيجات

منبع:مجله هنر آشپزي شماره 71



 

نسخه چاپی